Benodigheden
Gereedschap
Inbussleutels
Vijltje
Ketting gereedschap

Berg versnelling monteren.

Wil je de bergen in, dan kan je maar beter je versnellingen aanpassen. We leggen uit hoe je een bergcassette monteert, of een compact Crankstel. Voor wie dan nog niet boven komt, hebben we een drastische maatregel.
Wie niet sterk is, die moet slim zijn. En wie niet de benen van een prof heeft, schroeft een passend verzet op zijn fiets voor hij de bergen in trekt. Het eenvoudigst is een bergcassette monteren. Dat kost je alleen een Cassette, en een ketting. Als je huidige niet nieuw meer is. 9-speed systemen kunnen in de praktijk een 28-tands krans aan, 10-speed derailleurs blijken een 30-tands vaak ook nog te accepteren.
Is een groot achter tandwiel niet genoeg, dan kan je kleinere voorbladen monteren. Op een gewoon dubbel Crankstel past echter geen kleiner tandwiel dan een ’38 dus zul je een compact Crankstel moeten monteren.
Die hebben een 50 tands buitenblad en een 34- of 36-tands binnenblad.
Het is handig een Crankstel te kiezen met hetzelfde assysteem als het origineel. Dan ben je zó snel klaar met wisselen dat je het ook echt doet, zelfs wanneer je alleen maar een dagje de Ardennen in trekt. Want ja, wie niet slim is, die moet naar de sportschool.


  • Stappenplan

Stappenplan : Berg versnelling monteren.

  • Dubbel crankstel demonteren
  • Derailleur omlaag
  • Ketting inkorten
  • De cassette
  • Andere oplossingen
  • Verlengen van de ketting

Dubbel crankstel demonteren

Voor een ouderwets crankstel heb je misschien een cranktrekker nodig, voor de huidige crankstellen is een set inbussleutels genoeg om te demonteren, plus het bekende dopje voor Shimano-exemplaren. Bij die laatste draai je eerst de klemboutjes een paar slagen los. Dan verwijder je de zwarte dop en linker crank. Bij SRAM en FSA draai je de linker crank ineens van de as. Campagnolo heeft een dikke inbus, verstopt in de as. De losse as tik je met een rubberhamer uit zijn lagers.

Maak de lagers goed schoon en controleer of ze speling vrij en soepel draaien, dit is het moment om ze te vervangen. Vet de as in met kogellagervet. Vaak is het handig de ketting al om de lagers heen te hangen zodat het meteen om de trapas heen zit. Schuif dan het Compact Crankstel op zijn plaats. Monteer de linker Crank en zet hem vast met een momentsleutel. Controleer of het crankstel soepel draait voor je de ketting op het tandwiel legt.

Derailleur omlaag

Minder tanden betekent een kleiner tandwiel, en dus moet je voorderailleur opnieuw afgesteld worden. De afstand tussen de derailleur moet zo'n 3 millimeter zijn, gemeten met de buitenkant van de derailleur recht boven het buitenblad. De meeste dubbelderailleurs werken ook in combinatie met een compact, maar er zijn uitzonderingen. Krijg je de voorderailleur niet goed afgesteld, doe dan navraag en schaf eventueel een specifieke compact versie aan.

Bij sommige oudere frames zit de aanlas nok zo hoog dat je de voorderailleur niet laag genoeg kunt afstellen. Soms volstaat het voorzichtig een paar millimeter uit de nok te vijlen. Is dat niet genoeg, dan kan een specifieke compact voorderailleur uitkomst bieden. Die heeft een grotere afstand tussen bevestiging en kooi.

Ketting inkorten

Door het kleinere binnenblad is de ketting nu te lang, die moet worden ingekort. Het aantal links dat eraf moet, bedraagt de helft van het verschil tussen het oude en het nieuwe binnenblad. Dus: 42-34=8, de ketting moet met vier schakels worden ingekort. Aangezien inkorten altijd per twee schakels moet, rond je 2,5 schakels af naar 2. Wanneer je de ingekorte ketting maar kort gebruikt is het handig quick Links te gebruiken, dan zet je het verwijderde stukje zo weer terug.

De cassette

Met een compact Crankstel verschuif je het complete versnellingsbereik, het zwaarste verzet wordt minder zwaar en het lichtste wordt Lichter. Monteer je een bergcassette dan blijft het zwaarste verzet gelijk maar worden de stappen groter en dus het lichtste verzet lichter. Dat kan een voordeel zijn wanneer je nog een massa sprint te winnen hebt, maar vaak zijn de grote stappen onprettig. Wel is een cassette een stuk voordeliger dan een crankstel, en makkelijker te monteren ook. Zo lang je ketting zo goed als nieuw is, volstaat het alleen de Cassette te vervangen, aan de derailleurs hoefje niets te veranderen. Hoeveel tandjes je derailleur maximaal kan hebben verschilt per type en varieert van 28 tot 32.

Andere oplossingen

Vrees je aan een compact en bergcassette niet genoeg te hebben, en zit er een Shimano 8-, 9- of 10-speed systeem op de racefiets? Dan kan je een mountainbikecassette monteren. 9-speed MTB-cassettes zijn er in 32- en 34 tands varianten, 10-speed gaat zelfs tot 36 tanden. Om al die tanden kwijt te kunnen is een MTB-type derailleur nodig. Die heeft niet alleen een langere kooi om de ketting op spanning te houden, ook gaat hij schuiner naar beneden wanneer je naar de achterste tandwielen schakelt. Gebruik uitsluitend een 8- of 9-speed derailleur, die werkt in combinatie met 8-,9- en 10-speed racesystemen. Kies voor het traditionele model, niet de shadow-uitvoering, want die heeft geen stelschroef. De 10-speed Dyna Sys mountainbike derailleurs hebben een andere kabeloverbrenging en werken NIET!

De montage van de cassette en derailleur is niet anders dan bij een raceversie. Maak de ketting los. Monteerde cassette en zet het achterwiel weer in het frame. Schroef dan de achter derailleur op zijn plaats. De versnellingskabel kan je ook overzetten, alleen het tonnetje aan het einde zult je moeten afknippen bij het demonteren. Zet wel een nieuwe op het uiteinde, anders kan je je lelijk bezeren.

Verlengen van de ketting

Moest je bij montage van een compact, de ketting inkorten, nu moet hij juist verlengd worden, Vervang de ketting wanneer hij al flink versleten is. Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker wel een stukje liggen, het blijft over bij iedere nieuwe ketting die hij monteert. Gebruik twee quick links wanneer je de ketting makkelijk weer wilt kunnen inkorten.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: