Check je fiets na een val.

Wanneer je gevallen bent met je fiets wil je weten of het nog veilig is om er op te fietsen. Met deze tips weet je of je iets moet vervangen.
Weinig dingen blijven zo goed hangen als een valpartij.
Het uitzicht dat ondersteboven gekeerd wordt, het geluid van metaal dat over asfalt schraapt, en een trauma erbij.
Als je weer in staat bent om te rijden, moet je wel zeker weten dat je fiets er ook klaar voor is.
Je ogen zijn een belangrijk middel om je tweewieler af te speuren op mankementen, en om te controleren of alles nog recht is.
Alhoewel tegenwoordig schade onmogelijk te zien kan zijn bij carbon en aluminium. Naast de tips op deze pagina’s is het nuttig om te bedenken hoe je gevallen bent, en hoe hard.
Speel de valpartij opnieuw af in je hoofd en schat in hoeveel schade je fiets kan hebben opgelopen.
Aan de hand van een dergelijke risicoanalyse kun je ook gerichter zoeken naar schade. Bij twijfel moet je altijd naar de fietsenmaker gaan, zeker bij een carbon frame.


  • Stappenplan
  • Tips en opmerkingen?

Stappenplan : Check je fiets na een val.

  • Frame en vork
  • Wielen / banden
  • Pedalen / crankstel
  • Remmen
  • Uitlijning Controleren
  • Stuur/stuurpen/ shifters/remmen
  • Derailleurs / kabels

Frame en vork

Begin met het schoonmaken van je fiets. Inspecteer tegelijkertijd het hele frame op scheuren en andere beschadigingen, met name bij de overgangen van de buizen/ lassen. Carbon buizen zijn in het midden en bij de bidonhouders gevoelig voor schade, terwijl een klein deukje in een stalen frame vaak niet erg is.
Haal de vork uit het frame en controleer de vorkkroon en balhoofdbuis.
Vooral het gebied waar de stuurpen op klemt.
Kijk of de uitvalpatten er recht uit zien, en zet er een ander, recht wiel in om te kijken of het wiel recht staat in de vork.

Wielen / banden

Laat je wielen draaien en bekijk de afstand tussen je remblokken en je velg, een zij of hoogteslag in je wiel van meer dan 2 millimeter is voelbaar op snelheid. Verbogen of losse spaken zijn makkelijk op te merken, door er steeds een paar te pakken met je handen en de spanning te voelen.
Kijk dan ook gelijk de verbindingen na, of er geen scheurtjes in de flanken van de naaf zitten, of bij de spaakgaten van de velg. Haal de snelspanner uit het wiel om te checken of hij verbogen is, dit kan resulteren in een slechtere klemming. Zelfs de banden moeten nagekeken worden. Zit er een bobbel in de band en ligt het niet aan de velg, dan is de buitenband beschadigd. Zoek naar scheurtjes in de zijwanden van je banden, want onopgemerkte scheuren kunnen voor een klapband zorgen.

Pedalen / crankstel

Inspecteerde zijkant van je pedalen op diepe krassen, of gebroken plaatjes aan de bovenkant/voorkant. Dit onderdeel klemt je schoenplaatje vast.
Houd een pedaal vast en draai de cranks naar achteren, voel je een slag of andere vreemde beweging, monteer dan een ander pedaal om te testen of dit anders voelt. Je pedalen of Crankstel zijn dan stuk.

Remmen

Kijk of de remarm verbogen is ter hoogte van de kabelversteller; hier verbuigt de rem vaak wanneer het voorwiel omdraait en de remarm de onderbuis raakt.
De kabelstopjes op het frame kunnen ook beschadigd zijn, vervangen is dan de beste optie.
Als je ze echt wilt laten zitten kun je ze voorzichtig openbuigen met een platkop schroevendraaier of priem van een grotere diameter.

Uitlijning Controleren

Om de uitlijning van de fiets te kunnen checken moet de fiets rechtop staan, de wielen moeten ook zo recht mogelijk staan. Kniel voor en achter de fiets zodat je één lijn kunt trekken.
De wielen moeten gelijk staan, en je ziet het gelijk als het Crankstel krom is of het stuur scheef staat.
Span een draad van een achter pat, trek de draad om de balhoofdbuis heen en maak de draad vast aan de andere achter pat.
Met deze ouderwetse methode kun je zien of je frame niet verbogen is.
Een afwijking van maximaal 3 millimeter is acceptabel bij niet-carbon frames.
Als je frame een grotere afwijking vertoont, kun je er beter een expert naar laten kijken.

Stuur/stuurpen/ shifters/remmen

Bij een val worden de shifters vaak naar binnen geduwd.
Dit betekent niet dat er spelling mag zitten op de hendel, dus check of je de shifter kun bewegen ten opzichte van het stuur.
Speling betekent meestal een beschadigde shifter bevestiging.
Met name Campagnolo shifters hebben hier last van, aangezien hun remhendel niet zijdelings kan bewegen tijdens een val.
Verwijder je stuurlint, en inspecteer je cockpit' nauwgezet op scheurtjes of deukjes.
Kom je een scheurtje of deukje tegen, dan moet het onderdeel in kwestie direct vervangen worden.

Derailleurs / kabels

Je achter derailleur vangt een hoop klappen op als je een schuiver maakt, waarbij de derailleur pat vaak verbuigt.
Een verbogen hanger is makkelijk te herkennen als je achter de fiets staat.
Is de derailleur pat niet verwisselbaar, dan schakel je naar het kleinste kransje achter. Pak nu de derailleur vast en buig de hanger voorzichtig weer terug.
Controleer gelijk of de kabelversteller en stelschroefjes niet afgebroken zijn.
Je voor derailleur raakt zelden beschadigd tijdens een val, modellen met een klemband kunnen wel verschuiven. Vervang derailleurkabels waar een knik in zit.

Tips en opmerkingen

Een typische val

- Te hard door de bocht gaan en de stoeprand onder een hoek raken, waardoor je van je fiets afglijdt. Dit leidt meestal tot een scheef stuur en verschoven shifters. De achter derailleur en derailleur pat willen hierbij ook nog wel eens verbuigen. Verder kan een val als deze verbogen pedalen en/ of cranks opleveren.
-Te dicht op het wiel van je voorganger zitten, zodat je zijn of haar achter derailleur vangt in je spaken. Met als gevolg dat je over je stuur wordt gelanceerd.

Een veel gevaarlijker scenario is dat van de frontale aanrijding op hoge snelheid. Hierbij worden frame, vork, voorwiel, stuurpen en stuur extreem belast doordat de fiets het volle gewicht van de rijder opvangt.
Carbon wordt vaak gezien als wonder materiaal, maar juist een frame van dit 'zwarte goud' kun je weggooien na een dergelijk ongeluk.
Carbonframes raken namelijk vaak onherstelbaar beschadigd na een val, en deze schade is ook vaak onzichtbaar aan de buitenkant.
Stalen, aluminium en titanium frames kunnen nog heel zijn mits geen scheuren, butten of andere vervormingen te zien zijn.

Testrit

Als alles weer gerepareerd is, moet je de fiets op een stille weg uittesten.
Fiets een stukje zonder handen en voel hoe de fiets reageert.
De fiets moet recht uitgaan, en niet naar links of rechts trekken.
Ook moet je gemakkelijk kunnen sturen, zonder weerstand.
Als het sturen niet licht gaat, kan het balhoofd beschadigd zijn.

Voor de profs.

De meeste klussen kun je zelf uitvoeren, soms is het riskant om iets zelf te ondernemen, zoals:

Shifter reparatie, een gebroken behuizing vervangen .
Scheuren in carbon, sommige framebouwers kunnen bepaalde schade aan frames repareren met ероху
Frame reparatie, uitlijning of buizen vervangen
Reparatie van lichtgewichtfabriekswielen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: