Veilig sleutelen

Met veilig sleutelen begin je zo!

Het is nuttig als je zelf je fiets kunt repareren. Wel raadzaam om eerst naar de volgende 10 tips te kijken.
Onze tips zorgen ervoor dat u veilig en schadevrij kunt sleutelen.

Natuurlijk gaat u het liefst zo snel mogelijk van start met al het gereedschap dat u heeft om uw gebrekkige of onderhoud behoevende fiets te gaan smeren of repareren.
Maar voor je begint is het verstandig om al deze tips zorgvuldig te lezen. Zo voorkomt u dat uw reparatie niet eindigt op de schoothoop. Dus lees deze 10 tips over veilig sleutelen goed door, ook al ben je een werkplaatstijger of een beginnende sleutelaar, je komt ongetwijfeld iets tegen van wat je nog niet wist.

Veel succes!


  • Stappenplan

Stappenplan : Veilig sleutelen

  • 1. Schone werkplaats
  • 2. Stevig ophangen
  • 3. Stabiele ondergrond
  • 4. Neem je tijd
  • 5. Lees handleidingen
  • 6. Gevaarlijke situaties
  • 7. Van je af werken
  • 8. Goed gereedschap
  • 9. Bescherming
  • 10. Check check dubbele check

1. Schone werkplaats

schone werkplaats

Het is belangrijk om in een schone en veilige werkplek te werken. Dus probeer de verleiding te weerstaan om gelijk aan de slag te gaan. Je moet namelijk makkelijk om je fiets heen kunnen lopen zonder je in bochten te hoeven wringen of iets om te stoten. Zorg ervoor dat de vloer schoon en leeg is zodat u eventueel gevallen schroeven of boutjes makkelijk weer terugvindt. Dat is ook het geval voor uw werkbank. Wanneer je het werkblad moet doorzoeken naar je gereedschap tussen je overgebleven rommel van de vorige klus kun je onmogelijk het juiste gereedschap vinden en nog maar niet te zwijgen over de gedemonteerde onderdelen om deze op volgorde uit te stallen. Wanneer je geen opgeruimde werkplek hebt maar een vuile vloer, leg dan een oude kleed onder je werkplek zodat gevallen onderdelen niet wegrollen en gemakkelijk terug gevonden kun worden.

2. Stevig ophangen

Voor de meeste klussen zoals poetsen of een lekke band plakken kun je het beste je fiets ophangen. Dan kun je rechtop staan en makkelijk van dichtbij zien waar je mee bezig bent. Bij de rijwielhandel koop je voor een prikkie een katrolsysteem. Nog steviger zijn touwen of ketting met een haak aan het plafond. Zorg er wel goed voor dat het stuur en zadel goed in de haken passen want wanneer een fiets naar beneden valt is hij misschien wel beschadigd en kom je misschien zelf ook raar te pas. Maar natuurlijk kun je de fiets ook vast zetten in een speciale fietsstandaardklem. Waardoor je meer kracht kunt zetten bij verschillende klussen.

3. Stabiele ondergrond

Mijn vader leerde me: klem alles goed vast op een stabiele en stevige ondergrond. Zo werk je veel gemakkelijker aan je fietsonderdelen om te monteren of te demonteren. Het beste is een stevige werkbank (stalen vast aan de muur of een ouderwets zware houten werkbank) met een bankschroef erop. Daarin kun je sleutels klemmen om vast zittende onderdelen los te draaien of een voorvork te klemmen of een onderdeel mooi recht af te zagen. Bij gebrek aan beter werkt een workmate of een omgedraaide kist ook. Let wel op dat je deze niet omstoot tijdens de klus want dan is het een behoorlijke puzzel om alle onderdelen weer bij elkaar te krijgen en op volgorde te leggen.

4. Neem je tijd

Zo is de werkplaats er klaar voor. Ga dan niet zomaar van start. Bedenk eerst wat je gaat doen. Maak een plan van aanpak. Als tip: probeer niet aan twee dingen tegelijk te werken. En als het toch moet, houd ze dan gescheiden en maak eerst het ene af en dan pas het andere. Begin op tijd, de avond voor de grote tocht is een slecht moment voor een ingrijpende revisie. En laat je niet opjutten. Het is beter je werk na het eten of de volgende dag af te maken dan je werk af te raffelen en daar achteraf spijt van te krijgen dat je rem of nog erger je wiel eruit loopt.

5. Lees handleidingen

Wanner u aan een klus begint en u weet er alles van is het niet nodig om de gebruikshandleiding te lezen, maar als u een klus heeft waar u niet zoveel verstand van heeft is het verstandig de gebruikshandleiding voor deze klus goed door te lezen. Zo weet je van tevoren of het gaat passen, welke onderdelen je nodig het en welk gereedschap noodzakelijk is. Niet alleen de papieren vodjes die vaak worden meegeleverd zijn een bron van informatie, De Fietssite.nl, en het internet is dat ook. Op websites van fabrikanten staat alle cruciale informatie over aanhaalmomenten en montagevoorschriften, maar je begint natuurlijk met het helemaal lezen van de handleiding op deze website. De Fietssite.nl

6. Gevaarlijke situaties

Levensgevaarlijk zijn de draaiende delen van de fiets. Als het nu om een wiel gaat of om een remschijf, hou je vingers uit de buurt van deze draaiende delen. Rem een draaiend wiel van een hangende fiets daarom altijd af met de rem, voor je je vingers in de buurt brengt van het wiel, remschijf of iets anders dat draait. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor kettingen en tandwielen, vooral als het wiel achteruit draait zijn ze gevaarlijk. door de pallen in het wiel word de naaf vast gezet waardoor het wiel en daardoor het tandwiel enz mee draait waardoor uw vingers makkelijk tussen ketting en tandwiel kunnen belanden. En het belangrijkste van alles is, houd kleine kinderen uit de buurt van een hangende fiets, een spelletje met een draaiend wiel eindigt vaak in tranen of misschien ernstiger, want de kleine mist dan wat vingers. Wees voorzichtig en houd kinderen uit de buurt van uw klus of ga er veilig mee om.

7. Van je af werken

Er zijn monteurs onder ons die na elke klus van top tot teen onder het smeer zitten, zware vegen in het gezicht en kleding hebben en die nooit meer schoon worden. Echter nergens voor nodig als je van je af werkt. Spuit van je af, borstel van je af, veeg van je af en nog belangrijker hou ruimte tussen jezelf en de klus. Van je af werken is ook een goed idee als je kracht zet op een schroevendraaier of moersleutel. Houd er altijd rekening mee dat hij weg kan glijden. Bedenk vooraf wat er dan gebeurt, je wil hem niet in je hand of buik hebben. Werk je met een mes of stanleymes, om stuurlint los te maken of een leidingen door te snijden. Let dan helemaal op dat het niet in je vingers of buik kan belanden. Veiligheid voor alles, dus wees voorzichtig!

8. Goed gereedschap

Met versleten gereedschap kun je meer problemen krijgen dan met goed gereedschap. De pasvorm van gereedschap is zeer belangrijk, een goede inbussleutel past strak in de inbusbout, dan kun je kracht zetten zonder dat je er uitschiet en de bout dol draait, of een kras in de lak maakt. Een scherpe tang knipt recht en netjes, zonder dat de draadjes van de remkabel alle kanten op steken.En een scherpe zaag snijdt de carbon vezels van een voorvork op maat, in plaats van dat hij ze losrukt en verbrijzelt. Dus ons advies is dan ook ben je van plan vaker te gaan sleutelen en je reparaties zelf te doen, investeer dan in goed gereedschap. Het kost vaak wel een paar centen, maar vaak heb je deze er zo weer uit als je de klus vergelijkt met een onderhoudsbeurt bij de vakman. Dus je verdient het zo terug.

9. Bescherming

Bij veilig sleutelen is bescherming van jezelf van zeer groot belang. Je ogen bijvoorbeeld zijn een waardevol bezit, zonder is het lastig fietsen. Zet dus een veiligheidsbril op als je gaat slijpen omdat er kans is op rondvliegende metaalsplinters. Draag hem ook bij het demonteren van dingen die met druk werken zoals achterdempers en voorvorken. Zet hem op wanneer je aan een hydraulische rem gaat knutselen, of met andere olie, om te voorkomen dat het in je ogen terecht komt. Olie is sowieso slecht voor je. Was je vieze handen goed als je gaat eten. En gebruik latex handschoenen als je met giftige stoffen gaat werken om te voorkomen dat deze stoffen je huid binnen dringen. Als je het helemaal goed wilt doen gebruik dan een mondkapje zodat rondzwevende oliedampen, verfdampen en stofvezels van bijvoorbeeld carbon of remschoenen niet je longen binnen dringen.

10. Check check dubbele check

Ben je klaar met je klus? Controleer dan uitgebreid of alles echt vastzit. Een asmoer vergeten aan te draaien kan ernstige gevolgen hebben. Laat je dan ook niet afleiden als je aan je werk bent, werk geconcentreerd en netjes. Loop de hele fiets nog eens na voor je hem onderwerpt aan een proefrit. En als je een proefrit maakt, maak eerst een klein proefritje en controleer dan alles nog eens. Schakelt hij wel goed, zijn de remmen krachtig zat, kortom werkt alles naar behoren. Vaak moet je na een kilometer of 10 de fiets nog een beetje bij stellen. Dus als je een grote onderhoudsbeurt hebt gepland, doe dit dan een week voor de grote dag of in gebruik nemen van de fiets. Bent u tevreden met het resultaat, ruim dan al uw gereedschap op, maak alles schoon en zowel werkbank als fiets, en zet je fiets op een plek waar je er nog even van kunt genieten.

Knap werk, op naar de volgende klus!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: