Besturing

besturing

De besturing van een fiets is een complex samenspel van krachten en momenten. Wanneer een fiets rechtuit rijdt, liggen de wielen in hetzelfde vlak. Met de hartlijnen van de wielassen parallel aan elkaar. Echter, wanneer het stuur wordt gedraaid snijden de hartlijnen van het voor- en achterwiel elkaar. Waardoor de fiets een bocht maakt. Dit artikel behandelt de principes van fietsbesturing, met de nadruk op het fenomeen van evenwicht in bochten.

Middelpuntzoekende Kracht in Bochten.

Wanneer een fiets een bocht maakt. Komt de middelpuntzoekende kracht in het spel. Deze kracht die optreedt bij cirkelvormige bewegingen. Trekt het voorwerp naar het midden van de bocht en wil het naar buiten slingeren. De middelpuntzoekende kracht kan worden berekend met de formule: Fmpz = MV^2 / R, waarbij M de massa van de fiets met rijder. V de snelheid en R de straal van de bocht is.

Waarbij:
M = Massa fiets met fietser in kg.
V = Snelheid in m/s.
R = De straal van de bocht in meter

Om te voorkomen dat een fietser tijdens het nemen van een bocht omvalt. Moet de middelpuntzoekende kracht worden gecompenseerd door de zwaartekracht. Dit gebeurt door schuin door de bocht te gaan. Waardoor de resulterende kracht van de middelpuntzoekende kracht en de zwaartekracht langs de hartlijn van de fiets werkt.

Evenwicht in Bochten.

Evenwicht in bochten is cruciaal voor een veilige fietstocht. Om evenwicht te behouden, moeten de momenten (kracht vermenigvuldigd met arm) van de zwaartekracht en de middelpuntzoekende kracht bij de band in evenwicht zijn. Dit betekent dat de resulterende kracht van deze twee krachten langs de hartlijn van de fiets moet werken. Het veranderen van de snelheid of de scherpte van de bocht heeft invloed op de grootte van de middelpuntzoekende kracht en vereist dat de fiets schuiner wordt gehouden om het evenwicht te behouden.

Grip en Veiligheid in Bochten – besturing.

Naast momenten moeten ook horizontale en verticale krachten in evenwicht zijn om een bocht veilig te nemen zonder naar buiten te worden geslingerd. De banden van de fiets moeten voldoende grip op het wegdek hebben om de middelpuntzoekende kracht te weerstaan. Factoren die van invloed zijn op grip, zoals banden en wegdek, spelen een cruciale rol bij de veiligheid in bochten. Bij een te hoge middelpuntzoekende kracht kan de grip tussen de band en het wegdek verloren gaan, wat resulteert in slippen en mogelijk ongevallen. Losliggend grind, olievlekken, water, putdeksels en remmen in de bocht kunnen de grip plotseling verminderen, dus benader ze met voorzichtigheid.

Het beheersen van de besturing van een fiets in bochten vereist begrip van de middelpuntzoekende kracht, evenwichtsmechanismen en grip op de weg. De wielbasis van de fiets en de snelheid beïnvloeden de prestaties in bochten, en het correct beheren van de middelpuntzoekende kracht is cruciaal voor een veilige en plezierige rit. Het behouden van evenwicht, zowel in momenten als in krachten, is essentieel om ongelukken te voorkomen. Het begrijpen van deze principes kan fietsers helpen om met vertrouwen bochten te nemen en de fiets volledig te beheersen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *