Detector meldt ook carbon fietsen.
- Manuel Gort
- 4 minuuten
- 147
- carbon, carbon fietsen detecteren, detecteren, detector, duurzame mobiliteit, epoxyhars, fiets, fietsdetectie, fietsdetectiesysteem, fietsinfrastructuur, fietsinnovatie, fietsroute analyse, fietssignalering., fietstechnologie, fietsteltechnologie, fietsverkeer, installatie fietssensoren, microwave radartechnologie, siemens, stedelijke mobiliteit, verkeerslichten, verkeerslussen, verkeersmanagement, WiMag Cycle Detection
In de wereld van de fietsdetectie is er een nieuw probleem opgedoken: carbon fietsen. Deze moderne fietsframes, die steeds vaker worden vervaardigd uit carbon, worden vaak niet gedetecteerd door traditionele detectielussen. Dit betekent dat verkeerslichten niet automatisch op groen springen wanneer een fietser met een carbon frame nadert. Daarnaast worden fietsers niet altijd correct geteld. Wat de nauwkeurigheid van fietsroute-analyzes beïnvloedt. Gelukkig heeft Siemens een oplossing voor dit probleem ontwikkeld. De WiMag Cycle Detection detector. Die fietsen detecteert op basis van microwave radartechnologie.
Het probleem met Carbon fietsen en detectielussen
Traditionele detectielussen, die in het wegdek zijn ingefreesd. Zijn ontworpen om metalen objecten zoals auto’s en fietsen met stalen of aluminium frames te detecteren. Wanneer een voertuig of fiets over deze lussen rijdt. Wordt een signaal afgegeven dat een verkeerslicht kan activeren of een voertuig kan tellen. Echter, carbon fietsframes zijn niet magnetisch en worden daardoor vaak niet gedetecteerd door deze systemen. Dit leidt tot situaties waarin fietsers onnodig moeten wachten bij verkeerslichten of waar de intensiteit van het fietsverkeer onjuist wordt weergegeven in verkeersanalyses.
Siemens’ Innovatieve oplossing
Om dit probleem aan te pakken, heeft Siemens de WiMag Cycle Detection detector ontwikkeld. Die gebruik maakt van microwave radartechnologie. In plaats van te vertrouwen op de magnetische eigenschappen van fietsframes. Detecteert deze nieuwe technologie de aanwezigheid van een fiets door middel van radiogolven. De draadloze sensor, die in het wegdek is gemonteerd en door een batterij wordt aangedreven, stuurt zijn metingen naar een access point. Dat vervolgens communiceert met de verkeersregelinstallatie.
Een belangrijk voordeel van deze nieuwe technologie is dat het niet nodig is dat een fiets direct over de sensor rijdt. De detector kan fietsen en bromfietsen op afstand detecteren en zelfs onderscheid maken tussen de twee. Dit verhoogt niet alleen de nauwkeurigheid van de detectie. Maar maakt het ook mogelijk om verkeerslichten efficiënter te beheren en fietsers beter te tellen.
Toepassing en voordelen van de WiMag Cycle Detection
De WiMag Cycle Detection technologie wordt al enkele jaren succesvol toegepast voor de detectie van voertuigen. De nieuwe variant voor fietsdetectie wordt sinds kort in het Verenigd Koninkrijk gebruikt. Siemens ziet veel potentieel voor deze technologie in Nederland, waar fietsverkeer een belangrijk onderdeel is van het stedelijke mobiliteitsnetwerk.
Een van de belangrijkste voordelen van dit systeem is dat het een alternatief biedt voor traditionele detectielussen, vooral in situaties waar detectie ver van een verkeersregelinstallatie moet plaatsvinden of waar het wegdek niet beschadigd mag worden door het infrezen van lussen. Het systeem kan bijvoorbeeld worden ingezet op fietspaden, in drukke stedelijke gebieden of op locaties waar het belangrijk is om nauwkeurige fietsdata te verzamelen zonder het wegdek aan te tasten.
De installatie van deze detectoren is relatief eenvoudig. De sensoren worden met epoxyhars vastgezet in een in het wegdek geboord gat. Dit betekent dat het systeem snel kan worden geïnstalleerd zonder grote verstoringen van het verkeer. Bovendien biedt het systeem een duurzame oplossing omdat de sensoren jarenlang meegaan en weinig onderhoud vergen.
De toekomst van fietsdetectie
Met de introductie van de WiMag Cycle Detection detector zet Siemens een belangrijke stap in de richting van betere fietsdetectie en verkeersmanagement. De mogelijkheid om carbon fietsen en andere moeilijk detecteerbare fietsframes te detecteren, opent de deur naar nauwkeurigere en efficiëntere verkeerssystemen. Dit is niet alleen gunstig voor de individuele fietser, die minder lang hoeft te wachten bij verkeerslichten, maar ook voor steden die proberen hun verkeersstromen beter te beheren en duurzame mobiliteitsoplossingen te bevorderen.
Het succes van dit systeem in het Verenigd Koninkrijk biedt hoop voor een bredere implementatie in Nederland en andere landen waar fietsverkeer een prominente rol speelt. Naarmate steden steeds meer inzetten op slimme mobiliteitsoplossingen, zal de vraag naar geavanceerde detectietechnologieën zoals de WiMag Cycle Detection detector alleen maar toenemen.
De ontwikkeling van de WiMag Cycle Detection detector door Siemens markeert een belangrijke vooruitgang in de detectie van fietsen, vooral in een tijd waarin carbon fietsen steeds populairder worden. Door gebruik te maken van microwave radartechnologie biedt deze detector een betrouwbaar alternatief voor traditionele detectielussen, met voordelen zoals eenvoudige installatie en de mogelijkheid om fietsen op afstand te detecteren. Deze innovatie belooft de verkeersveiligheid en efficiëntie in steden te verbeteren, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan nauwkeurigere analyses van fietsverkeer.