Appen op de fiets. Niet doen !
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 129
- app, appen, appen op de fiets, bellen tijdens fietsen, fiets, fietsers en telefoon, fietsongelukken telefoon, fietsveiligheid, gevaar telefoon op fiets, GFK onderzoek telefoon fiets, Martijn van Helvert, mobiel gebruik op de weg., mobiel op fiets, Nederland fietsveiligheid, roekeloos fietsen, telefoongebruik fiets, verbod, verkeersveiligheid, wetgeving fietsgebruik, wetswijziging fietsen
Gebruik jij je telefoon weleens tijdens het fietsen? Je bent zeker niet de enige. Helaas brengt deze gewoonte grote risico’s met zich mee. Ongeveer 4 procent van alle fietsongelukken wordt veroorzaakt door telefoongebruik. En opmerkelijk genoeg worden fietsers zelden aansprakelijk gesteld. Dit moet veranderen, vindt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. Die pleit voor een wetswijziging om het bellen en appen tijdens het fietsen strafbaar te maken als roekeloos gedrag.
Pleidooi voor wetswijziging
Van Helvert is van plan om over drie weken een motie in te dienen voor een wetswijziging. “Het is vreemd dat bellen tijdens het fietsen in landen als België en Duitsland al verboden is. Maar in Nederland nog niet,” zegt hij. Volgens hem zou telefoongebruik tijdens het fietsen moeten worden beschouwd als roekeloos rijden, wat strafbaar is.
De huidige wetgeving ziet fietsers als zwakke weggebruikers. Wat betekent dat ze in een ongeval met een auto nooit voor meer dan 50 procent verantwoordelijk zijn, zelfs als ze op dat moment met hun mobiele telefoon bezig zijn. Van Helvert vindt dat deze bescherming niet langer gerechtvaardigd is gezien de gevaren van telefoongebruik tijdens het fietsen.
Moeilijk te Handhaven?
Minister Schultz van Haegen van Verkeer heeft eerder aangegeven dat het handhaven van een verbod op telefoongebruik tijdens het fietsen lastig is. “Raar”, vindt Van Helvert, die erop wijst dat een verbod voor automobilisten wel te handhaven is en stelt dat telefoongebruik door fietsers veel zichtbaarder is.
Feiten en Cijfers: Hoe Vaak Gebruiken We de Telefoon op de Fiets?
Uit onderzoek van GFK blijkt dat door de opkomst van sociale media het gebruik van mobiele telefoons op de fiets toeneemt. Enkele opvallende cijfers:
- 3 op de 10 Nederlanders gebruikt weleens een mobiele telefoon tijdens het fietsen.
- Bij jongeren is dit aantal nog hoger: 6 op de 10.
- In Utrecht gebruikt 44 procent van de fietsers hun telefoon, het hoogste percentage van Nederland.
- Mannen gebruiken hun telefoon vaker tijdens het fietsen dan vrouwen, respectievelijk 35 procent tegenover 25 procent.
Wat doen we dan op onze telefoon? De cijfers laten zien dat 60 procent van de mensen hun telefoon gebruikt om te bellen, 40 procent om te appen, en 32 procent om muziek te luisteren. Onder jongeren is het appen nog populairder: 61 procent appt tijdens het fietsen, terwijl bellen en muziek luisteren beide door 49 procent van hen wordt gedaan.
Irritatie onder Weggebruikers
Het telefoongebruik op de fiets irriteert veel Nederlanders. Volgens het GFK-onderzoek vindt 70 procent van de Nederlanders het storend wanneer anderen hun telefoon gebruiken tijdens het fietsen. Dit percentage is nog hoger onder ouderen, waar 84 procent het vervelend vindt. Jongeren lijken er minder last van te hebben, want slechts 46 procent van hen geeft aan het irritant te vinden.
Waarom Moet Dit Stoppen?
Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het fietsen leidt niet alleen af, maar verhoogt ook het risico op ongelukken aanzienlijk. Wanneer je met je telefoon bezig bent, ben je minder alert op wat er om je heen gebeurt, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties, zowel voor jezelf als voor anderen. Het invoeren van strengere regels en handhaving kan helpen om het aantal ongelukken te verminderen en de veiligheid op de weg te vergroten.
Tijd voor Verandering Appen op de fiets
Het is duidelijk dat telefoongebruik tijdens het fietsen een serieus probleem is dat niet langer genegeerd kan worden. Met de voorgestelde wetswijziging van Martijn van Helvert kan Nederland een belangrijke stap zetten om het aantal ongelukken te verminderen en de veiligheid op de weg te verbeteren. Het is tijd dat we onze gewoonten aanpassen en ervoor zorgen dat we veilig blijven, zowel voor onszelf als voor anderen.