Slijtage aandrijving checken.

slijtage aandrijving checken

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 16,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

5mm inbussleutelTorx T-30 sleutelBladboutsleutelKettingponsCassette afnemerBahcoKettingslijtagemeterOntvetterAnti-seizevet

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het onderhouden van je fietsaandrijving is essentieel om ervoor te zorgen dat je ritten soepel en efficiënt verlopen. Slijtage aandrijving checken is van de volgende onderdelen zoals de ketting, cassette, tandwielen en derailleur kan leiden tot slechte schakelprestaties en verminderde fietsprestaties. In deze handleiding leer je stap voor stap hoe je de slijtage van je fietsaandrijving kunt controleren en welke onderdelen je moet vervangen, onderhouden en schoonmaken om je fiets in topconditie te houden.

We behandelen belangrijke onderwerpen, waaronder het meten van de kettingslijtage, inspectie van de cassette en tandwielen, het controleren van de derailleurafstelling en het smeren van bewegende onderdelen. Of je nu een doorgewinterde fietser bent of net begint, deze gids helpt je om de basisprincipes van aandrijvingsonderhoud te begrijpen en biedt praktische tips om ervoor te zorgen dat je fiets altijd soepel en efficiënt blijft rijden.

Door regelmatig onderhoud te plegen en de slijtage van je aandrijving in de gaten te houden, kun je de levensduur van je fietscomponenten verlengen en genieten van een betere fietservaring. Leer hoe je de nodige stappen kunt ondernemen om je fietsaandrijving in optimale staat te houden.

 

Schoonmaken en controleren.

Schoonmaken.

Het eerste wat je moet doen is de hele aandrijving schoonmaken. Je ziet maar weinig verschil tussen versleten en bijna versleten, en als alles onder het vuil zit wordt het niet makkelijker. En het meten van de kettingslijtage schiet ook niet echt op als de schakels gevuld zijn met modder. Bovendien, wie wil er nou aan zijn fiets werken terwijl hij onder de olie en ander vuil zit?

Schoonmaken - slijtage aandrijving checken.

Kettingslijtage.

Wij gebruiken Park Tools versie van de kettingslijtagemeter, maar bijna elk merk fietsgereedschap heeft er één in het assortiment. Zet de korte arm aan kant A in een schakel. Laat de lange arm aan de andere kant in een schakel zakken. Bij een ketting die niet versleten is valt de lange arm niet tussen de schakel. In het voorbeeld op de foto heb je minder dan 0,75 millimeterslijtage, dus je kunt nog prima fietsen.

kettingslijtage

Versleten?

Valt de lange arm tussen de schakel, dan is de ketting tussen de 0,75 en 1 millimeter versleten.  Je kunt nog even blijven rijden, maar de ketting is al aan het rekken waardoor de cassette en kettingbladen extra hard slijten. Wees voorbereid om de ketting zo snel mogelijk te vervangen als praktisch is.

Versleten - slijtage aandrijving checken.

Dubbel checken.

Valt de lange arm tussen de schakel, draai de slijtagemeter dan om en zet hem weer tussen dezelfde schakels. Valt de lange arm nog steeds door de schakels, dan is de ketting meer dan 1 millimeter versleten. Dit is serieuze slijtage, met deze ketting moet je niet meer fietsen om erger te voorkomen. Vervang je de ketting niet, dan zal hij gaan overslaan en raken de cassette en kettingbladen ernstig beschadigd.

Dubbel checken

Breken, meten en nieuwe ketting.

Ketting breken .

Shimano-kettingen moet je breken met een kettingpons. Omdat de ketting versleten is, hoef je er niet erg voorzichtig mee om te gaan. Breek de ketting gewoon en haal hem van de fiets. Leg de ketting vervolgens in een rechte lijn op de vloer, met een plastic zak er onder om vetvlekken en een vieze, nieuwe ketting te voorkomen.

Ketting breken

Ketting meten.

Neem je nieuwe ketting en leg hem plat en recht naast de oude, zodat je kunt zien hoeveel schakels je moet verwijderen om de juiste lengte te bereiken. Je zult merken dat ongeveer halverwege de kettingen, de schakels niet meer netjes naast elkaar liggen. Dit komt door de versleten rollen van de oude ketting, dus hou hier rekening mee tijdens het vergelijken van de lengtes. Je kunt ook de schakels tellen natuurlijk.

Ketting meten - slijtage aandrijving checken.

Nieuwe ketting.

SRAM-kettingen gebruiken een PowerLink-sluitschakel zodat je de ketting zonder gereedschap kunt monteren. Bij Shimano-kettingen heb je een speciale breekpen nodig, die bij elke nieuwe ketting zit. Plaats de geleider stift in de ketting en monteer de pen met een kettingpons. Breek na afloop de geleider stift af met een tang.

Nieuwe ketting

Kettingbladen

Kettingbladen hebben een zwaar leven. Ze zijn vaak van zacht aluminium gemaakt om licht te zijn, maar dit betekent dat ze ook constant bewerkt worden door de stalen ketting. Erg puntige tanden zijn een teken van slijtage, net als gebogen en ontbrekende tanden. De kettingbladen kunnen ook verslijten door andere oorzaken dan de ketting.

Kettingbladen

BCD Vergelijken.

Verzeker jezelf ervan dat je vervangende kettingblad dezelfde BCD (Bolt Circle Diameter, de diameter van de bladboutjes) heeft als het oude blad. Check ook de hoeveelheid boutgaten, het is makkelijk om het verkeerde model te kopen in de winkel.

BCD vergelijken

 

Gebruik een 5 millimeter inbussleutel (of TorxT30 sleutel) om de bladbouten los te schroeven. Soms heb je ook nog een bladboutsleutel nodig, om de achterkant van de bout tegen te houden. Soms kom je bouten tegen die muur vastzitten door corrosie, dan is het gebruik van een bladboutsleutel noodzakelijk.

 

Reinigen en uitlijnen – slijtage aandrijving checken.

Reinigen.

Maak de rechter crankarm schoon met een doek, met name de bevestigingspunten van de kettingbladen. De spider waar de kettingbladen op zitten wordt erg vuil door gebruik, en je krijgt het onderdeel maar moeilijk schoon zonder demontage. Check de boutgaten op slijtage en scheurtjes, dit is al helemaal belangrijk bij een carbon crankstel.

Crank reinigen  - slijtage aandrijving checken.

Uitlijnen.

Zorg dat alle kettingbladen goed uitgelijnd zijn voor een goede schakelwerking. Het buitenblad heeft een uitstekende pin, deze moet achter de crankarm zitten. Deze pin voorkomt dat je ketting klem komt te zitten als hij van het buitenblad afloopt. Zorg dat alle stijghulpjes aan de binnenkant uitgelijnd zijn.

Uitlijnen

Αnti-seize vet.

Om vastzittende bouten in de toekomst te voorkomen, moet je de schroefdraad van de bladbouten insmeren met anti-seize vet. Heb je dit vet niet, koop het dan, en in de tussentijd voldoet een beetje kogellager vet ook wel. Het heeft grote voordelen om anti-seize binnen handbereik te hebben met sleutelen. Je hebt het vaker nodig.

anti-seize

Cassette.

Cassette controleren.

Een versleten cassette herken je op dezelfde manier als een versleten kettingblad. De afstand tussen de tanden wordt groter, tanden worden spitser en tanden zijn beschadigd. Onthoud wel dat cassettes niet allemaal gelijke tanden hebben, sommige tanden zijn verbogen om sneller te kunnen schakelen.

Cassette controleren  - slijtage aandrijving checken.

Cassette verwijderen.

Demonteer de cassette met een kettingzweep om een krans, en een cassette afnemer met bahco in de sluitring. Soms is de sluitring maar moeilijk los te krijgen. Dan moet je niet geleidelijk de kracht opvoeren, maar in één keer flink kracht zetten op het gereedschap om de sluitring te laten schrikken.

Cassette verwijderen

Cassette monteren.

Lijn de smalle vertanding op de cassettebody uit met de smalle vertanding op de cassette. De grote kransen zullen aan elkaar vastzitten met een spider, terwijl de kleinere kransen los op de body worden geschoven. Zorg ervoor dat je zowel de kransen als de spacers in de juiste volgorde plaatst. Zet de lockring vast met 14 newtonmeter.

Cassette monteren

Tips en opmerkingen – slijtage aandrijving checken.

  1. Maak gelijk de vrijloop schoon, want je zult dit hardwerkende onderdeel maar zelden zien.
    Check ook de slijtage op de body, zoals kransjes die zich ingevreten hebben in de vertanding.
  2. Verwen jezelf met een verstelbare moersleutel van goede kwaliteit, zoals een bahco. Het is misschien geen specifiek fiets gereedschap, maar je zult er veel profijt van hebben als hij eenmaal in je gereedschapskist ligt. Neem een lange bahco, met een handvat van rond de 40 centimeter lang. Je zult zien dat je hem vijftig weken per jaar gebruikt…

Wijsheid – slijtage aandrijving checken.

HandschoenenDraag beschermende handschoenen.
Olie en vet zijn niet bepaald huidvriendelijk, dus leer deze les van professionele mecaniciens.
Latex handschoenen zijn niet duur, en je houd redelijk het gevoel van je vingers tijdens het sleutelen.
Gezondheid gaat boven alles.