Oplaadkosten fiets accu.

Oplaadkosten fiets accu

Elektrisch fietsen vereist elektriciteit. Die elektriciteit komt uit je accu. Als die op is moet je hem weer laden. Maar hoeveel zijn dan de oplaadkosten van een fiets accu? Want elektriciteit is niet gratis.
Het blijkt een eenvoudig rekensommetje te zijn. De conclusie? De kosten zijn totaal verwaarloosbaar in relatie tot bijvoorbeeld de afschrijvingskosten van de elektrische fiets.

Oplaadkosten fiets accu laden

Vrij nauwkeurig kan je uitrekenen hoeveel het laden van een accu kost. Voordat we dat doen moeten we eerst weten hoeveel elektriciteit eigenlijk kost. Daar kan je een flinke discussie over hebben, want de kosten voor elektriciteit bestaat uit een heel aantal componenten. Als eerste heb je de kosten voor de elektriciteit zelf, daarnaast nog distributiekosten, energiebelasting en netbeheerkosten. Daarnaast lopen de prijzen voor elektriciteit van een enkeltarief en dubbeltarief meter (dag/nachtstroom) flink uit elkaar. Maar laten we het ons niet moeilijk maken want dit blijkt allemaal helemaal niet zo erg relevant. Laten we voor het gemak stellen dat elektriciteit “all-in” 25 eurocent kost per kilowatt uur (kWh). Dus als je een uur lang 1000 Watt verbruikt betaal je dus 25 eurocent.

Hoeveel verbruikt een acculader?

Het verbruik van de acculader is een optelsom van de energie die hij aan de accu moet leveren en de inefficiëntie van de lader. Een lader heeft geen rendement van 100%, hij wordt warm dus heeft verliezen. Die energieverliezen moet je ook betalen. Het is zeer redelijk om te stellen dat het rendement van een acculader tegenwoordig rond de 75% ligt. Dus 25% van de benodigde elektriciteit gaat verloren in de acculader aan warmte.

De acculader heeft tot doel om de elektriciteit die verbruikt is uit de accu weer aan te vullen. Laten we het ons gemakkelijk maken. We gaan uit van een totaal lege accu die we moeten laden. De vraag is hoeveel elektriciteit – energie moet weer in de accu gestopt worden. Dat heeft natuurlijk te maken met capaciteit van de accu. En die accucapaciteit verschilt natuurlijk per elektrische fiets. Maar een doorsnee elektrische fiets heeft een accu van 300 Wh (Watt uur). Wil je zo’n accu weer volledig laden dan moet dus 300 Watt uur aan energie “ingestopt” worden.

Dat kan de acculader doen door een uur lang 300 Watt te leveren (300 Watt x 1 uur = 300 Watt uur) maar meestal gaat het wat langzamer en kost het laden van een accu 4 uur. Dan zal geen 300 Watt geleverd worden maar (300 / 4 =) 75 Watt voor een periode van 4 uur. Per uur vereist de accu 75 Watt en dat voor 4 uur lang, samen dus weer 75 Watt x 4 uur = 300 Watt uur. Je ziet dus dat het financieel niet uitmaakt of je een accu snel laad of juist langzaam. Overigens is het slim om je accu langzaam op te laden.

Nu we weten dat we 300 Watt uur aan energie nodig hebben van de acculader moeten we nog berekenen hoeveel energie de acculader vergt van de elektriciteitsmaatschappij, die we dus moeten betalen. Want de acculader heeft een rendement van ongeveer 75%. We hebben dus geen 300 Watt uur nodig maar 300 / 75 x 100 = 400 Watt uur. Dus we zullen dus voor 400 Watt uur elektriciteit moeten gaan betalen. En wat kost dat?

Haast gratis

Voor een “kilowatt uur” betalen we 25 eurocent. Een “kilowatt uur” is anders geschreven “1000 Watt uur”. We hebben echter geen 1000 Watt uur nodig maar slechts 400 Watt uur. De kosten zijn dus 25 eurocent / 1000 x 400 = 10 eurocent.

Dus de kosten voor het laden van een elektrische fietsaccu zijn dus vrijwel verwaarloosbaar. Wanneer je iedere week twee keer je accu zou opladen van je elektrische fiets, en dat is heel veel, dan zijn de kosten beperkt tot 2 x 52 weken x 10 eurocent = 1040 eurocent = 10,40 euro.