Fietsenberging in gevaar.

Fietsenberging in gevaar

De Fietsersbond uit sterke bezorgdheid over het voornemen van het kabinet om de voorschriften voor fietsenbergingen bij nieuwbouwprojecten te schrappen. Dit plan komt als een schok, vooral omdat deze voorschriften in het verleden al eens waren verwijderd. Maar weer zijn ingevoerd toen bleek dat de markt zelf niet overging tot de bouw van voldoende fietsenstallingen. De belangrijkste reden voor het niet bouwen van stallingen is de kosten. Echter, deze fietsenbergingen zijn van essentieel belang voor een netjes straatbeeld en om het fietsen te stimuleren. Fietsdiefstal wordt vaak genoemd als een van de redenen waarom mensen niet fietsen. En het ontbreken van een veilige stalling kan deze angst alleen maar vergroten.

De rol van fietsenbergingen in de fietsagenda

Fietsenbergingen spelen een cruciale rol in de fietsagenda van Nederland. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de individuele fietser. Maar ook voor het behoud van een ordelijk en aantrekkelijk straatbeeld. Een gebrek aan fietsenbergingen leidt vaak tot een rommelige omgeving. Waar fietsen willekeurig op trottoirs en tegen gevels worden geparkeerd. Dit kan niet alleen leiden tot overlast. Maar ook tot een afname in de waarde van onroerend goed in de omgeving. Bovendien, zonder adequate fietsenstallingen, is er een verhoogde kans op fietsdiefstal. Wat een aanzienlijke belemmering kan zijn voor mensen die willen fietsen.

De verplichting tot het bouwen van fietsenbergingen was eerder al een punt van discussie. Maar werd gezien als een noodzakelijke maatregel om de negatieve gevolgen van het niet bouwen van stallingen te voorkomen. Door het opnieuw vervallen van deze eis kunnen projectontwikkelaars zelf beslissen of ze een fietsenberging willen bouwen. Uit het verleden is gebleken dat wanneer deze beslissing aan ontwikkelaars wordt overgelaten. Er vaak wordt gekozen om geen bergingen te bouwen, vooral bij appartementencomplexen. Dit resulteert in minder fietsgebruik en meer verwaarloosde fietsen, aangezien fietsen buiten moeten worden gestald als ze niet in gebruik zijn.

De gevolgen van het schrappen van voorschriften

Het schrappen van de verplichting om fietsenbergingen te bouwen, maakt deel uit van een bredere trend waarbij gebruikseisen voor woningen worden losgelaten. Deze verandering heeft al geleid tot protesten van een brede coalitie, inclusief de Fietsersbond. Het idee is dat minder regelgeving leidt tot meer flexibiliteit voor projectontwikkelaars. Echter, deze flexibiliteit komt vaak ten koste van basisvoorzieningen die essentieel zijn voor het welzijn van de bewoners.

Het is wrang dat deze maatregel wordt voorgesteld op een moment dat er juist meer aandacht lijkt te zijn voor de promotie van fietsen. Recentelijk publiceerde een breed samenwerkingsverband, waaronder het ministerie van Infrastructuur & Milieu, een ambitieuze fietsagenda die streeft naar betere fietsvoorzieningen in steden. Ook de Energieagenda van minister Kamp benadrukt de noodzaak van intensievere fietsenstallingen in stedelijke gebieden. Het schrappen van de fietsenbergingseis staat in schril contrast met deze doelstellingen en kan de inspanningen om fietsen als duurzaam vervoermiddel te promoten ondermijnen.

Een oproep tot actie

De Fietsersbond roept de Tweede Kamer op om tijdens de aanstaande behandeling de fietsenberging weer tot standaardeis te maken. Directeur Saskia Kluit benadrukt het belang van een veilige stallingsmogelijkheid bij woningen: “Je fiets veilig kunnen stallen bij je eigen woning is een basisvoorziening voor elke Nederlander. Het schrappen van de berging is een onbegrijpelijk voorstel. Veel steden klagen al over de overlast van geparkeerde fietsen op straat; dat probleem wordt door deze maatregel alleen maar groter.”

Het is van vitaal belang dat beleidsmakers de langetermijnvoordelen van fietsenbergingen erkennen, niet alleen voor het milieu en de stedelijke leefbaarheid, maar ook voor de gezondheid en het welzijn van de inwoners. Fietsen biedt een betaalbare en gezonde manier van vervoer die kan bijdragen aan het oplossen van veel van de problemen waarmee stedelijke gebieden worden geconfronteerd, zoals verkeerscongestie en luchtvervuiling.

Door de fietsenberging weer verplicht te stellen, kan Nederland zijn positie als toonaangevend fietsland behouden en verder versterken. Het is belangrijk dat deze discussie nu wordt gevoerd en dat de juiste maatregelen worden genomen om de toekomst van fietsen in Nederland veilig te stellen.