Full-Suspension mountainbike
- Manuel Gort
- [wpbread]
- full-suspension, mountainbike, mtb
Full-suspension fietsen bieden de meeste vering van alle types mountainbike.
Dit betekent dat ze meer vergevingsgezind zijn bij het afdalen over ruwe, rotsachtige paden.
Maar ze hebben niet zo veel vering dat de fiets zwaar en traag aan voelt bij het klimmen.
Full-suspension fietsen zijn de meest veelzijdige mountainbikes in termen van prestaties bij bergop en bergaf gaan. Je kunt gemakkelijk naar de top fietsen en de meest uitdagende afdalingen doen.
Voordelen van Full-Suspension bikes.
Het meest voor de hand liggende voordeel is dat de achtervering de schokken volledig opvangt als je over hobbels rijdt. Dus een afdaling over rotsen verandert van een continu geschud naar een gladde afdaling met een lichtjes op-en-neer gaande beweging.
- Op paden met veel stenen en wortels kun je met een Full-Suspension bike harder fietsen, of je nu daalt of klimt of gewoon op een plat stuk fietst.
- De schokken die door je botten opgevangen worden zijn veel minder.
Nadelen van Full-Suspension bikes.
De aanschafprijs is hoog. De goedkoopste premium FS modellen met eenvoudige uitrusting beginnen bij 1000 euro. Laat je niet voor de gek houden met nieuwe FS bikes die veel goedkoper zijn. Deze zijn van slechte kwaliteit en hebben maar één veerophanging waardoor de bike juist onstabiel wordt, in plaats van meer stabiel. De verbindingen van het frame zijn van slechte kwaliteit waardoor ze op den duur afbreken.
- Door het flexibele frame is er energieverlies bij het trappen wat je het beste kunt zien op vlak terrein en op asfalt. Fabrikanten proberen dit probleem op te lossen met een vering vergrendeling, waardoor het mogelijk wordt om deze bike bijna net zo stijf te maken als een HT. Er zijn ook meer geavanceerde systemen op de markt die intelligenter zijn en die kunnen differentiëren tussen beweging veroorzaakt door de voet of door een obstakel. Deze topsystemen slagen erin om het trappen niet in de weg te staan maar toch de schok van obstakels te absorberen.
- Het frame is gecompliceerder. Er zijn verschillende slijtagepunten, inclusief lagers en lager bussen in de verbinding en demper en het bevat onderdelen die slijten. In principe komt dat omdat demper lagers en lager bussen na verloop van tijd vervangen moeten worden, net zoals de ophangingvork. Ze moeten ook regelmatig gesmeerd worden, pakkingen moeten vervangen worden, enz.
- De achterwielophanging moet bijgesteld worden naar de behoefte van de gebruiker.
- Een FS frame is zwaarder dan een HT frame van dezelfde kwaliteit.
- Op een FS bike kun je bijna geen bagagedrager plaatsen. Er zijn wat modellen waar je een bagagedrager aan het zadel vast kunt maken maar die zijn niet zo stevig en betrouwbaar.
- Afhankelijk van de soort verbinding kan het veranderen van de bike geometrie het fietsen beïnvloeden door de afstand te veranderen tussen het zadel en de pedalen en ook de kettinglijn. Dat beïnvloedt het trappen en het remmen.