Schijfrem.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- fiets, fietsen, fietsrem, fietsremmen, schijfrem, schijfremmen
Schijfrem.
Een schijfrem is een rem waarbij een aan de bewegende constructie vast gemonteerde schijf meedraait, die door remblokken tegengehouden kan worden. Het bekendst zijn de schijfremmen die aan een wiel gekoppeld de snelheid van een voertuig kunnen verminderen of waarmee het gestopt wordt. Maar schijfremmen worden daarnaast overal in de techniek gebruikt. Afhankelijk van de af te remmen energie kunnen één of meerdere schijven worden toegepast in één rem.
Schijfremmen worden bij auto`s en motoren veel toegepast.
Op fietsen worden ze echter zeer sporadisch toegepast. Dit is vooral een kwestie van de prijs want goede hydraulische schijfremmen hebben een perfecte remwerking.
Schijfremmen hebben als voordeel dat ze krachtig remmen, goed in de regen remmen, goed doseerbaar zijn, niet oververhit raken en ongevoelig zijn voor slingeringen in de velg. Nadeel is dat ze iets zwaarder zijn dan velgremmen, dat de vork en het wiel zwaarder belast worden en dat een speciale naaf nodig is. Voordeel ten opzichte van een trommelrem is nog dat het wiel simpel verwijderd kan worden zonder kabels of rem-armen los te maken. Schijfremmen zijn vooral geschikt wanneer langdurige met een zware fiets zoals tandems en bepakte randonneurs geremd moet worden. Bij gebruik van een velgrem kunnen de velg en band te heet worden. Bij gebruik van een velgrem in modderige omgeving slijten remblokjes en velg erg hard. Bij gebruik van een schijfrem gebeurt dit niet.
De schijfrem bestaat uit een schijf dia aan de naaf is bevestigd en twee remsegmenten die aan de vork bevestigd zijn en tegen de zijkant van de schijf drukken. De remsegmenten moeten met grote kracht tegen de schijf drukken. Om dit te realiseren met handkracht moet ze dan ook met een grote overbrengingsverhouding bediend worden. Omdat dit een zeer kleine slag tot gevolg heeft, zijn de remblokken zeer dicht bij de schijf geplaatst. Bij auto`s en motoren lopen de remblokken en klein beetje aan. Ze slepen constant tegen de remschijf. Bij fietsen is dit onacceptabel. Bij schijfremmen moet dan ook zeer goed op gelet worden dat de remblokken spelingsvrij langs de schijf lopen zonder dat dit ten koste gaat van de remkracht. Met mechanische bediening is het zeer lastig een goede niet-aanlopende schijfrem te construeren vanwege de verliezen in de kabel en de scharnierpunten. Met hydraulische bediening is het wel goed mogelijk een krachtige goed doseerbare schijfrem te maken die spelingsvrij loopt. Zie afbeelding 51.
Een goede schijfrem wordt op de markt gebracht door Sachs. Deze bestaat ui de volgende onderdelen:
- De speciale naaf waar de remschijf met 6 boutjes op wordt bevestigd.
- De remschijf. wordt geleverd in aluminium en stalen uitvoering.
- Het vaste gedeelte van de rem dat met bandage of speciale nokken aan de vork is bevestigd.
- Het zwemzadel van de rem. Het zwemzadel is middels glijlagers gelagerd in het vaste gedeelte van de rem. Daardoor kan het naar de schijf toeschuiven.
- De zuiger. Deze is links in het zwemzadel aangebracht.
- Het linker remblokje dat op de zuiger geklikt is.
- Het rechter remblokje dat op het zwemzadel is gedrukt.
- Veer tussen de zuiger en zwemlichaam om de zuiger in het zwemlichaam terug te laten veren na het remmen.
- Veer tussen zwemzadel en vast gedeelte. De veer drukt het zwemzadel naar rechts.
- Stelschroef om de mate waarin het zwemzadel naar rechts gedrukt wordt te stellen.
- De remleiding
- De remgreep met cilinder.
Tijdens het remmen gebeurt het volgende:
- De remgreep wordt ingeknepen waardoor er olie stroomt tussen zuiger en zwemzadel.
- De zuiger beweegt naar de remschijf en drukt met het linker remblokjes tegen de remschijf.
- Op het moment dat het linker remblokje tegen de remschijf drukt duwt die het zwemzadel naar links.
- Het zwemzadel beweegt naar links totdat het rechter remblokje tegen de remschijf komt. Op dat moment beginnen de remblokjes alle twee te remmen.
- Nadat de remgreep is losgelaten, drukt de veer tussen zuiger en zwemzadel de zuiger naar links en de veer tussen zwemzadel en vast gedeelte het zwemzadel naar rechts. Hierdoor komen zowel de linker als de rechter remblok weer vrij te liggen.
Bij montage en controle moet de rem gecontroleerd worden op slijtage van de remblokken, aanwezigheid van luchtbellen in de leiding, het terugveren van het zwemzadel en de afstand van de remblokken tot de remschijf. Het vullen van de hydraulische leiding gaat op dezelfdewijze als bij de velgremmen van Magura. De volgende oliën mogen gebruikt worden voor het vullen van de leidingen:
Als de schijf niet perfect gecentreerd en recht tussen de remblokjes doorloopt kan de rem niet spelingsvrij worden afgesteld is de remwerking niet goed en zullen de remblokjes onregelmatig slijten.
Wanneer de rem niet vrij is af te stellen kan dit de volgende oorzaken hebben:
- De schijf is krom.de schijf moet dan vervangen worden.
- Het wiel is niet recht in de vork gemonteerd. Controleer de bevestiging en eventueel de stand van de patten.
- Het vaste gedeelte is niet goed aan de vork bevestigd. Verander de afstand van de bevestiging.
- De schijf is niet goed aan de naaf bevestigd. Controleer of de schijf goed vlak tegen de zijkant van de naaf ligt.
[bol_product_links block_id=”bol_57e6bfc0d8368_selected-products” products=”9200000020941955″ name=”schijfrem” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Eén reactie
Ik heb omstreeks april 1998 een Flevobike Amigo ligfiets gekocht.
Daarmee heb ik in 1999 en 2004 een ligfietstocht gemaakt naar Santiago de Compostella.
Nu zijn de remblokje van de Sachsschijfrem versleten. Maar een remmen revisiebedrijf heeft op de oude metalen onderplaten een nieuwe remvoering geplakt. Wie kan mij vertellen wat de hoogte van die gereviseerde remvoering moet zijn. Er zijn 2 maten. De hoogte(dikte) maat voor de houder met een smalle lip en de hoogte(dikte) maat voor de houder met een brede lip. Als instrumentmaker kan ik de remvoering op een draaibank wel op hoogt(dikte) draaien.
Om het uit te zoeken in de bestaande remcilinder, dat kan ik wel maar vraagt veel tijd. Wie kan mij aan de maten helpen.
Peter van der Zanden
Robert Kochstraat-3
7555 AM Hengelo