Naafhuls.
- Manuel Gort
- 2 minuten.
- fiets, fietsen, fietsnaaf, fietsnaven, naaf, naafhuls, naven
De naafhuls
Goedkope naven zijn van verchroomd staal. In deze naven worden de cups voor het lager direct in het staal meegeperst. Duurdere naven worden gedraaid uit aluminium dat in de ruwe vorm is gesmeed. In de naven worden stalen Cups geperst voor het kogellager. Het aluminium is te zacht om als loopvlak te gebruiken voor de kogellagers. Bij een naafhuls voor vaste kogellagers wordt een perspassing in de naafhuls gedraaid. Het aluminium kan om het uiterlijk te verfraaien gepolijst of geanodiseerd worden. De diameter van de naafhuls bepaalt hoe goed de krachten op de linker en rechter naafflens verdeeld worden. Hoe groter de diameter, hoe groter de torsie- – stijfheid van de naafhuls en daarmee de krachtverdeling. Dit is vooral van belang wanneer er zware krachten op het wiel worden uitgeoefend door aandrijving en remmen. Shimano gebruikt voor naven met grote diameter de aanduiding parallax.
Naven zijn er met hoge en lage flens. Wielen met hoge naafflensen hebben kortere spaken. Door het gebruik van korte spaken wordt het wiel stijver. De spaakbelasting is bij hoge naafflensen lager door aandrijf- en remkrachten Bij een naaf met hoge flens zijn de spaken verder van het middelpunt van de as aangebracht. Een naaf met hoge flensen is daardoor beter geschikt om aandrijf- en remkrachten via de spaken over te brengen naar de velg.
De hoge flensen zijn echter slechter bestand tegen zijdelingse belasting en zwaarder dan naven met lage flensen. Naven met hoge flensen worden daarom zo goed als niet meer toegepast.