Gekraak oplossen.

Het goedkoopste onderhoudsgereedschap dat je in huis hebt, zijn je oren. Als er iets mis is met je fiets, zul je het in veel gevallen gelijk horen, dan kan je het meteen repareren.

Daar ga je: het is een prachtige morgen, windstil, er is nog geen verkeer en het enige geluid dat je hoort is je adem en het gezoef van je banden over het asfalt. Geen vuiltje aan de lucht.
Tot je op de pedalen gaat staan voor het eerste viaduct van de dag. Daar is het ineens: een irritant gekraak waarvan je gehoopt had dat het weg was, maar dat telkens weer terugkeert.
Resultaat van die drie uur durende stortregen van laatst. De kraak is te irritant om te negeren, en dat verhelpt het probleem ook niet.
Het is dus verstandig om er eens even goed naar te kijken. Het is te hopen dat je met behulp van deze handige tips in staat bent om de problemen van de kraakjes op te sporen en te verhelpen.

[bol_product_links block_id=”bol_58988c99cd168_selected-products” products=”9200000047995111,9200000064182366″ name=”smeerolie” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”519″ cols=”2″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]


  • Stappenplan

Stappenplan : Gekraak oplossen.

  • Luister goed
  • Balhoofd
  • Voorbouw (stuur, pen & shifters)
  • Achter- en voorderailleur
  • Trapas
  • Ketting
  • Pedalen
  • Wielen
  • Kabels
  • Onvindbare geluidjes
  • Smeermiddelen

Luister goed

Plaats je oor tegen het zadel, de fiets in een werkstandaard. Speur naar vreemde geluiden van de lagers. Zoek naar trillingen van het kraken, door een vinger op het frame te leggen. Duw de fiets vervolgens heen en weer met ingeknepen voorrem, opzoek naar vibraties.

Luister goed.

Je Voornaamste stuk gereedschap bij onderhoud is je gehoor. Zodra je iets hebt geconstateerd, ga je oorzaken wegstrepen.

Geluidjes kun je grofweg indelen in twee categorieën:

1. Kraakjes en tikjes, veroorzaakt door Oxidatie tussen twee oppervlaktes die in contact staan met elkaar. In het ergste geval is er iets gescheurd.

2. Een diep hol geluid, geschuur of verontrustend gerommel, wat meestal duidt op een lager probleem, gebrek aan Vet en/of beschadigde lager(kogels).

Balhoofd

Tikken of ratelen aan de voorkant:

- Balhoofd set te los?
- Verwijder balhoofdcups, zet ze in het vet & monteer
- Vervang oude lagers door nieuwe en zet ze in vet
- Los zittende lager cups in het frame: vervangen

Voorbouw (stuur, pen & shifters)

Standaard kraak bij gebruik van shifters:

- Check shifters, invetten .
- Stuurklem invetten .
- Stuurpenklemgebied invetten. Bij ouderwetse pennen klemgebied bij balhoofd.
- Roestige uiteindes buitenkabel invetten .
- Controleer of buitenkabels elkaar niet raken.

Achter- en voorderailleur

Achterderailleur. Klikkend geluid tijdens het trappen:

- Raakt het grootste tandwiel de spaken of de derailleurkooi? Zit er misschien een spaak los die tijdens het zware trappen het tandwiel raakt?
- Loopt de ketting op de juiste wijze door derailleur?
- Check of de vrijloop plus cassettebody goed vastzitten op de naaf

Voorderailleur Metaal op metaal geluid tijdens het trappen bij bepaalde versnellingen:

- Kijk of ketting tegen een kettingblad of de derailleur kooi loopt.
- Tikt de crank tegen het kabeleinde? Verbuig het einde.

Trapas

Geluid tijdens trappen.
Vooral op snelheid:

- Bladboutjes natrekken
- Crankbouten natrekken
- Crankstel, as en lagers demonteren, schoonmaken, controleren op slijtage en weer in elkaar zetten.

Ketting

Een droge ketting piept:

- Spuit olie op kettingen in lagers van de derailleurwieltjes.
- Trap terug en kijk naar een verbogen geleider bij derailleurwieltjes.

Pedalen

Geklik tijdens trappen:

- Vet op pedaalschroefdraad
- Check schoenplaatjes, vastzetten en contactvlakken met pedaal smeren met olie
- Vervangen bij duidelijke speling

Wielen

Ratelend geluid. Tijdens het draaien, dat harder wordt bij bobbels en bij het remmen:

- Controleer op losse spaken/velgmoeren/gescheurde velgen/losse spaakgaten
- Klein beetje dikke olie op nippels, spaakgaten en kruispunten van spaken smeren.
- Snelspanner invetten
- Controleer en behandel naaflagers
- Scheurtjes in velg bij spaakgaten? Velg vervangen.

Kabels

Krakend of knarsend geluid tijdens het remmen:

- Vet tussen de kabeltonnetjes en het frame
- Vervang de kabeltonnetjes
- Vooral derailleur buitenkabels kraken als de uiteindes rafelig en roestig zijn.
- Bramen op velgrand weg polijsten

Onvindbare geluidjes

- Losse lager kogel of een stukje metaal in het frame (klassieke mecaniciensgrap)
- Controleer het uitende van de voorste versnellingskabel. Die kan tijdens het trappen de crankarm raken
- Ratelende kabels tegen de crank
- Shimano remherrie, Shimano-hendels hebben een gedegen reputatie op het gebied van rammelen, vooral de oude modellen met de kabels buitenom. Helemaal stil zullen ze nooit worden maar een klein rubbertje op de shifterkop helpt al een stuk.
- Campa shifterherrie, plak een rubbertje tussen shifter en rem

Smeermiddelen

De meningen zijn verdeeld over Wanneer, waar en wat voor type smeermiddelen je moet gebruiken voor de verschillende onderdelen van je fiets. Veel hangt af van hoe vaak je fietst en wat voor soort fietsje hebt. Zelfs als je net een nieuwe gekocht hebt van een gerespecteerde dealer, dan heb je nog altijd kans dat erin de eerste weken een kraakje ontstaat.
Een verkeerde hoeveelheid aangebracht vet is bij fabrieksfietsen helaas eerder regel dan uitzondering vooral bij balhoofdsets en bij de trapas. En het is niet gebruikelijk dat fietsspecialisten de fabrieksfietsen eerst uit elkaar halen en fatsoenlijk vetten voor ze in de verkoop gaan.
En laten we ook vooral ons klimaat niet over het hoofd zien: dat heeft weinig mededogen met onze mooie karretjes. Water en vocht kruipen zelfs in de kleinste plekjes.
Nóg dodelijker zijn pekel, zeewater en andere zouthoudende substanties.
Ruwstaal begint al na een paar uur te roesten, bij aluminium duurt het niet veel langer: zodra er wit poederig spul vrijkomt, moet je jezelf zorgen gaan maken.
Als twee metalen met elkaar in aanraking komen, zijn ze extra gevoelig voor oxidatie. Tenzij ze worden behandeld met Wet of olie.
Hetzelfde geldt voor de combicarbon en metaal/ aluminium.
Over het algemeen raden fabrikanten van carbonfietsen en componenten het niet aan om vet op carbon te smeren. In plaats daarvan zijn er speciale montagepasta's die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld zadelpennen niet zakken of omhoog komen.
Dit is absoluut de beste keuze voor carbon op carbon combinaties, zoals bij stuur en stuurpen.
Maar als je bijvoorbeeld de carbon zadelpen in een aluminium frame steekt en je vet de boel niet in, dan kan het gebeuren dat de twee aan elkaar vast komen te zitten.
Het is onze ervaring dat veelvuldig verwijderen en schoonmaken, plus het aanbrengen van kopervet, vet of olie altijd werkt.
Het voorkomt oxidatie van metalen elementen en heeft geen negatief effect op het carbon. Doe dit iedere twee of drie maanden.
Te weinig vet is een risico: als je zadelpen vastzit in je frame, kan dat grote gevolgen hebben voor je fiets.
Of voor je portemonnee, want het laten verwijderen zal de fietsenmaker vast niet voor niets doen als hij het überhaupt al voor elkaar krijgt. Het is dus prima om licht vet of olie te smeren op plekken waar metaal en metaal of carbon en metaal met elkaar in contact komen, zolang de bouten maar correct zijn gesmeerd en op de juiste kracht zijn vastgedraaid.
Ben je niet in staat om je fiets na iedere rit helemaal uit elkaar te halen, of heb je daar gewoon geen zin, smeer dan op z'n minst de contactpunten iedere drie tot zes maanden.
Op die manier blijft je fiets gezonden ben jij van het gekraak af.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: