zondag 3 maart 2024

Shimano achterderailleur racefietsen.

Shimano achterderailleur racefietsen.

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Geen

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Een Shimano achterderailleur racefietsen is een cruciaal onderdeel van het schakelsysteem, dat de fietser in staat stelt soepel en efficiënt tussen verschillende versnellingen te schakelen. Of je nu een fanatieke wielrenner bent die graag wedstrijden rijdt, lange tochten maakt of gewoon geniet van een sportieve rit, een goed afgestelde en goed onderhouden achterderailleur is van essentieel belang voor optimale prestaties op de weg.

In deze gids zullen we je alles vertellen wat je moet weten over Shimano achterderailleurs racefietsen. We zullen de verschillende modellen en technologieën bespreken die Shimano aanbiedt, en we zullen uitleggen hoe je deze derailleurs correct kunt installeren, afstellen en onderhouden. Of je nu een doorgewinterde wielrenner bent of net begint in de wereld van het wegwielrennen, deze informatie zal je helpen om het meeste uit je schakelsysteem te halen.

Een goed afgestelde achterderailleur zorgt voor vloeiende schakelprestaties en draagt bij aan een plezierige en efficiënte fietservaring op de weg. Met de juiste kennis en zorg kun je ervoor zorgen dat je racefiets altijd klaar is voor topprestaties, ongeacht het terrein of de omstandigheden waarin je fietst.

Montage.

Standaard type monteren.

Steun type monteren.

Afstelling hendelslag.

Afstelling hoogste versnelling.
Draai de stelbout voor de hoogste versnelling totdat het bovenste derailleurwieltje zich onder de buitenrand van de kleinste tandkrans bevindt. Vanaf de achterkant gezien.

Afstelling laagste versnelling.
Draai de stelbout voor de laagste versnelling zodanig dat het bovenste derailleurwieltje direct op één lijn met de grootste tandkrans komt te staan.

Lengte ketting.
Wanneer de grootste tandkrans 27T of kleiner is.

Indien grootste tandkrans 28T of groter is.

Leg de ketting over de grootste tandkrans en het grootste kettingblad.
Voeg 2 schakels toe aan het “minimumaantal schakels dat kan worden verbonden”.

Bij een triple voorblad (wanneer de grootste tandkrans 30T of kleiner is).

Bij een triple voorblad (wanneer de grootste tandkrans 32T of groter is).

Leg de ketting over de grootste tandkrans en het grootste kettingblad. Voeg 2 schakels toe aan het “minimumaantal schakels dat kan worden verbonden”.

Let op.
De achterderailleurplaat heeft een pen of plaat die voorkomt dat de ketting er afloopt.
Wanneer de ketting door de achterderailleur wordt geleid. Leid hem dan naar de derailleur vanaf de kant van de pen/plaat die voorkomt dat de ketting er afloopt; zie de afbeelding.
Als de ketting niet correct wordt gelegd, kan de ketting of de achterderailleur beschadigd worden.

De kabel vastzetten.

De buitenkabel inkorten
Knip bij het inkorten van de buitenkabel niet het uiteinde met de markering, maar het andere eind.
Maak het uiteinde rond na het inkorten. Zodat de binnenkant van het gat een gelijkmatige diameter heeft.

Bevestig hetzelfde buitenkabeleindje op het ingekorte uiteinde van de buitenkabel.

De kabel aansluiten en vastmaken
Sluit de binnenkabel op de achterderailleur aan.

Verwijder de speling uit de kabel, zoals aangegeven in de afbeelding.

 

Sluit de binnenkabel weer op de achterderailleur aan.

 

Let op.
Let erop dat de kabel correct in de groef ligt.

 

De stelbout voor de B-spanning gebruiken.
Leg de ketting op het kleinste kettingblad en de grootste tandkrans.
Draai de crankarm om te schakelen.
Draai vervolgens de stelbout voor de B-spanning zodanig dat het bovenste deraileurwieltje de tandkrans niet raakt. Maar niet zo dichtbij staat dat het de ketting raakt.
Verplaats de ketting vervolgens naar de kleinste tandkrans en herhaal de bovenstaande procedure. Zodat het derailleurwieltje de tandkransen niet raakt.

 

SIS-afstelling.

Bedien de schakelversteller meerdere keren om de ketting van de kleinste tandkrans naar de 2e tandkrans te verplaatsen.
Duw vervolgens net genoeg op de hendel om de speling van de hendel te halen, en draai de crankarm.

 

Stel de standen van de versnellingen af door aan kabelstelcilinder te draaien.

Beste instelling.
De beste instelling is wanneer de schakelversteller net genoeg wordt bewogen om de opening te sluiten. En de ketting de 3e tandkrans (geteld vanaf de kleinste tandkrans) raakt en geluid maakt.

 

Bij het schakelen naar de 3e tandkrans vanaf de kleinste tandkrans.
Haal de kabelstelcilinder aan tot de ketting weer teruggaat naar de 2e tandkrans, geteld vanaf de kleinste tandkrans. (Rechtsom)

Als er geen geluid wordt geproduceerd.
Draai de kabelstelcilinder los tot de ketting de 3e tandkrans (geteld vanaf de kleinste tandkrans) raakt en geluid maakt. (Linksom)

Zet de versteller terug in de oorspronkelijke stand. (de stand waarbij de versteller bij de 2e tandkrans vanaf de kleinste tandkrans staat en net is losgelaten) en draai de crankarm rechtsom.
Als de ketting de 3e tandkrans vanaf de kleinste tandkrans raakt en geluid maakt. Draai dan de kabelstelcilinder een klein stukje rechtsom tot het geluid stopt en de ketting soepel draait.
Stop met draaien op het punt waarop het geluid net stopt.

Bedien de hendel om te schakelen en controleer of er in geen van de tandkransposities geluid te horen is.

Derailleurwieltje vervangen.

Vervang de derailleurwieltjes met een 3mm inbussleutel.