Shimano problemen oplossen.

Leestijd

7 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 10,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

InbussleutelKettingslijtagemeterKettingzweepBahcoCassette-afnemer

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het oplossen van Shimano problemen met een Shimano versnellingssysteem kan soms een uitdaging zijn. Maar met de juiste kennis en stappen kun je de meeste problemen zelf oplossen. Of je nu een verstoring in het schakelsysteem. Slechte prestaties of andere problemen ervaart, deze gids zal je helpen om de oorzaken te identificeren en op te lossen.

We zullen verschillende veelvoorkomende problemen behandelen. Zoals slecht schakelen, ratelende geluiden, slijtage van onderdelen en andere kwesties die je fietservaring kunnen beïnvloeden. Met gedetailleerde uitleg en stapsgewijze instructies zorgen we ervoor dat je begrijpt hoe je de problemen kunt aanpakken en oplossen.

Het zelf kunnen oplossen van problemen met je Shimano versnellingssysteem kan je niet alleen veel tijd en geld besparen. Maar het geeft je ook een dieper begrip van hoe je fiets werkt. Hierdoor kun je met meer vertrouwen en plezier op pad gaan. Wetende dat je de vaardigheden hebt om eventuele problemen onderweg op te lossen. Of je nu een doorgewinterde fietser bent of net begint in de wereld van het fietsen, deze gids is een waardevolle bron om bij de hand te hebben.

 

Reinigen en smeren

Voor je gaat sleutelen aan je versnellingen, moet je beide derailleurs reinigen met ontvetter. Een oude elektrische tandenborstel is hierbij erg handig, voor die plekken waar je niet bijkomt. Smeer de draaipunten met een smeermiddel met PTFE toevoeging (teflon). Reinig de ketting met een kettingreiniger of een doek. Smeer de rollen met een goed smeermiddel. En zorg dat er geen smeermiddel aan de buitenkant van de ketting terechtkomt. Gebruik je een spuitbus, hou dan een krant achter de ketting zodat de fiets niet onder het vet komt.

Problemen met het buitenblad

Controleer of de kooi van de voorderailleur minimaal 1 millimeter boven het buitenblad zit. Moet je de derailleur hoger of lager zetten, dan draai je de bevestigingsbout zo’n twee slagen los. En pas je de positie aan. De kooi moet parallel lopen aan de kettingbladen van het crankstel. Draai de bevestigingsbout weer vast. En check of de derailleurkooi het buitenblad niet raakt. Draai alle kabelverstellers van de voorderailleur helemaal in. Schakel naar het binnenblad, en maak de kabelbout los.

Trek de kabel nu strak met je hand of een tang, en draai de bout weer vast. Schakel nu naar het grootste kettingblad en kleinste krans. Draai aan de H-schroef tot er ongeveer 1 millimeter tussen de buitenkant van de derailleurkooien de ketting zit. Zoals op de foto wordt aangeduid met de schroevendraaier. Schakel meerdere keren naar het buitenblad. Draai de H-schroef steeds een halve slag tot het schakelen snel genoeg gaat. Als de ketting over het buitenblad heen schiet, heb je te ver gedraaid. Draai de H-schroef steeds met halve slagen terug.

Problemen met het binnenblad

Begin met het volledig indraaien van alle kabelverstellers van de voorderailleur. Schakel naar het kleinste kettingblad en grootste krans. De L-schroef bepaalt hoe ver de derailleur naar binnen gaat. Draai aan deze schroef tot de binnenkant van de derailleurkooi ongeveer 1 millimeter van de ketting afzit. Schakel nu meerdere keren naar het binnenblad om te checken of de derailleur snel afschakelt. Je kunt het afschakelen versoepelen door de L-schroef met halve slagen tegen de klok in te draaien. Schiet de ketting voorbij het binnenblad, dan moet je de schroef met halve slagen met de klok mee draaien tot het is opgelost.

Tip: Veel voorderailleurs schakelen niet naar het binnenblad onder volle belasting. Smeer de vertanding op de as in met anti-seize vet.

Aanlopende ketting bij middenblad

Verplaats de ketting naar het middenblad en grootste krans. Pas de kabelspanning aan met de versteller op het frame. De binnenkant van de derailleurkooi moet 0,5 tot 1 millimeter van de ketting afzitten. Trim de positie van de voorderailleur door één klik op te schakelen met de shifter. Schakel nu naar de kleinste krans met de achter derailleur. Check of er nog 1 millimeterruimte aanwezig is tussen de buitenkant van de kooien en de ketting. Is dit niet het geval, dan pas je de spanning van de derailleurkabel aan met de kabelversteller op het frame. Draai met slagen van één achtste tot de gewenste afstand is bereikt. Check tot slot nog een keer of de ketting vrijloopt wanneer je naar de grootste krans schakelt.

Problemen bij kleinste en grootste krans

Problemen bij kleinste krans
Met de ketting op het kleinste kettingblad en grootste krans. Controleer je de afstand van het bovenste derailleurwieltje tot de krans. Het wieltje moet zo dicht mogelijk bij de krans zitten, zonderde tanden te raken. Je kunt de afstand veranderen door aan de B-schroef te draaien. Op de foto is dat de bovenste schroef (bij de derailleur pat). Verplaats de ketting naar het middenblad en kleinste krans. Draai de kabelversteller op het frame helemaal in, en daarna één slag terug. Maak de kabelbout los. De derailleurwieltjes moeten in lijn staan met de krans. Zo niet, dan draai je aan de H-schroef tot alles goed uitgelijnd is. Span de derailleurkabel door eraan te trekken met een tang, zet de kabelbout weer vast.

Problemen bij grootste krans
Schakel naar de grootste krans, en controleer of de derailleurwieltjes in lijn staan met de krans. Zo niet, dan draai je aan de L-schroef tot dit wel het geval is. Schakel vervolgens een paar keer om zeker te weten dat de ketting niet in de spaken wordt geduwd. Schakelt de achterderailleur te ver, dan draai je de schroef met één achtste slagen terug tot het opgelost is.

Achterderailleur schakelt onnauwkeurig

Zorg er eerst voor dat je ketting schoon en gesmeerd is, want dit kan de schakelprestaties negatief beïnvloeden. Heb je dit gedaan, en schakelt de achterderailleur nog steeds niet naar behoren, dan ligt het waarschijnlijk aan de kabelspanning. Schakel naar de kleinste krans, draai aan de pedalen en schakel naar de volgende krans. Gaat het afschakelen niet soepel, dan draai je de kabelversteller met halve slagen tegen de klok in tot het schakelen wel goed gaat. Schakel weer een krans verder. Gaat dit niet snel en soepel, dan draai je de versteller met kwartslagen tot je tevreden bent. Na het afschakelen, moet ook het opschakelen gecontroleerd worden. Gaat het opschakelen maar moeizaam, dan draai je de kabelversteller met halve slagen terug tot alles klopt. Heb je een 10-speed aandrijving, dan schakel je naar de op één na kleinste krans. Duw de schakelhendel nu naar binnen over de volle lengte van de speling, dus niet doorduwen tot de klik.

Schakelt de derailleur naar de derde krans zonder dat je doorgeduwd hebt, dan draai je de kabelversteller met de klok mee tot de ketting weer naar de tweede krans gaat. Maakt de ketting geen geluid bij het bewegen van de schakelhendel, dan draai je de versteller tegen de klok in tot de ketting naar de derde krans springt en herrie maakt. Laat de hendel nu los. Maakt de ketting nog geluid, dan draai je de versteller met de klok mee tot het geluid verdwijnt. Check dat zowel het op- als afschakelen nu correct verloopt.
Een andere oorzaak van schakel problemen is een scheef derailleur pat. Verwisselbare derailleurpatten zijn meestal van aluminium, die moet je vervangen. Aluminium en carbon frames kun je niet richten. Heb je een vaste pat, dan moet die gericht worden met speciaal gereedschap. Overlaten aan een prof dus.

Versleten kabels

Gebruik de oude buitenkabels om de lengte van de nieuwe kabels te bepalen. De kabels moeten zo lang zijn, dat je het stuur kunt draaien zonder dat er aan de kabels getrokken wordt. Gebruik een scherpe kabelkniptang om zowel de buiten- als binnenkabels in te korten. Als de buitenkabel na het knippen enigszins platgedrukt is, moet je hem in zijn originele vorm duwen. Vaak heeft een kabelkniptang hier speciale uitsparingen voor in de armen. Vijl de kabel netjes recht, en prik de liner aan de binnenkant open met een scherpe punt. Draai voor montage alle kabel verstellers terug naar binnen. Draai de kabelbouten op de derailleurs los en duw de binnenkabels uit de shifters. Voer de nieuwe binnenkabels door de shifters en buitenkabels. Ga door via de framenokken en kabelgeleider tot je bij de derailleurs uitkomt. Zet de binnenkabels vast met de kabelbouten, en voorzie ze van een eindkapje om rafelen te voorkomen. Stel ze af zoals eerder is vermeld.

Overspringende ketting

Controleerde ketting op slijtage met een kettingslijtagemeter, of meet de lengte van 24 schakels van rol tot rol met een liniaal. Zijn de schakels langer dan 308 millimeter, dan moet de ketting direct worden vervangen. Als je de ketting iets eerder vervangt, bij een lengte van 306 millimeter, voorkom je in de meeste gevallen dat je een nieuwe cassette nodig hebt. Het vervangen van de ketting hangt af van het type. Is de ketting verder versleten dan hierboven is aangegeven, dan is de kans groot dat de cassette ook te ver heen is. Je zult beide gelijktijdig moeten vervangen. Schuif de juiste cassette-afnemer in de sluitring, schuif indien mogelijk je snelspanner door de afnemer om het geheel vast te klemmen. Met het wiel verticaal plaats je de kettingzweep op één van de grotere kransen. Zorg dat de ketting van de ketting zweep helemaal om de krans gewikkeld is, en dat het korte stukje aan het handvat ook op de cassette zit.

Cassette

Zet een beetje druk op het handvat om de ketting onderspanning te houden. Plaats nu een bahco of andere verstelbare moersleutel op de cassette-afnemer, houd het handvat vast zoals op de foto. Duw nu zowel de bahco als de kettingzweep naar beneden, de sluitring zou nu gemakkelijk los moeten komen. Voorkom dat de kettingzweep gaat slippen, want dan beschadig je zowel de cassette als het gereedschap. Verwijderde snelspanner en de cassetteafnemer, en draai de sluitring met de hand uit de cassettebody. Bij het monteren van een nieuwe cassette moet je goed op de vertanding van de body letten, lijn de smalste vertanding op de body uit met die van de cassette. Het is erg belangrijk dat alle kransen en spacers in de juiste volgorde op de cassettebody zitten. Je kunt dit ook gemakkelijk controleren door te kijken of alle kransen even veruit elkaar zitten.