Benodigheden
Tijd
180 Min.
Kosten
€ 100-600 (remset), € 0-1000 (wielset), €0-20 (diversklein spul)
Gereedschap
4,5,6 mm inbussleutels
bahco of steeksleutels
ontvetter
poetsdoek
kabelknipper
kunststof hamer
bleedkit

Ombouwen naar schijfremmen.

Om snel stil te staan voldoen schijven beter dan V-brakes, en ze hebben veel minder last van nattigheid als het op het remvermogen aankomt.
Helaas zijn schijfremmen wel gevoelig voor aanlopen, krijsen en piepen.
Bovendien slijten de blokken snel.
Perfect monteren is het antwoord op die problemen.
Als alles perfect recht zit, valt het erg mee met de bekende nadelen van schijfremmen.
Hoeveel (moeite) het monteren kost, hangt af van je fiets.
Er zijn wielen die geschikt zijn voor zowel velg- als schijfremmen.
Heb je zulke wielen dan passen de schijven gewoon op de naven, dat is gratis.
In andere gevallen zal je een nieuwe wielset moeten aanschaffen.
Daarnaast zit er veel verschil in frames.
Zijn de nokken rechten vlak, dan kun je meteen aan de slag, anders zal je eerst langs de fietsenmaker moeten.
Leidingen leggen is een vak apart. Heeft je fiets al doorgetrokken leidingen, dan ben je zo klaar.
Zo niet dan zal je moeten klussen, misschien zelfs vijlen, boren of zagen.
Typisch klusjes waarbij je geen haast moet hebben!
Wees voorzichtig met hydraulische vloeistof.
Synthetische DOT-olie ruïneert lak en is erg slecht voor de rubberafdichtingen van je voorvork en wiellagers.
Minerale olie is minder giftig maar even desastreus wanneer het terechtkomt op remblokken of schijven.
Werk dus voorzichtig en houd altijd een poetsdoek met wateren zeep bij de hand!

 


  • Stappenplan

Stappenplan : Ombouwen naar schijfremmen.

  • Demontage.
  • Frame vlak ?
  • Monteren.
  • Leidingen en nokken.
  • Schijf en afmontage.

Demontage.

Voor je nieuwe remmen gemonteerd kunnen worden, moeten de oude er natuurlijk eerst af.
Schroef de remmen van hun nokken.
Soms moet je flink kracht zetten en draai je onbedoeld de hele as uit het frame.
Mooi zo, dat hoef je straks niet meer te doen!
Haak de kabels uit het frame en knip ze door waar nodig.
Haal de handvatten en eventuele draaishifters van het stuur en demonteerde oude remhendels.
Hang je fiets op en haal de wielen eruit. Ah, wat een ruimte!

Zonder V-brakes priemen de ongebruikte remassen loos de ruimte in, dat ziet er niet uit!
Met een flinke steeksleutel of een bahco draai je ze uit het frame.
Het overgebleven gat heeft M6 of M8 schroefdraad.
Hope maakt prachtige kabelgeleiders en afdekdopjes die erin passen.
We hebben ook wel eens gezien dat er C02 - patronen in gedraaid werden, om onderweg een band op te pompen.
Stoer, maar onnodig gevaarlijk bij een valpartij naar ons oordeel.

Frame vlak ?

Om schijfremklauwen te monteren, moeten de remnokken recht en vlak zijn.
Op wat oudere frames en voorvorken zitten vaak IS remnokken, waarbij de schroeven horizontaal liggen, parallel aan de wielas.
Deze nokken zijn eenvoudig, maar ze zijn af-fabriek bijna altijd ietwat scheef.
Vooral bij frames die oorspronkelijk met velgremmen zijn verkocht, zijn de remnokken vaak niet vlak en zit er een dikke laag lak op.
Ook voorvorken zijn niet gegarandeerd recht. Een remklauw die scheef zit zal, helemaal als hij wat ouder is, zeker aanlopen.

Om remnokken te ontdoen van verf en exact haaks te frezen heb je speciaal gereedschap nodig.
Zo'n remnokfrees is duur en je gebruikt hem te weinig om hem zelf te kopen, laat deze klus dan ook over aan de fietsenmaker.
Bezuinig er niet op, bewerk je de hokken zelf met een vijl dan roep je de problemen over je af: de nokken moeten exact haaks, vlak en in één lijn komen te staan!

Monteren.

Schroef de klauw op het frame.
Er zijn veel montage mogelijkheden, check de artikelen over het monteren van schijfremmen en post mount remmen voor de juiste onderdelen combinatie.

Schuif de shifters en remhendels los op het stuur.
Monteer dan de handvatten en bar-ends zodanig dat je ze goed in je ontspannen handen vallen, en zet je handvatten definitief vast.
Leg dan je hand midden op het handvaten steekje wijsvinger uit.
Schuif nu de remhendel zo dat de greep precies onder je vinger ligt, met je tweede kootje een paar centimeter van het uiteinde.
Zet de hendel vast. Waarschijnlijk moet je ook de greep wijdte aanpassen met een stelschroefje.
Schuif daarna de shifters naar de remhendels en zet ze zo vast dat je goed bij de schakelknoppen kunt.

Leidingen en nokken.

Leidingen trekken.

Voor je aan de slag gaat met de hydrauliek bepaal je eerst de optimale loop voor de leidingen.
Remvloeistof kan krap de bocht om, maar dat betekent niet dat je de leidingen strak moet spannen.
Houd rekening met het in veren van het frame en de voorvork, en met stuurbewegingen.
Laat genoeg leiding over om het stuur helemaal om te draaien, anders knapt de leiding bij een valpartij.
Veel frames zijn voorbereid op hydraulische leidingen, waarschijnlijk liep de buitenkabel van de V-brakes ook al door van hendel tot rem.
In dat geval kun je natuurlijk de originele nokjes gebruiken.

Nokken.

Zijn de nokken op je frame onbruikbaar of zijn het er te weinig om de lange einden hydraulische leiding vast te zetten, gebruik dan plakhoudertjes.
Die zet je vast met dubbelzijdig tape of een paar druppels montagekit.
Maak het frame eerst goed schoon met ontvetter!
Met een tie-wrap maak je de kabel vast aan de nok.
Handig! Op plaatsen waar nokjes niet passen, bijvoorbeeld op achtervorken, ontkom je soms niet aan een tie-wrap, lelijk om de framebuis plus leiding.
Bekijk in dat geval of het mogelijk is een Hope-geleider in een rem nok te schroeven, in alle kleuren leverbaar en mega stoer.

Schijf en afmontage.

Schijven erop.

Het monteren van de schijven op de wielen is simpel maar belangrijk.
Begin met de naaf schoon te maken.
Het oppervlak waar schijf en naaf elkaar raken moet brandschoon zijn.
Iedere zandkorrel die ertussen komt, veroorzaakt een slag in de schijf, en dus continu irritant aanlopen.
Gebruik bij voorkeur nieuwe schroefjes, of anders locktite om te voorkomen dat ze loslopen.
Zet de schroeven om en om vast, en controleer of de schijf vlak is door het wiel te monteren en rond te draaien.
Ook een center-lock montage vereist schone oppervlakken, gebruik alleen een geschikte lock-ring en géén cassette sluitring!

Inkorten bleeden en afstellen.

Nu de leidingen op hun plaats zitten, kunnen ze worden ingekort.
Dat doe je in de regel bij de remgreep.
Kijk hiervoor Hier op onze website voor verdere uitleg.
Mocht jouw type niet beschreven zijn, bedenk dan dat alle hydraulische remmen volgens dezelfde principes werken!
Met logisch redeneren lukt het je om zelfs de meest exotische rem goed te ontluchten.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: