zondag 14 april 2024

Constructie, montage en onderhoud van de diverse remsystemen

constructie montage en onderhoud van diverse remsystemen

De constructie, montage en onderhoud van diverse remsystemen zijn essentiële aspecten van fietsveiligheid en -prestaties. Remsystemen spelen een cruciale rol bij het vertragen en stoppen van de fiets, en ze variëren in ontwerp en werking. In dit artikel zullen we de belangrijkste remmen behandelen die worden gebruikt in de fietsindustrie. We kijken naar velgremmen, schijfremmen, trommelremmen en naafremmen, en bespreken hun constructie, montage en onderhoudsvereisten. Of je nu een doorgewinterde fietser bent of gewoon begint met fietsen, begrip van remsystemen is van vitaal belang om veilig te kunnen rijden en om te zorgen dat je fiets soepel blijft functioneren. Lees verder om meer te leren over de ins en outs van diverse remsystemen en hoe je ze in topconditie kunt houden.

Zij-optrekrem.

De zij-optrekrem, een lichtgewicht remsysteem, is een veelvoorkomende keuze voor racefietsen vanwege zijn effectiviteit en aerodynamische voordelen. Dit type rem is echter zelden te vinden op andere fietsen, voornamelijk omdat ze alleen compatibel zijn met smalle banden. In dit artikel zullen we de constructie en werking van de zij-optrekrem bespreken, en ook uitleggen hoe je deze kunt monteren.

Constructie van de Zij-optrekrem.

De zij-optrekrem bestaat uit enkele essentiële componenten, waaronder remarmen, remblokken en een remschoen. De remarmen zijn gemonteerd aan de voor- en achtervork van de fiets en zijn ontworpen om over de velg van het wiel te bewegen. Aan deze armen zijn de remblokken bevestigd, die de velg grijpen om wrijving te creëren en de fiets te vertragen. De remschoen, meestal gemaakt van rubber of een vergelijkbaar materiaal, zit tussen de remblokken en de velg en draagt bij aan het remproces.

Werking van de Zij-optrekrem.

Wanneer de fietser de remhendel op de zij-optrekrem aantrekt, trekken de remarmen samen. Hierdoor worden de remblokken tegen de velg gedrukt, wat resulteert in wrijving die de fiets vertraagt. Het bijzondere aan zij-optrekremmen is dat ze het remmen effectief verdelen over de gehele omtrek van de velg, wat resulteert in gelijkmatige en consistente remprestaties.

Montage van de Zij-optrekrem Het monteren van een zij-optrekrem kan enige technische vaardigheden vereisen. Hier zijn de basisstappen:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je alle benodigde onderdelen en gereedschappen bij de hand hebt, inclusief de zij-optrekremset, een inbussleutel en remkabels.
  2. Demontage.
    Als er al een remsysteem op je fiets is gemonteerd, demonteer dit dan volledig voordat je met de zij-optrekrem begint.
  3. Montage van de remarmen.
    Bevestig de remarmen stevig aan de voor- en achtervork van de fiets. Zorg ervoor dat ze op de juiste plaats zitten en gelijkmatig zijn aangedraaid.
  4. Bevestig de remschoen en remblokken.
    Monteer de remschoenen en remblokken op de remarmen en zorg ervoor dat ze de velg op de juiste manier zullen raken.
  5. Rij afstelling.
    Stel de remmen af door de spanning van de remkabels aan te passen en te controleren of de remblokken de velg gelijkmatig raken zonder deze te schuren.
  6. Testen.
    Test de remmen grondig om er zeker van te zijn dat ze soepel en effectief werken voordat je gaat rijden.

De zij-optrekrem is een uitstekende keuze voor racefietsen, maar het correct monteren en afstellen ervan is essentieel voor optimale prestaties en veiligheid tijdens het rijden. Als je twijfelt over de montage, aarzel dan niet om professionele hulp in te schakelen. Veiligheid op de weg is van het grootste belang, en goed functionerende remmen spelen daarbij een cruciale rol.


Midden-Optrekrem

De midden-optrekrem is een type remsysteem dat vroeger werd toegepast op goedkopere racefietsen en aangeklede modellen. Hoewel ze in het verleden relatief populair waren, zijn ze tegenwoordig zeldzaam op moderne fietsen. In dit artikel zullen we de constructie en werking van de midden-optrekrem bespreken, evenals waarom ze niet meer veel worden toegepast.

Constructie van de Midden-optrekrem.

Een midden-optrekrem bestaat uit enkele belangrijke componenten, waaronder remarmen, remblokken en een remschoen. De remarmen zijn gemonteerd aan de voor- en achtervork van de fiets en zijn ontworpen om over de velg van het wiel te bewegen. Aan deze armen zijn de remblokken bevestigd, die de velg grijpen om wrijving te creëren en de fiets te vertragen. De remschoen, meestal gemaakt van rubber of een vergelijkbaar materiaal, zit tussen de remblokken en de velg en draagt bij aan het remproces.

Werking van de Midden-optrekrem.

Wanneer de fietser de remhendel op de midden-optrekrem aantrekt, trekken de remarmen samen. Hierdoor worden de remblokken tegen de velg gedrukt, wat resulteert in wrijving die de fiets vertraagt. Net als zij-optrekremmen verdelen midden-optrekremmen het remmen effectief over de gehele omtrek van de velg, wat zorgt voor gelijkmatige en consistente remprestaties.

Montage van de Midden-optrekrem
Het monteren van een midden-optrekrem vereist enige technische vaardigheden en de juiste gereedschappen. Hier zijn de basisstappen:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je alle benodigde onderdelen en gereedschappen hebt, inclusief de midden-optrekremset, een inbussleutel en remkabels.
  2. Demontage.
    Als er al een remsysteem op je fiets is gemonteerd, demonteer dit dan volledig voordat je met de midden-optrekrem begint.
  3. Montage van de remarmen.
    Bevestig de remarmen stevig aan de voor- en achtervork van de fiets. Zorg ervoor dat ze correct zijn geplaatst en gelijkmatig zijn aangedraaid.
  4. Bevestig de remschoen en remblokken.
    Monteer de remschoenen en remblokken op de remarmen en zorg ervoor dat ze de velg op de juiste manier zullen raken.
  5. Kabelspanning aanpassen.
    Stel de spanning van de remkabels af en controleer of de remblokken de velg gelijkmatig raken zonder te schuren.
  6. Testen.
    Test de remmen grondig om te verzekeren dat ze soepel en effectief werken voordat je gaat rijden.

De midden-optrekrem is in het verleden veel gebruikt, vooral op instapmodellen van racefietsen. Echter, door de opkomst van andere remsystemen zoals velgremmen en schijfremmen, worden midden-optrekremmen nu minder vaak toegepast op moderne fietsen. Deze nieuwere systemen bieden over het algemeen betere remprestaties en zijn gemakkelijker te onderhouden, wat de reden is voor de afname in populariteit van de midden-optrekrem.

 


Canti-lever rem

De cantilever rem is een veelvoorkomend type remsysteem op mountainbikes en hybride/randonneur-fietsen. Dit remsysteem, hoewel minder gebruikelijk op moderne racefietsen, biedt enkele voordelen, vooral voor off-road avonturen. In dit artikel bespreken we de constructie en werking van de cantilever rem, evenals hoe je deze rem op de juiste manier monteert.

Constructie van de cantilever rem.

Een cantilever rem bestaat uit enkele cruciale onderdelen, waaronder de remarmen, remblokken, remschoenen en een remsysteembeugel. De remarmen zijn bevestigd aan de voor- en achtervork van de fiets en steken uit in de richting van de velg. Aan het uiteinde van elke remarm bevindt zich een remblok dat tegen de velg wordt gedrukt om wrijving te creëren en de fiets te vertragen. De remschoenen, meestal gemaakt van rubber of een vergelijkbaar materiaal, bevinden zich tussen de remblokken en de velg om het remproces te vergemakkelijken. Een remsysteembeugel verbindt de twee remarmen en maakt aanpassing van de remkracht mogelijk.

Werking van de cantilever rem

Wanneer de fietser de remhendel bedient, bewegen de remarmen naar elkaar toe. Hierdoor worden de remblokken tegen de velg gedrukt, wat resulteert in wrijving die de fiets vertraagt. De cantilever remmen verdelen de remkracht gelijkmatig over de gehele omtrek van de velg, wat zorgt voor consistente en betrouwbare remprestaties, vooral in ruig terrein.

Montage van de Cantilever Rem Het monteren van cantilever remmen vereist enige technische vaardigheden en de juiste gereedschappen. Hier zijn de basisstappen:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je alle benodigde onderdelen en gereedschappen bij de hand hebt, inclusief de cantilever remset, een inbussleutel, remkabels en remhendels.
  2. Demontage.
    Als er al een remsysteem op je fiets is gemonteerd, demonteer dit dan volledig voordat je met de cantilever rem begint.
  3. Montage van de remarmen.
    Bevestig de remarmen aan de voor- en achtervork van de fiets. Let op de juiste uitlijning en zorg dat ze stevig zijn vastgezet.
  4. Bevestig de remschoenen en remblokken.
    Monteer de remschoenen en remblokken op de remarmen en stel ze zorgvuldig af, zodat ze de velg gelijkmatig raken zonder te schuren.
  5. Installeer de remkabels.
    Bevestig de remkabels aan de remhendels en leid ze naar de cantilever remmen. Zorg ervoor dat de kabels goed zijn aangespannen en dat de remmen gelijkmatig worden bediend.
  6. Testen.
    Test de remmen grondig om te verzekeren dat ze soepel werken en de fiets effectief vertragen.

De cantilever rem is ideaal voor off-road fietsavonturen vanwege zijn betrouwbaarheid en goede prestaties, vooral in modderige en natte omstandigheden. Hoewel ze minder vaak worden gezien op moderne racefietsen, blijven cantilever remmen een populaire keuze voor fietsers die graag buiten de gebaande paden gaan.

 


V-brake rem

De V-brake rem, ook bekend als de “direct-pull” of “lineaire trek” rem, is een efficiënt remsysteem dat oorspronkelijk werd ontwikkeld door Shimano. Dit type rem is met name bedoeld voor standaard fietsen en heeft zich bewezen als een betrouwbare keuze voor fietsers over de hele wereld. In dit artikel zullen we de constructie en werking van V-brake remmen bespreken, evenals de stappen om ze correct te monteren op je fiets.

Constructie van de V- brake rem

De V-brake rem is samengesteld uit verschillende essentiële componenten, waaronder twee remarmen, remblokken, remschoenen en een noodzakelijke bevestiging. De remarmen zijn bevestigd aan de voor- en achtervork van de fiets en zijn ontworpen om een ‘V’-vorm te creëren, vandaar de naam. De remblokken bevinden zich aan de uiteinden van de remarmen en zijn verantwoordelijk voor het creëren van wrijving met het remoppervlak van het wiel. Tussen de remblokken en de velg bevinden zich remschoenen, meestal gemaakt van rubber of vergelijkbare materialen, om het remproces soepel te laten verlopen. Een speciale bevestiging verbindt beide remarmen, waardoor de remkracht kan worden aangepast en geoptimaliseerd.

Werking van de V-brake rem

Wanneer de fietser de remhendel bedient, bewegen de V-brake remarmen naar elkaar toe, waardoor de remblokken tegen het remoppervlak van de velg worden gedrukt. Dit creëert wrijving die het wiel vertraagt, waardoor de fiets tot stilstand kan komen. Het ‘lineaire trek’ ontwerp van de V-brake remmen zorgt voor een soepele en krachtige remwerking, wat bijdraagt aan hun populariteit bij standaard fietsen.

Montage van de V-brake rem Het correct monteren van V-brake remmen op je fiets is essentieel om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren. Hier zijn de stappen om de V-brake remmen op de juiste manier te monteren:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je over alle benodigde onderdelen en gereedschappen beschikt, inclusief de V-brake remset, remkabels, remhendels, een inbussleutel en een schroevendraaier.
  2. Demontage van oude remmen.
    Als je fiets al uitgerust is met een ander remsysteem, demonteer dit dan volledig voordat je met de V-brake remmen begint.
  3. Montage van de remarmen.
    Bevestig de V-brake remarmen aan de voor- en achtervork van de fiets en zorg ervoor dat ze stevig vastzitten.
  4. Bevestiging van de remschoenen en remblokken.
    Monteer de remschoenen en remblokken op de remarmen en stel ze zorgvuldig af, zodat ze de velg gelijkmatig raken zonder te schuren.
  5. Installatie van de remkabels.
    Bevestig de remkabels aan de remhendels en leid ze naar de V-brake remmen. Zorg ervoor dat de kabels goed zijn aangespannen en dat de remmen gelijkmatig worden bediend.
  6. Testen.
    Test de remmen grondig om ervoor te zorgen dat ze soepel werken en de fiets effectief vertragen.

De V-brake rem is een betrouwbare en effectieve remoplossing voor standaard fietsen, en de juiste montage is essentieel voor veiligheid en prestaties tijdens het fietsen. Met V-brake remmen kun je genieten van consistente en krachtige remprestaties, wat bijdraagt aan een veilige en plezierige fietservaring.

 


Hydraulische velgrem – diverse remsystemen.

Hydraulische velgremmen behoren tot de topklasse op het gebied van remprestaties voor fietsen. Deze remmen staan bekend om hun ongeëvenaarde remkracht en precisie, wat hen tot een favoriete keuze maakt in het duurste marktsegment van mountainbikes, hybrides, randonneurs, elektrische fietsen en stadsfietsen. In dit artikel zullen we de constructie, voordelen en installatie van hydraulische velgremmen bespreken, en enkele fabrikanten noemen die deze hoogwaardige remmen produceren.

Constructie van Hydraulische Velgremmen

Hydraulische velgremmen bestaan uit verschillende componenten die samenwerken om indrukwekkende remprestaties te leveren. De kern van dit remsysteem is de hydraulische remhendel en het hydraulische remsysteem dat is aangesloten op de remklauwen. Wanneer de remhendel wordt ingeknepen, wordt hydraulische druk gegenereerd en overgebracht via leidingen naar de remklauwen. Deze remklauwen oefenen vervolgens gelijkmatige druk uit op de velg van het wiel, waardoor de fiets vertraagt of tot stilstand komt.

Voordelen van Hydraulische Velgremmen

Hydraulische velgremmen bieden meerdere voordelen ten opzichte van mechanische remsystemen. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:

Superieure remkracht.
Hydraulische remmen bieden een ongeëvenaarde remkracht en controle, zelfs onder zware omstandigheden. Dit maakt ze ideaal voor fietsers die op zoek zijn naar hoogwaardige prestaties.

Precisie en consistentie.
Deze remmen bieden een uitzonderlijke precisie en consistente remprestaties, ongeacht de weersomstandigheden.

Onderhoudsarm.
In vergelijking met mechanische remsystemen hebben hydraulische velgremmen minder onderhoud nodig en hebben ze een langere levensduur.

Montage van Hydraulische Velgremmen

De installatie van hydraulische velgremmen kan complexer zijn dan bij mechanische remsystemen en vereist specifieke kennis en gereedschappen. Hier zijn de algemene stappen voor het monteren van hydraulische velgremmen:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je beschikt over de benodigde onderdelen, inclusief de remklauwen, remhendels, remleidingen en hydraulische vloeistof.
  2. Monteer de remhendels.
    Bevestig de hydraulische remhendels aan het stuur volgens de instructies van de fabrikant.
  3. Installeer de remklauwen.
    Monteer de remklauwen op de vork en de achtervork van de fiets. Zorg ervoor dat ze correct zijn uitgelijnd en stevig vastzitten.
  4. Sluit de remleidingen aan.
    Sluit de hydraulische remleidingen aan op de remhendels en de remklauwen. Zorg ervoor dat er geen luchtbellen in het systeem zitten.
  5. Vul de leidingen met hydraulische vloeistof.
    Vul het hydraulische remsysteem met de juiste hydraulische vloeistof volgens de instructies van de fabrikant.
  6. Ontlucht het systeem.
    Ontlucht het hydraulische remsysteem om eventuele luchtbellen te verwijderen en zorg voor een optimale werking.
  7. Test de remmen.
    Test de hydraulische velgremmen grondig om ervoor te zorgen dat ze soepel werken en de fiets effectief vertragen.
Fabrikanten van Hydraulische Velgremmen

Enkele bekende fabrikanten die hoogwaardige hydraulische velgremmen produceren zijn Shimano, SRAM, Magura en Hope. Deze fabrikanten bieden verschillende modellen en specificaties om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van fietsers.

Hydraulische velgremmen vertegenwoordigen de ultieme keuze voor fietsers die topprestaties en betrouwbare remkracht zoeken. Met de juiste montage en zorgvuldig onderhoud kunnen ze bijdragen aan een veilige en plezierige fietservaring, zelfs in veeleisende omstandigheden.


Schijfrem

Schijfremmen zijn de ultieme keuze voor fietsers die op zoek zijn naar de best mogelijke remprestaties. Ze bieden ongeëvenaarde stopkracht en precisie, waardoor ze ideaal zijn voor tandems, mountainbikes, elektrische fietsen en fietsers die met zware bepakking in bergachtige omgevingen rijden. In dit artikel zullen we de constructie, voordelen en installatie van schijfremmen bespreken, evenals enkele vooraanstaande fabrikanten die deze hoogwaardige diverse remsystemen produceren.

Constructie van Schijfremmen

Schijfremmen bestaan uit verschillende essentiële componenten, waaronder de remschijf (rotor), remklauwen, remblokken en de remhendel. Wanneer de remhendel wordt ingeknepen, wordt hydraulische druk gegenereerd en overgebracht naar de remklauwen. Deze klauwen oefenen gelijkmatige druk uit op de remschijf, wat resulteert in krachtige vertraging of stoppen van de fiets.

Voordelen van Schijfremmen

Schijfremmen bieden diverse voordelen die ze geliefd maken bij veeleisende fietsers:

Superieure remkracht.
Schijfremmen bieden de hoogste remkracht, zelfs onder zware omstandigheden, waardoor ze geschikt zijn voor offroad en bergafwaarts fietsen.

Consistente prestaties.
Ongeacht het weer of de temperatuur leveren schijfremmen consistente remprestaties, zonder fading.

Minder onderhoud.
In vergelijking met velgremmen hebben schijfremmen minder last van modder, vuil en water, wat resulteert in minder slijtage en onderhoud.

Montage van Schijfremmen

De installatie van schijfremmen vereist nauwkeurigheid en kennis, en de meeste fietsers geven de voorkeur aan professionele montage. Hier zijn de basisstappen voor het monteren van schijfremmen:

  1. Voorbereiding.
    Zorg ervoor dat je beschikt over de benodigde onderdelen, inclusief de schijfremmen, remschijven, remblokken, remhendels en hydraulische leidingen.
  2. Monteer de remklauwen.
    Bevestig de remklauwen aan de specifieke montagepunten op de voorvork en achtervork van de fiets.
  3. Bevestig de remschijven.
    Monteer de remschijven op de naaf van het wiel, zorg ervoor dat ze correct zijn uitgelijnd met de remklauwen.
  4. Sluit de hydraulische leidingen aan.
    Sluit de hydraulische leidingen aan op de remhendels en de remklauwen. Zorg voor een luchtvrij hydraulisch systeem.
  5. Stel de remblokken af.
    Pas de positie van de remblokken aan om ervoor te zorgen dat ze de remschijf perfect raken.
  6. Vul het hydraulische systeem.
    Vul het hydraulische systeem met de juiste remvloeistof en ontlucht eventuele luchtbellen.
  7. Test de remmen.
    Test de schijfremmen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat ze soepel werken en een sterke remkracht bieden.
Fabrikanten van Schijfremmen

Verschillende vooraanstaande fabrikanten bieden hoogwaardige diverse remsystemen, waaronder Shimano, SRAM, Magura, Hope en Avid. Fietsers kunnen kiezen uit verschillende modellen en specificaties om aan hun specifieke behoeften te voldoen.

Schijfremmen vertegenwoordigen de ultieme remoplossing voor fietsers die topprestaties en ongeëvenaarde remkracht eisen. Met de juiste montage en zorgvuldig onderhoud zijn schijfremmen een waardevolle toevoeging aan elke fiets, vooral voor degenen die avontuurlijke ritten en uitdagende omgevingen omarmen.

 


 

Terugtraprem

Terugtrapremmen, ook bekend als Torpedo- of Terugtrapnaafremmen, zijn een veelvoorkomende en betrouwbare remoplossing voor stadsfietsen, kinderfietsen, transportfietsen en vouwfietsen met weinig versnellingen of een drieversnellingsnaaf, zoals de populaire Shimano Nexus naaf. In dit artikel zullen we de constructie, voordelen en installatie van terugtrapremmen bespreken, evenals enkele fabrikanten die deze praktische remmen produceren.

Constructie van Terugtrapremmen

Terugtrapremmen zijn interne remmen die zich in de naaf van het achterwiel bevinden. Ze bestaan uit enkele essentiële onderdelen, waaronder de remnaaf, remcilinders, remveren en het tandwielmechanisme. Wanneer de fietser achteruit trapt, worden de remcilinders naar buiten geduwd, waardoor wrijving ontstaat tussen de remcilinders en de naaf, wat leidt tot vertraging of stoppen van de fiets.

Voordelen van Terugtrapremmen

Terugtrapremmen bieden verschillende voordelen die ze geschikt maken voor bepaalde soorten fietsen:

Eenvoudig in gebruik.
Terugtrapremmen vereisen minimale handelingen van de fietser, waardoor ze gebruiksvriendelijk zijn.

Betrouwbaarheid.
Doordat de remmen intern zijn en minder worden blootgesteld aan weersomstandigheden en vuil, zijn ze betrouwbaar en vereisen ze weinig onderhoud.

Esthetiek.
Terugtrapremmen geven een strak uiterlijk aan de fiets, omdat er geen extra remhendels nodig zijn.

Montage van Terugtrapremmen

De installatie van terugtrapremmen is minder gecompliceerd dan bij andere remtypes. Hier zijn de basisstappen voor het monteren van terugtrapremmen:

  1. Verwijder het achterwiel.
    Verwijder het oude achterwiel uit de fiets.
  2. De-monteer het binnenwerk.
    Deonteer het binnenwerk uit het achterwiel.
  3. remmantel.
    Vervang de remmantel in de naaf voor een nieuwe. (Remmantels zijn verschillend dus bekijk van te voren welke u nodig heeft.
  4. Monteer het binnenwerk.
    Monteer het binnenwerk van de naaf weer in het wiel.
  5. monteer achterwiel.
    Zet het achterwiel weer in de fiets.
  6. Koppel de remkabels.
    Verbind de remkabels van de terugtraprem met de remcilinders.
  7. Stel de remkracht af.
    Pas de remkracht aan om ervoor te zorgen dat de fiets voldoende vertraagt zonder te blokkeren.
  8. Test de remmen.
    Test de terugtrapremmen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat ze soepel werken en voldoende vertragen.
Fabrikanten van Terugtrapremmen

Bekende fabrikanten van terugtrapremmen zijn Shimano, Sturmey-Archer en SRAM. Ze bieden verschillende modellen en specificaties om aan de behoeften van diverse fietsers te voldoen.

Terugtrapremmen zijn een eenvoudige en effectieve remoplossing voor fietsers die waarde hechten aan betrouwbaarheid en gebruiksgemak, vooral in stedelijke omgevingen waar regelmatig stoppen en optrekken vereist is.

 


Rollerbrake

De rollerbrake, ontwikkeld door Shimano, is een populaire remoptie voor fietsen met versnellingsnaven of derailleursystemen. In dit artikel zullen we de constructie, voordelen en installatie van rollerbrakes bespreken, evenals enkele fabrikanten die deze duurzame remmen produceren.

Constructie van Rollerbrakes

Rollerbrakes zijn een soort interne remsysteem dat in de naaf van het achterwiel is ingebouwd. Ze bestaan uit een remschoen, remsegmenten, een hendel en een trekveer. Wanneer de fietser de remhendel inknijpt, beweegt de remschoen tegen de remsegmenten en creëert wrijving, waardoor de fiets vertraagt of tot stilstand komt.

Voordelen van Rollerbrakes

Rollerbrakes bieden verschillende voordelen die hen tot een aantrekkelijke keuze maken:

Duurzaamheid.
Rollerbrakes zijn minder gevoelig voor weersinvloeden en vereisen minimaal onderhoud. Ze hebben een lange levensduur.

Gelijke remprestaties.
Rollerbrakes presteren consistent onder verschillende wegomstandigheden, ongeacht regen of modder.

Compatibiliteit.
Ze zijn compatibel met fietsen die zijn uitgerust met versnellingsnaven of derailleursystemen.

Lage onderhoudskosten.
Rollerbrakes hebben weinig onderhoud nodig, wat kan resulteren in lagere kosten voor fietsers.

Montage van Rollerbrakes

Het monteren van rollerbrakes kan enige handigheid vereisen. Hier zijn de basisstappen voor installatie:

  1. Demonteer het oude achterwiel.
    Verwijder het oude achterwiel uit de fiets.
  2. Installeer het nieuwe rollerbrake:
    Monteer het nieuwe rollerbrake in het achterwiel van de fiets.
  3. Sluit de remkabel aan.
    Verbind de remkabel met de rollerbrake.
  4. Stel de remkracht af.
    Pas de remkracht aan om ervoor te zorgen dat de fiets voldoende vertraagt zonder te blokkeren.
  5. Test de remmen.
    Test de rollerbrakes grondig om ervoor te zorgen dat ze soepel werken en voldoende vertragen.
Fabrikanten van Rollerbrakes

Shimano is de meest bekende fabrikant van rollerbrakes, met verschillende modellen om aan de behoeften van fietsers te voldoen. Ze zijn wijdverspreid en worden vaak gebruikt op stadsfietsen en andere fietsen met interne versnellingsnaven.

Rollerbrakes zijn een betrouwbaar alternatief voor traditionele remsystemen, en hun duurzaamheid maakt ze ideaal voor dagelijks fietsgebruik.


Trommelrem

Trommelremmen zijn een oud, maar robuust remsysteem dat veel wordt gebruikt in combinatie met versnellingsnaven. In dit artikel zullen we de constructie, voordelen, installatie en enkele fabrikanten van trommelremmen bespreken.

Constructie van Trommelremmen

Een trommelrem bestaat uit een cilindervormige behuizing die zich bevindt in het hart van het wiel, meestal het achterwiel. Binnenin de behuizing bevinden zich remvoeringen en een mechanisme dat wordt geactiveerd wanneer de remhendel wordt ingeknepen. De voeringen worden tegen de trommel gedrukt, waardoor wrijving ontstaat en de fiets vertraagt.

Voordelen van Trommelremmen

Trommelremmen bieden enkele voordelen die ze geschikt maken voor bepaalde fietsomstandigheden:

Duurzaamheid.
Ze zijn minder gevoelig voor weersomstandigheden, zoals regen en modder, waardoor ze ideaal zijn voor dagelijks gebruik.

Onderhoudsarm.
Trommelremmen hebben minimaal onderhoud nodig en de remvoeringen hebben een lange levensduur.

Consistente prestaties.
Ze bieden consistente remprestaties, ongeacht de wegomstandigheden.

Geschikt voor versnellingsnaven.
Ze zijn ontworpen om goed samen te werken met versnellingsnaven, wat veel voorkomt op stads- en toerfietsen.

Montage van Trommelremmen

Het monteren van trommelremmen kan enige technische kennis vereisen. Hier zijn de basisstappen voor installatie:

  1. Demonteer het oude achterwiel.
    Verwijder het oude achterwiel uit de fiets.
  2. Demonteer de remvoering.
    Demonteerd de remvoering met ankerplaat uit trommelrem en haal de remvoering van de ankerplaat.
  3. Monteer de remvoering.
    Monteer nieuwe remvoering aan de ankerplaat en monteer de remvoering met ankerplaat weer terug in de trommelrem.
  4. monteer het achterwiel.
    Monteer het achterwiel weer in het frame an draai alles stevig vast.
  5. Sluit de remkabel aan.
    Sluit de remkabel aan op de remhendel en de trommelrem.
  6. Stel de remkracht af.
    Pas de remkracht aan om ervoor te zorgen dat de fiets voldoende vertraagt zonder te blokkeren.
  7. Test de remmen.
    Test de trommelremmen zorgvuldig om te verzekeren dat ze soepel werken en voldoende vertragen.
Fabrikanten van Trommelremmen

Enkele bekende fabrikanten van trommelremmen zijn Sturmey-Archer en Shimano. Deze bedrijven produceren betrouwbare trommelremmen die vaak worden gebruikt op fietsen met versnellingsnaven. Trommelremmen blijven een goede keuze voor fietsers die duurzaamheid en betrouwbaarheid waarderen.


SRAM i-brake

Schijfremmen hebben de fietsindustrie veroverd en bieden uitstekende remprestaties onder verschillende omstandigheden. De SRAM i-Brake is een opvallend voorbeeld van geavanceerde schijfremtechnologie. In dit artikel duiken we in de constructie, voordelen, installatie en enkele fabrikanten van de SRAM i-Brake.

Constructie van de SRAM i-Brake

De SRAM i-Brake is een hydraulisch schijfremsysteem, wat betekent dat het wordt aangedreven door vloeistof in plaats van kabels. Het bestaat uit een remklauw, remschijf, remblokken en een remhendel. Wanneer je de remhendel indrukt, wordt hydraulische druk gegenereerd en overgebracht naar de remklauw, die de remblokken tegen de remschijf knijpt, waardoor wrijving ontstaat en de fiets vertraagt.

Voordelen van de SRAM i-Brake

De SRAM i-Brake biedt verschillende voordelen:

Uitstekende remprestaties.
Hydraulische schijfremmen bieden krachtige en consistente remkracht onder verschillende omstandigheden.

Minder inspanning.
Je hoeft minder kracht op de remhendel uit te oefenen om de fiets te vertragen.

Minder slijtage.
De remblokken hebben over het algemeen een langere levensduur dan die van velgremmen.

Weinig onderhoud.
Hydraulische systemen hebben minimaal onderhoud nodig.

Montage van de SRAM i-Brake

Het monteren van de SRAM i-Brake vereist enige technische vaardigheid. Hier zijn de basisstappen voor installatie:

  1. Verwijder het oude remsysteem.
    Demonteer het oude remsysteem en verwijder het achterwiel uit de fiets.
  2. Monteer de remschijf.
    Bevestig de remschijf aan de naaf van het achterwiel.
  3. Installeer de remklauw.
    Monteer de remklauw op de montagesteun aan de achtervork van de fiets.
  4. Sluit de remleiding aan.
    Bevestig de hydraulische remleiding aan de remklauw en de remhendel.
  5. Ontlucht het systeem.
    Verwijder luchtbellen uit het hydraulische systeem om de remprestaties te optimaliseren.
  6. Test de remmen.
    Test de SRAM i-Brake grondig om te zorgen dat deze soepel werken en voldoende vertragen.
Fabrikanten van de SRAM i-Brake

De SRAM i-Brake is een product van SRAM, een toonaangevende fabrikant van fietsonderdelen en -accessoires. SRAM staat bekend om zijn innovatieve benadering van fietstechnologie en produceert hoogwaardige schijfremmen die worden gebruikt in verschillende fietsdisciplines.

 


Stempelrem (oude rem ook wel Bandrem genoemd) – diverse remsystemen.

De stempelrem, ook wel bekend als de bandrem, is een van de oudere remsystemen die ooit zijn gebruikt op fietsen. In dit artikel werpen we een blik op de constructie, geschiedenis, montage en enkele zeldzame fabrikanten die deze ouderwetse rem nog steeds produceren.

Constructie van de Stempelrem

De stempelrem bestaat uit een eenvoudige maar doeltreffende constructie. Deze rem heeft twee belangrijke onderdelen: de remstempel en de remband. De remband is bevestigd aan het frame van de fiets en omsluit een deel van het wiel. De remstempel, meestal bediend door een handgreep op het stuur, drukt tegen de remband om wrijving te creëren en de fiets te vertragen.

Geschiedenis van de Stempelrem

De stempelrem was een van de eerste remsystemen die werden gebruikt op de allereerste fietsen. Het was eenvoudig in ontwerp en constructie, wat perfect paste bij de vroege stalen ros. Hoewel het niet zo effectief was als moderne remsystemen, diende het zijn doel in een tijd waarin snelheden veel lager waren dan vandaag.

Montage van de Stempelrem

Het monteren van een stempelrem is relatief eenvoudig, maar het vereist aandacht voor detail. Hier zijn de basisstappen voor installatie:

  1. Verwijder het oude remsysteem.
    Demonteer het oude remsysteem van de fiets.
  2. Bevestig de remband.
    Monteer de remband aan het frame van de fiets, zorg ervoor dat deze het loopvlak van het wiel raakt.
  3. Monteer de remstempel.
    Bevestig de remstempel aan de fiets op een plaats waar je hem gemakkelijk kunt bedienen.
  4. Justeer en test.
    Pas de remband aan en test de rem om ervoor te zorgen dat deze gelijkmatig drukt en de fiets adequaat vertraagt.
Fabrikanten van de Stempelrem

De stempelrem is grotendeels in de geschiedenisboeken van de fietsindustrie verdwenen. Moderne fietsen maken gebruik van geavanceerdere remsystemen, zoals schijfremmen en velgremmen. Toch zijn er enkele vintagefietsen en restauratieprojecten waarbij de stempelrem nog steeds te vinden is. Er zijn geen bekende fabrikanten die momenteel nieuwe stempelremmen produceren, maar vintage exemplaren kunnen nog steeds beschikbaar zijn op de tweedehandsmarkt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *