Het klassieke opschroefbare freewheel.

Het klassieke opschroefbare freewheel.

Het freewheel kan op verschillende manieren aan de naaf bevestigd worden. Bij de klassieke opschroefbare freewheel is het freewheel voorzien van inwendige schroefdraad en de naaf van uitwendige schroefdraad. Het freewheel wordt hierop geschroefd. De schroefdraad kan de volgende maat hebben:

  • BSC 1.37O24 TPI
  • ISO 1.375″ 24 TPI
  • Italiaans draad 35 mm x 24 TPI
  • Frans draad M 34,7 x 1.

Freewheelen met BSC, ISO of Italiaans draad zijn niet uitwisselbaar.

Het op de naaf geschroefde freewheel wordt steeds minder toegepast, omdat het de volgende nadelen

  • Tussen het rechter lager en de bevestiging van de as zit een afstand van ongeveer 3 cm waardoor de as plaatselijk zwaar op buiging belast wordt.
  • Het freewheel wordt alleen bij de naaf ondersteund, waardoor de verbinding tussen naaf en het freewheel zwaar op buiging belast wordt. De schroefdraad moet daarom een grote diameter hebben. De naaf zelf wordt ook zwaar op buiging belast.
  • Het klassieke freewheel moet door de manier van bevestigen bij de naaf een grote diameter hebben. Om kleine kettingwielen te kunnen monteren moet het freewheel aan de uiteinden een kleine diameter hebben. Het freewheel is daarom getrapt en kettingwielen voor bevestiging aan de naafkant verschillen met de kettingwielen voor bevestiging aan het uiteinde.

Overige Encyclopedie

Richtingsstabiliteit van de fiets.
De richtingsstabiliteit van de fiets. Behalve de balans op een fiets is het ook van belang dat deze makkelijk rechtdoor…
De cartridge trapas.
De cartridge trapas.
De cartridge trapas, weergegeven in Afbeelding 32, is een essentieel onderdeel van veel fietsen. In dit uitgebreide artikel zullen we…
Dual control.
Dual Control. Dual control is een aanduiding voor gecombineerde bediening van remmen en derailleurs door remgrepen met rem- en schakelfunctie.…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.