Hydraulische remleidingen vervangen.

hydraulische remleidingen vervangen

Leestijd

[wpbread-techniek]

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 30,- tot € 50,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

HandschoenenVeiligheidsbrilOntluchtingssetOlie (DOT of mineraal)KabelkniptangStenleymes4 / 5mm inbussleutelTorx T-25 sleutel8 mm Steeksleutel

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het vervangen van hydraulische remleidingen biedt niet alleen de kans om je fiets een persoonlijk tintje te geven met kleurige leidingen, maar het kan ook de prestaties van je remmen verbeteren. Echter, deze taak vereist nauwkeurigheid en zorgvuldigheid om ervoor te zorgen dat je remmen veilig en efficiënt blijven werken. In deze gids zullen we de stappen doorlopen om hydraulische remleidingen te vervangen, zowel voor functionele vervanging als voor esthetische aanpassingen. Of je nu een doorgewinterde fietstechnicus bent of een enthousiaste doe-het-zelver, het begrijpen van dit proces zal je helpen om je fietsremmen in topconditie te houden.

Opmeten en inkorten.

Leg de nieuwe leiding langs de oude terwijl die nog op de fiets zit, volg exact alle bochten als de gemonteerde leiding.
Controleer of je genoeg ruimte hebt om het stuur te draaien, ook het inveren van voor- en achtervering mag geen problemen opleveren.

Leg nieuwe leiding naast je oude leiding

Eenvoudige leidingen laten zich op maat snijden met een scherp en schoon mes of met een kabelkniptang.
Voor versterkte, of zelfs staal gemantelde leiding gebruik je altijd zo’n speciale tang met ronde bek zodat je de leiding niet plat knijpt.
Gebruik geen pijpensnijder, wat die gaat vaak niet door een gemantelde leiding heen.

Leidingen eenvoudig op maat snijden met een mes of knippen met een kabelniptang

Rem demonteren.

Als je frame gesloten kabelgeleiders heeft, of de remleidingen door je frame lopen, laat je de klauw en de hendel op de fiets zitten.
Werk indien mogelijk op een werkbank.
Demonteer de remklauw met een 5 millimeter inbussleutel en de hendel met een 4/5 millimeter inbus- of T-25Torx sleutel.

In elkaar zetten, vastdraaien of schroeven.

Neem de nieuwe, op lengte gemaakte leiding en monteerde nippels voor je de oude leiding verwijdert.
De exacte montage verschilt per merk dus volg de meegeleverde gebruiksaanwijzing.
Op het plaatje zie je de leiding voor een Formula Oro-rem.

Monteer de nippels op de nieuwe hydraulische remleidingen

Voorzie de schroefdraden van wat vet, schuif de nippels en ringetjes in de juiste volgorde over de leiding en draai ze vast.
Hiervoor gebruik je een bahco of een mooi passende kruiskopschroevendraaier die je door de banjo steekt.
Door de nippel strak te draaien pers je de klemton strak om de leiding, draai hem stevig aan want deze klemming mag nooit meer los kunnen.

Gebruik een bacho om de hydraulische remleidingen te monteren

Is er geen banjo nodig, dan schroef je de leiding direct in de hendel of klauw, Monteer ook hier de nippels volgens de gebruiksaanwijzing.
De klemton moet op de leiding geperst worden, maar draai hem niet té strak aan, dan beschadigt de schroefdraad in de hendel of de klauw.

Remnippels

Blokken en leiding verwijderen.

Blokken beschermen. Haal de remblokken uit de remklauw om te voorkomen dat er remvloeistof op komt. Duw voorzichtig de zuigers helemaal terug, bij voorkeur met een kunststof bandenlichter om beschadigingen te voorkomen.

Remblokken uit de remblauw verwijderen.

Leiding verwijderen. Gebruik handschoenen en een veiligheidsbril, zeker wanneer je remsysteem met DOT olie is gevuld. Leg de rem op doeken, bescherm eventueel je frame! Demonteerde hydraulische remleidingen, zowel bij de hendel als bij de klauw, met een 6/8 millimeter steek- of ringsleutel. Verwijder voorzichtig alle 0-ringen en onthoud welke waar hoort. Vervang ze altijd. Zijn er geen banjo’s, dan kan de leiding erg vastzitten. Wrik hem voorzichtig los.

Remleidingen verwijderen

Nippels vervangen en leiding plaatsen.

Vervang alle nippels. Vervang altijd alle onderdelen wanneer je een nieuwe leiding monteert, dus ook O-ringen, klemtonnetjes enzovoorts. De meeste van deze onderdelen zijn gemaakt voor eenmalig gebruik. Als je twijfelt, neem dan het zekere voor het onzekere. Volg de gebruiksaanwijzing, 0-ringen monteer je altijd boven én onder.

Leiding plaatsen. Met een 6/8 millimetersteek- of ringsleutel monteer je de nieuwe leiding, gebruik bij voorkeur een momentsleutel voor de juiste aantrekkracht. Doe dit bij zowel de hendel als de klauw.

Nieuwe leidingen monteren gebruik bij voorkeur een momentsleutel

Rem ontluchten en testen.

Rem ontluchten. Klem een oud stuur in een bankschroef, en monteer daar de hendel op zodat de vulopening naar boven wijst. Ook bij de klauw moet de vulopening naar boven wijzen.

Remvloeistof vullen

Test het remsysteem. Vervang de remblokken en test de rem door de klauw over de schijf te schuiven en in de hendel te knijpen. Als de hendel te dicht naar het stuur komt moet je het ontluchten herhalen. Als de zuigers niet soepel bewegen heeft de rem onderhoud nodig, laat dit over aan je fietsenmaker.

Testen hydraulische remleidingen remmen

Uitlijnen en monteren. Monteer de rem weer op de fiets. Gebruik clips of tie-wrap voor de leidingen, controleer of deze nergens knikt of klem zit. Controleer de uitlijning van de klauw op de schijf. Plak eventueel framestickers om beschadigingen door de leidingen te voorkomen. Controleer de remwerking.

 

Tips en opmerkingen hydraulische remleidingen:

  1. DOT olie is giftig, schadelijk voor het milieu, en erg corrosief Wees er voorzichtig mee, laat nooit de dop open en bewaar het nooit langer dan een jaar. Lever het in als chemisch afval, net als de gebruikte olie.
  2. Er bestaat DOT3, DOT4, DOT5 en DOT5.1 olie. DOT4 voldoet, maar DOT5.1 is altijd beter. Gebruik nooit DOT5, deze lost afdichtingen op, wat levensgevaarlijk is.
  3. De ene rem gebruiken minerale olie, in plaats van DOT olie. Het is het veiligst om altijd de olie te gebruiken die de fabrikant adviseert.