Constructie van het fietspedaal.

constructie van het pedaal

Fietspedalen zijn een van de meest essentiële onderdelen van een fiets. Ze spelen een cruciale rol bij het overbrengen van de kracht van de fietser op de crank. Waardoor de fiets in beweging komt. Dit encyclopedische artikel verkent in detail de constructie van het fietspedaal. Bestaande uit drie fundamentele onderdelen, en bespreekt de verschillende aspecten van pedaalontwerp en -onderhoud.

De drie belangrijke onderdelen van fietspedalen

Fietspedalen bestaan uit drie hoofdonderdelen:

De as: De as van het pedaal is het centrale structurele element dat zich vasthecht aan de crank van de fiets. Deze as fungeert als het draaipunt voor het pedaal en is cruciaal voor het overbrengen van de trapkracht van de fietser naar de aandrijving van de fiets. De as wordt aan de binnenkant van het pedaal vastgeschroefd aan de crank. Waardoor het een stevige bevestiging krijgt. De as is meestal vervaardigd van gehard chroommolybdeenstaal. Wat de benodigde sterkte en duurzaamheid garandeert.

Het lager: Het lager is een cruciaal onderdeel dat de as ondersteunt en zorgt voor een soepele rotatie van het pedaal. Het lager speelt een sleutelrol bij het verminderen van wrijving en slijtage tijdens het fietsen. Het pedaal kan verschillende soorten lagers bevatten, zoals cup/conus-lagers, vaste kogellagers of naadlagers. Afhankelijk van het ontwerp van het pedaal.

Het huis van het lager met steunvlak voor de voet: Het huis van het lager is het buitenste omhulsel van het pedaal. Dit huis fungeert niet alleen als bescherming voor het lager. Maar biedt ook een steunvlak voor de voet van de fietser. Dit steunvlak is meestal voorzien van een antislipoppervlak om de grip van de voet te verbeteren en de efficiëntie van het trappen te vergroten.

Belasting op de pedaalas en constructie

De as van het pedaal speelt een cruciale rol bij het overbrengen van de trapkracht van de fietser naar de crank. De as is aan één kant bevestigd aan de crank. Wat betekent dat het de grootste belasting op buiging ervaart bij de crank. Naar buiten toe neemt deze belasting af. Waardoor de as dunner kan worden uitgevoerd zonder in te boeten aan sterkte. Het gebruik van gehard chroommolybdeenstaal voor de as zorgt ervoor dat het bestand is tegen deze belasting en duurzaam is.

Onderhoud en demontage van pedalen

Sommige pedalen zijn demontabel. Wat betekent dat ze uit elkaar kunnen worden gehaald voor onderhoud en reparatie. Deze demonteerbare pedalen stellen fietsers in staat om specifieke onderdelen van het pedaal te vervangen en het lager bij te stellen. Pedalen die niet demontabel zijn. Moeten in hun geheel worden vervangen als ze tekenen van slijtage vertonen, zoals speling, stroefheid, geluid of kromming.

Een klein beetje speling in het pedaal is normaal omdat de as tijdens het fietsen doorbuigt. Deze speling zorgt ervoor dat het lager soepel kan blijven draaien. Voor pedalen met demontabele lagers kan het lager worden bijgesteld om de gewenste speling te behouden.

Verschillende soorten lagers in de constructie van het fietspedaal

Pedalen kunnen verschillende soorten lagers bevatten, afhankelijk van het ontwerp en het beoogde gebruik:

Cup/Conus-lagers.
Dit type lager is veel voorkomend in fietspedalen. Bij stalen pedalen zijn de cups geïntegreerd in het pedaalhuis. Terwijl bij aluminium pedalen stalen cups in het aluminium huis zijn geperst. De as heeft een geïntegreerde vaste conus, terwijl aan de andere kant van de as een stelconus wordt bevestigd en met een contramoer wordt vastgezet. Deze lagers maken gebruik van kleine kogels met een diameter van 5/32 inch.

Vaste Kogellagers of Naadlagers.
Sommige pedalen bevatten vaste kogellagers of naadlagers. Deze lagers kunnen niet worden bijgesteld; als een lager versleten is, moet het volledig worden vervangen.

Cliplesspedalen.
Moderne cliplesspedalen, zoals die van Shimano, bevatten vaak geïntegreerde lagers. Ze kunnen worden gedemonteerd met behulp van speciale gereedschappen om de as, lager en cups uit het huis te draaien voor onderhoud.

Reflectoren op pedalen

Fietspedalen hebben specifieke wettelijke vereisten met betrekking tot zijreflectoren. Aan de voorkant en achterkant van de pedalen moeten zijreflectoren worden gemonteerd. De meeste pedalen voor dagelijks gebruik voldoen standaard aan deze eisen.

Echter, bij sportieve pedalen met toeclips of cliplesspedalen ontbreekt vaak de reflector. In deze gevallen is het raadzaam om afzonderlijke reflectoren te monteren om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren.

Pedaalconstructie en onderhoud – Constructie van het fietspedaal

Fietspedalen vormen een cruciaal onderdeel van een fiets en spelen een sleutelrol bij het overbrengen van trapkracht naar de aandrijving. De as, het lager en het huis van het lager zijn de drie fundamentele onderdelen van een pedaal. De keuze van lagerconstructie en ontwerp kan variëren afhankelijk van het type pedaal en het beoogde gebruik.

Onderhoud en demontage van pedalen kunnen bijdragen aan een langere levensduur en een soepele werking. Reflectoren zijn verplicht op pedalen voor dagelijks gebruik, maar sportieve pedalen vereisen vaak extra aandacht voor veiligheid. Fietsers moeten zich bewust zijn van de constructie en onderhoudsbehoeften van hun pedalen om veilig en efficiënt te kunnen fietsen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *