Benodigheden
Tijd
2 uur Min.
Kosten
€ 0 tot € 50,-
Gereedschap
inbussleutels
antilekvloeistof
doeken
spons/borstel/emmer
spaaksteutel
Wattenstaafjes

Zomer klaar maken MTB

Met het mooie weer in het vooruitzicht wil je lekker gaan fietsen.
Maar waar moet je je MTB op voorbereiden ?
In een aantal stappen leggen we uit hoe je een fiets het beste voor kunt bereiden op het nieuwe fiets seizoen.


  • Stappenplan
  • Tips en opmerkingen?

Stappenplan : Zomer klaar maken MTB

  • Schoonmaak
  • Frame en wielen check
  • Smeren en verzorging
  • Banden
  • En de rest

Schoonmaak

Een zomer schoonmaak is de perfecte gelegenheid om die aangekoekte wintermodder van je bike te poetsen. En dan geen haastig gepoets zoals na het fietsen. Neem een uur de tijd om alles uitgebreid schoon te maken. Spuit van tevoren je fiets in met bijvoorbeeld Cyclon Bionet, Hope Sh!t Shifter of Muc-Off, dan laat het vuil sneller los. Voor het soppen is een emmer warm water met een spons effectief. Het water moet zo heet zijn als je aankunt.

Met een grote, zachte autospons breng je genoeg sop aan op de fiets, bovendien krast een dergelijke spons niet. Andere type sponzen zijn af te raden omdat ze vaak een schurend oppervlak hebben aan één kant. Gebruik je per ongeluk deze kant van de spons, dan zorgt dat voor diepe krassen op je kostbare lak. Tijdens het schoonmaken moet je opletten dat de spons niet de aandrijving aanraakt, want dan zit je frame onder de zwarte vegen.

Tijdens het wassen hebben je ketting, cassette en voorderailleur extra aandacht nodig. Een borstel is hierbij onontbeerlijk omdat je anders niet tussen smalle openingen komt. Werk de haren van de borstel in de openingen van de ketting, en tussen de kransen van de Cassette. Controleer hierna of de cassette schoon is door vanaf de andere kant van het wiel naar de cassette te kijken. Vuil hoopt zich hier namelijk gemakkelijk op.

Derailleurwieltjes zitten meestal onder het ketting smeermiddel, waardoor ze veel vuil aantrekken. Een bus ontvetter en een oude doek helpen de ergste viezigheid te verwijderen. Om van de laatste aangekoekte resten af te komen heb je een platkopschroevendraaier nodig. Zet de schroevendraaier schuin op een derailleurwieltje, en draai de Cranks naar achteren zodat het wieltje meedraait. Blijf draaien tot alles eraf is geschraapt.

Frame en wielen check

Na het verwijderen van al dat winter vuil kun je hopelijk weer zien wat voor kleur je frame heeft. Dit is een goed moment om de lak na te kijken op scheurtjes, van valpartijen of ouderdom. Als je scheurtjes tegenkomt kun je er beter een expert naar laten kijken, om te bepalen of het frame nog veilig is. Bij carbon frames is deze controle helemaal cruciaal, zodat een kleine scheur niet verandert in een spontane breuk tijdens een afdaling.

Met mooi weer op komst heb je weinig aan die modderbanden op je fiets. Kies een setje lichtere en snellere banden voor droge omstandigheden. Wanneer je de banden verwisselt moet je de velg nakijken op deuken, en de spaken controleren op gelijke spaakspanning. Deuken zijn soms op te lossen door de velg te buigen. Je doet dit door een griptang op de deuk te zetten, om vervolgens de deuk voorzichtig de juiste kant op te buigen.

De spaakspanning van je wielen hoef je niet na elke rit te checken, wel is het de moeite waard om dit te doen tijdens je zomerschoonmaak. Pak een paar spaken vast en voel de spanning. Je checkt zo het hele wiel. Als je losse spaken tegenkomt, moet je ze aanspannen met steeds een achtste draai.
Als je deze klus niet aan kunt, breng het wiel dan naar je fietsenmaker.

Smeren en verzorging

Schakel de ketting eerst naar het grootste kransje achter. Schakel vervolgens naar het kleinste kransje achter, zonder de ketting te draaien. Nu hangt de derailleurkabel slap, zodat je de buitenkabel opzij kunt schuiven. Een roestige, geknikte of versleten binnenkabel moetje direct vervangen. Maak de binnenkabel schoon met een doek. Druppel een beetje smeermiddel in een doeken haal hier de binnenkabel doorheen.

De winterse omstandigheden hebben hun tol geëist van je fiets. Je remmen hebben helemaal geleden, ze vangen veel modder en moeten goed blijven remmen als het nat is. Haal de oude blokken uit de schijfrem, en maak de binnenkant eens goed schoon met heet water en afwasmiddel. Smeer daarna de seals in met het type remvloeistof die de fabrikant voorschrijft.

Voordat je de remblokken terug plaatst moet je eerst checken of ze misschien versleten zijn. Tijdens een natte winter slijten je remblokken namelijk extra hard. Indien het remblok materiaal 1 millimeter of dunner is, moet je de blokken vervangen. Dit geldt uiteraard ook voor beschadigde remblokken. Als ze nog niet aan vervanging toe zijn, moet je nog controleren of het veertje van de remblokken niet verbogen of gebroken is.

Banden

Aangezien de winterbanden toch weer in de kast gaan, kun je net zo goed eens een lichtgewicht setje banden proberen. Dat rolt een stuk lichter, en dan merk je dat elke trap raak is. Tijdens montage moet je naar het profiel kijken, de meeste mountainbike banden hebben een looprichting voor de beste grip en rolweerstand. Rij eerst op hogere druk om lekrijden te voorkomen, als je gewend bent aan de dunnere banden kun je met lagere druk rijden.

Antilekvloeistof voorkomt een hoop ellende met lekke banden, zoals de naam al doet vermoeden. Je kunt je binnenbanden ook achterwege laten door tubeless te gaan rijden. Bijvoorbeeld met Stan's No Tubes vloeistof. Zorg dat de vloeistof goed gemixt is, en voeg ongeveer 50 milliliter aan elke band toe. Als je binnenbanden lekvrij wilt maken heb je binnenbanden en vloeistof van hetzelfde merk nodig, zoals Stan's No Flats of Schwabe Doc Blue.

Bij het lekvrij maken van een binnenband of tubeless band moet je het binnenwerk uit het Franse ventiel halen met het bijgeleverde gereedschap. Injecteer de vloeistof nu in het ventiel. Indien het ventiel geen verwijderbare kern heeft haal je ongeveer een kwart van de band van de velg af, zodat je de vloeistof rechtstreeks in de band kunt gieten. Schud het wiel goed om de vloeistof te verdelen, met een compressor pomp je de band op.

En de rest

Fietspomp

In de zomer rijd je met dunnere banden, en zelfs als je tubeless rijdt, kan het zijn dat je de bandendruk moet verhogen. Dus moet je altijd een pompje bij je hebben. Het is makkelijk om hem te vergeten als hij in je rugzak ligt, dus kies een model fietspomp welke je op het frame kunt monteren met een meegeleverde bevestiging. Een pomp wordt meestal op de boutjes van je bidonhouder gemonteerd. Op deze manier heb je altijd je pomp bij je.

Bidonhouders

De meeste mountainbikers hebben niet eens één bidonhouder op hun fiets zitten, laat staan twee. Maar zelfs voor de verstokte waterzak gebruikers is het aan te raden om minstens één bidonhouder te monteren. Zelfs als je er geen bidon met water in meeneemt, want het is handig om een lege bidon te vullen met energierepen of een bandenplaksetje. Er bestaan ook specifieke gereedschapsbidons van 500 en 750 milliliter met veel opbergruimte.

Ook je helm

Je helm beschermt niet alleen bij een valpartij, hij houdt ook het zweet uit je gezicht. Desondanks besteden fietsers maar weinig aandacht aan de binnenkant van de helm die als een spons functioneert. De meeste kussentjes kun je loshalen en wassen. Je wast je fietskleding per slot van rekening toch ook na elke rit? Als de kussentjes erg dun zijn geworden of als je een extra set wilt, zijn deze vaak te bestellen bij je fietsenmaker. Zo is je helm altijd fris.

Tips en opmerkingen

- Een drinkzak zoals Camelbak die maakt is erg praktisch, maar je moet hem wel goed schoonhouden. Anders zit de zak binnen de kortste keren vol bacteriën en schimmels. Regelmatig schoonmaken met warm water en afwasmiddel is het devies, als je zwarte plekken ziet kun je de lege zak in de vriezer leggen om verdere bacteriegroei tegen te gaan.

- Bar-ends zijn niet het meest geliefde accessoire voor de mountainbike, maar er zijn weinig upgrades onder de 30 euro die zoveel positieve effecten toevoegen. Tijdens het klimmen kun je meer kracht zetten met je bovenlichaam, en op lange stukken heb je een extra positie voor je handen. Wel word je uit bepaalde fietskringen verbannen als je bar-ends op een riser stuur monteert, want dit ziet er meestal erg vreemd uit.

%d bloggers liken dit: