Fietsparkeerpilots in Amsterdam.

Fietsparkeerpilots in Amsterdam

Fietsparkeerpilots om bestaande fietsparkeerplekken beter te benutten.

fietsparkeerpilots! Amsterdam onderzoekt op diverse manieren hoe de stad de bestaande fietsparkeerplekken beter kan benutten. Naast het bijbouwen van 40.000 extra stallingen in 2020 zoekt de stad naar andere oplossingen. De pilots richten zich onder meer op het duidelijker communiceren van de locaties en het sneller vinden van een fietsparkeerplek. Ook wordt gekeken naar de inzet van nieuwe technologieën.

In het voorjaar van 2015 startten de eerste pilots. Bij de Fietsflat brachten de betrokkenen nieuwe borden en markeringen aan om de fietsparkeerregels – in het rek en niet langer dan 14 dagen – duidelijk te maken. Bij de ondergrondse fietsenstalling bij de centrale bibliotheek leidden stippen op de weg en een nieuw bord fietsers naar de fietsenstalling. Omdat het om proeven ging, brachten de onderzoekers de markering niet permanent aan. Tijdens een tweede test in het najaar van 2015 gebruikten ze wel permanente bebording. De borden en stickers zijn aangepast naar aanleiding van de eerste test, en zowel de markering als de bebording kwam tot stand met gedragspsychologische adviezen.

Andere pilots richten zich op flexparkeerplekken: het dubbel gebruik van openbare ruimte; het beter benutten van bestaande fietsparkeerplekken door andere fietsenrekken en technologie, het tegengaan van fietsen voor nooduitgangen en het laten melden en stickeren door bewoners van fietswrakken en ongebruikte fietsen in het rek nabij hun huis.

Overzicht van de fietsparkeerpilots:

Slimme markering naar fietsenstallingen

In de ‘OBA challenge’ daagden de organisatoren Amsterdammers uit om met goede ideeën te komen voor de weinig gebruikte fietsenstalling onder de centrale bibliotheek (OBA). Veel van de ideeën richten zich op het intuïtief zichtbaar en kenbaar maken van de fietsenstalling, oftewel ‘wayfinding’. In deze pilot markeert een spoor van stippen op de grond de weg naar de stalling. Een groot bord markeert eveneens de stalling. Na een eerste test hebben de onderzoekers een tweede test uitgevoerd met licht aangepast materiaal. De groene markeringen op de straat lijken effectief te zijn, en de stalling wordt beter gebruikt. De definitieve onderzoeksresultaten zijn op dit moment nog niet bekend.

Fietsparkeerregels duidelijker communiceren

Maximaal 14 dagen en in de rekken. Dat zijn de fietsparkeerregels bij de meeste stations. Hoewel dit altijd aangegeven staat, blijkt toch niet iedereen op de hoogte. Op basis van de gedragspsychologische inzichten zijn groene borden en bijpassende grondtegels ontwikkeld die deze regels communiceren. Deze zijn bij de Fietsflat nabij het Centraal Station getest. Een tweede test met licht aangepaste bebording is ook hier aangebracht, en ook bij een van de stallingen bij het Amstelstation.

‘Pop up’ stallng

Op uitgaansavonden staan op sommige plekken in de binnenstad de fietsen lukraak en overal geparkeerd. Op de Bloemenmarkt, in de nabijheid van uitgaansgebied is met lichtprojectie in de avonduren een tijdelijke fietsenstalling gemaakt. Nooduitgangen

Geparkeerde fietsen voor nooduitgangen. Dit is ondertussen een normaal beeld in de stegen rond uitgaansplekken op drukke avonden. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden. Kunnen lichtprojecties de nooduitgangen in uitgaansgebieden zo markeren dat uitgaanspubliek hier geen fietsen voor zet? Deze pilot test de markering van nooduitgangen in de Wagenstraat en Paardenstraat. Ook worden andere methoden om nooduitgangen te markeren uitgetest.

Technologie in fietsenrekken

In de fietsenstalling bij Paradiso testen de betrokkenen sensoren in de fietsenrekken. Met deze fietssensoren kunnen ze ‘voelen’ of een plek in het rek vrij of vol is. Zo kan de fietser buiten de stalling al zien of er nog plek is in de stalling. In de stalling is zichtbaar waar precies de vrije plekken zijn. Deze proef maakt het mogelijk verschillende detectiesystemen met elkaar te vergelijken.

FietsID

Het chippen van fietsen is een onderwerp van veel discussie en publicaties. In deze fietsparkeerpilots onderzoeken de betrokkenen in de praktijk of het koppelen van een fiets aan de gebruiker, bijvoorbeeld met een chip, fietsers kan helpen. Dit kan bijvoorbeeld van nut zijn bij het terugvinden van een gestolen fiets of wanneer de fiets in het Fietsdepot terecht is gekomen. De betrokkenen werken de details van deze pilot nog verder uit.

Bron : www.amsterdam.nl