1821 – De Lewis Gompertz

1821 - De Lewis Gompertz

In 1821 ontvouwde Lewis Gompertz een visionair concept dat de basis zou leggen voor de evolutie van mobiliteit. Het gebruik van armkracht om een voertuig voort te bewegen. Gebaseerd op het idee van Baron Drais von Sauerbronn. De grondlegger van de loopmachine, introduceerde Gompertz een nieuw perspectief door de voortbeweging niet door ‘lopen’. Maar door de kracht van de armen te laten geschieden.

Het Mechanisme in Detail

Gompertz’s voertuig was doordrenkt van eenvoud en innovatie. Aan het draaibare voorwiel bevestigde hij een ingekerfde ring. Waarover een beugel met tanden gleed. Door deze beugel met beide handen in beweging te brengen. Rolde het voertuig vooruit. De bestuurder vertrouwde op een stevig kussen en krachtige borststeun om de beugel met kracht naar zich toe te trekken. Het geheel, vervaardigd uit hout en versterkt met ijzeren hoepels om de wielen, vormde een primitieve maar effectieve vorm van armkrachtgestuurde mobiliteit.

Primitieve Moderniteit

Deze vroege methode van voortbeweging, waarbij de benen niet op de grond werden gezet tijdens de beweging, vertoont een opvallende moderniteit gezien de periode van creatie. Lewis Gompertz kan worden beschouwd als de schepper van het allereerste “rijwiel” door de traditionele loopmachine te transformeren naar een voertuig dat werd voortgedreven door menselijke armkracht.

De Lewis Gompertz

Erfenis van Gompertz

De uitvinding van Gompertz was niet alleen een mijlpaal in de geschiedenis van mobiliteit, maar hield ook een voorbode in van toekomstige ontwikkelingen. Het gebruik van armkracht voor voortbeweging zou later resulteren in de ontwikkeling van kettingloze fietsen. Gompertz’s creatie, hoewel primitief, bevatte de kern van een concept dat de tand des tijds zou doorstaan.

In 1821 schreef Lewis Gompertz geschiedenis door een nieuwe dimensie toe te voegen aan mobiliteit met zijn armkracht aangedreven voertuig. Zijn eenvoudige en innovatieve ontwerp vormde de kiem van latere ontwikkelingen, en zijn creatie van het eerste “rijwiel” legde de basis voor een revolutie in voortbewegingstechnologie. De erfenis van Gompertz blijft voortleven in elke trap en beweging van moderne fietsen, een eerbetoon aan de visionaire geest die de weg heeft vrijgemaakt voor menselijke aangedreven mobiliteit.