Bracket

bracket

Het fietsframe is een complex samenspel van buizen en componenten, elk met een specifieke functie en rol om de fiets te ondersteunen. Een van de meest cruciale onderdelen van het frame is het bracket, ook wel bekend als de “pot.” Het bracket is het deel van het frame waarin de trapas is gemonteerd, en het speelt een essentiële rol in zowel de structuur als de functionaliteit van de fiets. In dit artikel zullen we al zijn aspecten verkennen, van de geschiedenis en functie tot de verschillende ontwerpen en toepassingen.

Een korte geschiedenis van het fietsframe

Om het belang van het bracket volledig te begrijpen, is het nuttig om kort terug te kijken naar de evolutie van het fietsframe. Fietsen zoals we die vandaag kennen, zijn het resultaat van een lange geschiedenis van ontwikkeling en verbetering.

In de vroege dagen van de fiets bestonden frames voornamelijk uit hout en hadden ze weinig gemeen met moderne fietsframes. Het ontwerp en de geometrie waren verre van gestandaardiseerd, en fietsen hadden vaak één enorm groot voorwiel, gevolgd door een veel kleiner achterwiel. Deze vroege “hoge bi”-fietsen waren onstabiel en gevaarlijk om op te rijden.

Het moderne diamantvormige frame, herkenbaar aan de driehoekige configuratie van buizen, begon vorm te krijgen in de late 19e eeuw. Dit ontwerp was veel stabieler en comfortabeler en vormt nog steeds de basis van veel hedendaagse fietsframes. Het bracket, waarin de trapas is geplaatst, is een integraal onderdeel van dit diamantvormige ontwerp.

De Functie.

Het fietsbracket is een structureel en functioneel knooppunt van het frame en speelt verschillende essentiële rollen:

Ondersteuning van de trapas.
De belangrijkste functie van het bracket is het huisvesten van de trapas. De trapas is het onderdeel waarin de traparmen en de crank zijn bevestigd. De trapas draait soepel in het bracket en is verantwoordelijk voor de overdracht van kracht van de fietser naar de aandrijving van de fiets.

Stijfheid en structuur.
Het bracket draagt bij aan de algehele stijfheid en structuur van het frame. Door het bracket stevig te verankeren met andere buizen en componenten, wordt torsiestijfheid bevorderd, wat cruciaal is voor de stabiliteit en prestaties van de fiets.

Bevestigingspunt voor kabels en leidingen.
Het bracket fungeert vaak als het bevestigingspunt voor kabels en leidingen die door het frame lopen. Dit omvat meestal de kabels voor de versnellingsmechanismen, remmen en verlichting. Het bracket zorgt voor een nette en georganiseerde interne routing van deze kabels.

Gewichtsverdeling.
Het bracket draagt bij aan de gewichtsverdeling van de fiets. De positie van de trapas, bepaald door het bracket, heeft invloed op hoe het gewicht van de fietser over de fiets wordt verdeeld. Dit heeft gevolgen voor de stabiliteit en het rijgedrag.

Verschillende bracketontwerpen

Het bracket kan verschillende vormen en ontwerpen aannemen, afhankelijk van het type fiets en het beoogde gebruik. Enkele veelvoorkomende bracketontwerpen zijn onder meer:

Lugloos Bracket.
Een lugloos bracket heeft geen externe verbindingselementen, zoals lugs. In plaats daarvan is het meestal samengesteld uit één stuk, met interne schroefdraad voor het monteren van de trapas. Deze ontwerpen zijn vaak te vinden in moderne fietsframes.

Lugged Bracket.
Bij fietsframes met lugs zijn er externe verbindingsmoffen, ook wel lugs genoemd, waarin de buizen op het bracket aansluiten. Deze lugs kunnen zowel een structurele als decoratieve functie hebben.

Externe Lagercups.
Sommige bracketontwerpen maken gebruik van externe lagercups waarin de trapaslagers zijn gemonteerd. Deze externe cups worden meestal vastgeschroefd aan het bracket. Ze worden vaak aangetroffen in mountainbikes en andere fietsen die worden blootgesteld aan ruwe omstandigheden.

Geïntegreerde Lagercups.
Moderne frames gebruiken vaak geïntegreerde lagercups, waarbij de lagers direct in het bracket zijn geplaatst. Deze ontwerpen hebben een slankere uitstraling en verminderen het gewicht.

De Bracketrouting voor kabels en leidingen

Een interessante functie van het bracket is de mogelijkheid om kabels en leidingen intern door het frame te leiden. Dit interne routingontwerp is vooral populair bij fietsen met versnellingsmechanismen, waarbij de schakelkabels van het stuur naar de achterderailleur via het bracket lopen. Dit biedt een nette en gestroomlijnde uitstraling aan de fiets, terwijl het ook bescherming biedt aan de kabels tegen vuil en beschadiging.

Naast de versnellingskabels kunnen remkabels en hydraulische leidingen voor schijfremmen ook langs het bracket worden gerouteerd. Dit interne routingontwerp vereist zorgvuldige installatie en onderhoud om te zorgen voor soepele werking en voorkoming van kabelwrijving.

Het bracket in de fietsindustrie

De fietsindustrie blijft evolueren en innoveren, en het bracket is geen uitzondering. Moderne fietsen maken gebruik van lichtere materialen, geavanceerde productiemethoden en verbeterde geometrie om de prestaties en het comfort te maximaliseren. Bijvoorbeeld, materialen zoals carbon en aluminiumlegeringen worden vaak gebruikt voor de productie van brackets, waardoor het frame lichter en stijver wordt.

Het bracket, of de “pot,” is een integraal onderdeel van het fietsframe. Het biedt ondersteuning aan de trapas, bevordert de structurele stijfheid en dient als het knooppunt voor kabels en leidingen. Met verschillende ontwerpen en materialen heeft het bracket bijgedragen aan de evolutie van moderne fietsen. Zowel functioneel als structureel heeft het bracket een cruciale rol gespeeld in het creëren van de fietsen die we vandaag de dag kennen en waarderen. Of het nu een klassieke stalen lugloze bracket is of een geavanceerde carbon geïntegreerde lagercup, het bracket blijft een centraal en onmisbaar onderdeel van de fiets.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *