Wrijving tussen remblok en remvlak.

Wrijving tussen remblok en remvlak.

Voor een goede remwerking van de rem is het over het algemeen van belang dat de wrijving tussen remschoen en remvlak groot is.

Zoals bij de behandeling van de banden al te zien was heeft rubber een goede wrijvingscoefficient met veel materialen. Het wordt dan ook algemeen toegepast als materiaal voor remblokjes van velgremmen. De wrijvingscoefficient is ook sterk afhankelijk van het gebruikte velgmateriaal. Velgen met keramische remflanken hebben vooral bij regen een zeer goede remwerking. Stalen velgen hebben bij droog weer een iets betere remwerking dan aluminium velgen. Inregen is de remwerking van stalen velgen wel slechter. Voor stalen en aluminium velgen en velgen met keramische remflanken zijn aparte remblokjes te verkrijgen.

Door vloeistof wordt de wrijvingscoefficient drastisch verlaagd. Velgremmen werken in de regen dan ook een stuk slechter. Dit zou niet zo erg zijn als de wrijvingscoefficient tussen de band en het natte wegdek in gelijke mate zou afnemen. Dit is echter niet het geval. Velgremmen werken in de regen pas op het moment dat de remblokjes de velgen droog geveegd hebben. Velgremmen moeten dan ook vooral beoordeeld worden op hun remprestaties in de regen. Tijdens droog weer werken ze eigenlijk allemaal wel goed mits ze goed onderhouden zijn en op de juiste wijze gemonteerd zijn.

Leer wordt ook als remmateriaal gebruikt voor velgremmen. Leer is niet geschikt om gebruikt te worden in combinatie met een aluminium velg. De harde leervezels tasten het aluminium te veel aan. In combinatie met stalen velgen heeft het een betere remwerking dan rubber in de regen.

Bij naafremmen is de kracht op de remblokjes veel groter en wordt de warmte slechter afgevoerd. Het zachte rubber is niet bestand tegen de druk en warmte. Bij naafremmen worden dan ook harde, slijtvaste, warmtebestendige materialen gebruikt als remmateriaal.

Bij terugtrapremmen bestaan de remmantel en remschoen beide uit staal of messing. Bij de rollerbrake bestaan de remschoenen uit staal en de remtrommel uit aluminium. Voordeel van het gebruik van harde metalen is dat, als de remmen goed gesmeerd zijn, de slijtage zeer gering is. Omdat de wrijvingscoefficient zeer gering is tussen gesmeerde metalen delen moeten de remschoenen met grote krachten tegen de remmantel gedrukt worden.

Bij trommelremmen is de remmantel van staal en de remschoen van een slijtvast rubberachtig materiaal. Vroeger werd asbest gebruikt als rem materiaal voor trommelremmen. In verband met gezondheidsrisico’s wordt dit echter niet meer gebruikt. Bij trommelremmen is het zaak goed op te letten dat ze niet vet worden door kogellagervet of smeerolie. Als er olie of vet in de trommel komt wordt de wrijving tussen remschoen en trommel veel te laag. Vooral bij versnellingsnaven is het zaak dat de olie niet van de naaf in de trommel kan lopen. Goede trommelremmen zijn om dit te voorkomen goed afgedicht. Ook bij de montage van de rem moet goed opgelet worden dat de remschoenen niet vet worden.

Naafremmen zijn over het algemeen ongevoelig voor regen. Trommelremmen en terugtrapremmen zijn voldoende afgeschermd. Schijfremmen zijn weliswaar open, maar voldoen toch zeer goed in de regen. Door de afstand tot de grond, de grote kracht waarmee de remblokken op de schijf drukken en het kleine oppervlak heeft regen geen negatieve invloed op de remwerking.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *