Spaaknippels

Spaaknippels.

Spaaknippels bevestigen de spaak aan de velg en zorgen ervoor dat de spaak op spanning gebracht kan worden.
Om de spaak op spanning te brengen kan de spaaknippel zowel boven de velg als onder de velg aangedraaid worden.
Boven de velg kan de spaak aangespannen worden met een schroevendraaier. Onder de velg is de nippel vierkant.
Hierdoor kan de nippel aangedraaid worden en dus een spaak vervangen worden zonder de band en velglint van de velg te nemen.
Voor het aandraaien is een speciale spaaknippelspanner nodig van de juiste afmeting.

Bij gebruik van een spakenspanner met verkeerde afmeting kan de nippel snel afgerond worden. De spaak is dan niet meer te spannen. Bij hoogwaardige aerovelgen ligt de spaaknippel verzonken in de velg om de luchtweerstand te verminderen.
De spaaknippel kan dan alleen van boven af aangedraaid worden. Om oxidatie te voorkomen en de montage van de spaken te vergemakkelijken, kunnen de nippels ingesmeerd worden met een klein beetje olie.
De nippels mogen niet lostrillen tijdens het fietsen omdat dan de spaakspanning verandert of zelfs helemaal wegvalt. Zolang de spaken onder een grote voorspanning staan is er voldoende wrijving om lostrillen te voorkomen.
Bij zware belasting zal het echter voor kunnen komen dat de voorspanning af en toe te laag wordt en de nippels lostrillen.
Dit kan voorkomen worden door na het richten van het wiel vloeibaar borgmiddel in de nippels te druppelen. Dit voorkomt tevens oxidatie.
De nippels en de spaak moeten natuurlijk voorzien zijn van gelijke schroefdraad.

Daarnaast moet de nippel in het nippelgat van de velg passen. Veel gebruikte spaak/nippel-maten zijn 13 (voor achterwielen bij gewone fietsen) 14 (voor sprtieve fietsen en voorwielen bij gewone fietsen) en 15 (voor racefietsen).
Over het algemeen zijn spaaknippels van vernikkeld messing. Messing voorkomt dat de spaak aan de nippel vastroest. Bovendien is messing goed geschikt doordat het een hoge sterkte combineert met een lage stijfheid (messing is goed geschikt om veren van te maken).
Naast messing wordt ook RVS en aluminium gebruikt. Een spaak moet vol over de schroefdraad van de nippel dragen.
Als de trekkracht van de spaak slechts over een klein gedeelte van de schroefdraad wordt overgedragen wordt deze gemakkelijk kapot getrokken.

[bol_product_links block_id=”bol_57e6c37a818f7_selected-products” products=”9200000023428383,9200000020924270,9200000043090542,9200000021256563″ name=”spaaknippel” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *