Frames Inleiding.

Frames Inleiding.

Frames inleidingHet frame is de geraamte van de fiets waar alle onderdelen direct of indirect aan bevestigd zijn. Het is ook verre weg het grootste onderdeel van de fiets en daarmee is de constructie van het frame zeer bepalend voor het karakter van de fiets.

    Het frame verbindt de volgende vier onderdelen:
  • Bracketpot. ( Voor montage van trapas en Crankstel ).
  • Zadelpenlug. ( Voor montage van zadelpen en zadel ).
  • Balhoorfbuis.( Voor montage van Voorvork en stuur? ).
  • Achterpatten.( Voor montage van het achterwiel ).

 

Aan het frame kunnen ook nog allerlei onderdelen bevestigd zijn, zoals de achterrem, bagagedrager, spatbord, standaard, bidonhouder, derailleur, slot en kabelgeleiders.

Frames inleidingAan het frame kunnen de volgende eisen gesteld worden.

  • Een fietsframe moet de juiste geometrie hebben, toegespitst op te verwachten gebruiksomstandigheden en de lichaamslengte van de fietser. De geometrie van het frame is de afstand en de hoeken tussen het bracket, de zadelpenlug, de balhoofdbuis en de achterpatten. Frames van racefietsen, mountainbikes, stadsfietsen en toerfietsen hebben een verschillende geometrie. Ook frames voor mensen van verschillende lengte hebben een verschillende geometrie.
  • Het frame mag niet kapot gaan tijdens het gebruik door de krachten die het wegdek en berijder uitoefend op het frame. Op dit punt onderscheiden fietsframes zich echter nauwelijks. Elke fabrikant is verplicht om zijn frames zo te construeren dat ze voldoende veilig zijn. Ze worden daarom door fabrikanten uitgebreid getest. Betere materialen en constructies worden niet gebruikt om het frame sterker te maken, maar wel om frames lichter te maken met behoud van gelijke sterkte.
  • Het frame mag niet te zwaar zijn. Een hoge framemassa is vooral nadelig bij het optrekken en klimmen met de fiets. Gewicht wordt vaak als belangrijkste kenmerk gezien van het frame. Het beland van gewichtsbesparing voor de snelheid wordt meestal overschat. Zeker in het vlakke nederland heeft een iets hoger gewicht nauwelijks invloed op de snelheid. Gewichtsbesparing is echter meestal wel duur.
  • Het frame mag niet teveel vervormen door de krachten die er op komen tijdens het fietsen. Vooral de trapkrachten moeten efficient doorgegeven worden. Het bracket mag dan ook niet te veel in zijdelingse richting bewegen tijdens het fietsen. De mate waarin het frame vervormt wordt aangeduid met het begrip stijfheid.
  • De afwerking van het frame moet goed zijn. Dit geldt voor de laklaag, nokken, lugs en lasrupsen. Bij duurdere fietsen is hieraan meer zorg besteed dan bij goedkopere fietsen.
  • Het frame moet de juiste nokken hebben, afhankelijk van het toekomstig gebruik. Zo hebben mountainbake-frames nokken voor de montage van cantilever- of V-brake remmen.
  • Behalve het hebben van een juiste geometrie, moet een frame ook goed gericht zijn. Vooral voor het balhoofd, het bracket en de achterpatten is het van belang dat de stand ten opzichte van elkaar goed is. Het is ook van belang dat de bracketpot en balhoofdbuid goed zuiver zijn zodat het trapaslager en balhoofdlager op de juiste wijze gemonteerd worden. Bij duurdere fietsen bestedt de fabrikant hieraan meer aandacht dan bij goedkopere fietsen. Wanneer de fietsspecialist een kaal frame opbouwt moet hij het frame goed zuiver richten en de bracketpot en balhoofdbuis vlakken en frezen.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *