Schijfremmen monteren.
- Manuel Gort
- dinsdag 23 februari 2016
- 307 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Schijfremmen hebben de fietswereld stormenderhand veroverd vanwege hun uitstekende remprestaties en betrouwbaarheid, vooral in veeleisende omstandigheden. Sommige fietsers geven er echter de voorkeur aan om hun schijfremsets als losse onderdelen aan te schaffen. Dit biedt hen de mogelijkheid om hun eigen aangepaste remsysteem te bouwen en te monteren. Als je een van die fietsers bent die graag de handen uit de mouwen steekt, dan is het van schijfremmen monteren een waardevolle vaardigheid om onder de knie te krijgen.
In deze stapsgewijze handleiding nemen we je mee door het proces van het monteren van schijfremmen. Of je nu je bestaande remsysteem wilt upgraden of een compleet nieuwe installatie wilt uitvoeren, we zullen de essentiële stappen behandelen die je moet volgen om ervoor te zorgen dat je schijfremmen correct en veilig worden gemonteerd.
We zullen beginnen met het bespreken van de benodigde gereedschappen en materialen om ervoor te zorgen dat je alles bij de hand hebt voordat je aan de installatie begint. Vervolgens zullen we je begeleiden bij het voorbereiden van je fiets en het verwijderen van eventuele bestaande remsystemen.
Het monteren van schijfremmen omvat gedetailleerde stappen, waaronder het bevestigen van de remklauw, het monteren van de remschijven, het aansluiten van de remhendels en het zorgen voor de juiste kabel- en leidinglengtes. We zullen je voorzien van handige tips en aandachtspunten om ervoor te zorgen dat je schijfremmen soepel en efficiënt werken.
Of je nu een ervaren monteur bent of gewoon je mechanische vaardigheden wilt verbeteren, deze handleiding biedt waardevolle inzichten in het proces van schijfremmen monteren. Dus laten we aan de slag gaan en ervoor zorgen dat je fiets altijd over betrouwbare en krachtige remmen beschikt.
Klem en leiding kiezen en op maat maken.
Haal de wielen uit de fiets en monteer de remklauw.
Kies de juiste (korte of lange) leiding en schuif de 8 millimeter nippel op het uiteinde. Gebruik de klemblokken om de geribbelde pin voorzichtig in de leiding te slaan, doe dit met een kleine kunststof hamer.
Op maat maken.
Schuif het klemtonnetje over het uiteinde van de leiding met de pin, en steek hem helemaal in de klauw.
Smeer wat vet op de 8 millimeter nippel, en schroef hem het eerste stuk voorzichtig in de klauw.
Draai hem stevig aan met een steeksleutel, de klemton moet strak om de leiding geklemd worden.
Maak de leiding op maat met een scherp mes of een kabelkniptang met ronde bek.
In de hendel plaatsen.
Nu monteer je de leiding in de hendel, net als in de klauw.
Het enige verschil is dat je nu eerst het rubber beschermhoesje over de leiding steekt, en dan pas de 8 millimeter nippel.
Als je de nippel stevig hebt aangedraaid, schuifje het hoesje er overheen.
Zuigers monteren.
Om te voorkomen dat de zuigers uit de klauw worden geduwd tijdens het ontluchten monteer je het bijgeleverde kunststof blokje.
Mocht je die niet hebben, dan past bijvoorbeeld de kop van een 13 millimeter ringsleutel ook.
Fiets schuin zetten.
Kantel de fiets achterover zodat de ontluchtingsnippel in de klauw bovenaan zit en de hele leiding schuin omhoog loopt naar de hendel.
Reservoir klaar maken.
Verdraai de hendel zo dat het reservoir vlak staat en zet hem zo vast.
Open het reservoir met een kleine kruiskopschroevendraaier, raak de schroefjes niet kwijt!
Verwijder het deksel en het rubber membraam, en houd ze bij de hand.
Vacuum creeren.
Steek de7 millimeter ringsleutel over de ontluchtingsnippel en steek de transparante slang op de nippel.
Hang de slang in de lege fles, het is handig hem aan de fiets te hangen met elastiek of een tie-wrap.
Reservoir vullen.
Als het goed is heb je bij de remmen een flesje minerale remvloeistof gekregen.
Knip hem open, verwijder het afdekdopje onder de spuitdop en vul het reservoir. Houd de vloeistof bij de hand en draai de ontluchtingsnippel een kwartslag open.
De olie zal langzaam het systeem in lopen door de zwaartekracht, vul het reservoir steeds bij voor het leeg is.
Olie bijvullen.
Het is erg belangrijk dat het reservoir niet leeg raakt.
Let er continu op en vul het bij, als het reservoir leeg raakt komt er lucht in de leiding en kan je opnieuw beginnen.
Knijp langzaam de hendel half in en laat hem rustig los, herhaal dat tot er alleen nog vloeistof door het transparante slangetje loopt en geen bellen.
Komt er geen lucht meer uit, dan draai je de nippel dicht.
Geen luchtbellen.
Om kleine luchtbelletjes los te krijgen tikje op het hele systeem, bijvoorbeeld met een schroevendraaier.
Begin bij de klauw, ga langs de hele leiding en eindig bij de hendel.
Herhaal daarna stap acht en negen tot er geen belletjes verschijnen.
Reservoir vol houden.
Vul het reservoir tot de rand en plaats voorzichtig het membraam, gemorste vloeistof veeg je weg met een doek.
Nu kan je de rem testen, knijp de hendel in tot de zuigers het blokje in de klauw raken.
Knijp door, en controleer het systeem op lekkage.
Voelt de rem sponzig, dan begin je weer bij stap 8. Reservoir vullen.
Anders kan je het deksel monteren en verder gaan.
Blokken monteren.
Verwijder het slangetje van de remklauw.
Maak de klauw goed schoon, remblokken kunnen niet tegen remvloeistof.
Monteerde blokken en de borgpen.
Remschijven monteren.
Monteer de remschijven op de wielen.
Shimano gebruikt tegenwoordig vooral de CenterLock montage.
Schuif de schijf op de naaf en zet hem vast met de sluitring.
Gebruik hiervoor een cassette afnemer en een momentsleutel, het juiste aanhaalmoment is 40 newtonmeter.
Remmen centreren.
Zet de wielen in de fiets, en controleer of ze perfect recht zitten.
Knijp een aantal keer in de remhendel tot de rem goed pakt.
Draai de schroeven van de klauw een beetje los en centreerde klauwen zodanig dat de schijf kan draaien zonder de blokken te raken, zet deze schroeven dan vast met 7 newtonmeter.
Zet vervolgens de hendels in de gewenste positie.
Blokken in remmen.
Het systeem is nu klaar voor gebruik, maar de blokken moeten nog ingeremd worden voor ze de maximale remkracht leveren.
Maak hiervoor flink snelheid en rem hard, bij voorkeur met één rem.
Het is duidelijk voelbaar wanneer de blokken ingeremd zijn, de remwerking wordt opeens veel beter.
Wees niet zuinig op je remblokken, wanneer je alleen zacht remt vervuilen ze.
Tips en opmerkingen.
- Laat wanneer je de leidingen op lengte maakt, genoeg ruimte om het stuur helemaal te draaien. Zeker wanneer je valt kan je stuur dubbel slaan, zo blijven in ieder geval je leidingen en remhendels heel.
- Shimano heeft een eigen, speciale ontluchtingsset. Daarmee is ontluchten eenvoudiger maar de set is vrij kostbaar.
- Draag latex handschoenen. Remvloeistof is naar spul en ook minerale remvloeistof is slecht voor je huid.
Overige Techniek
Shimano achterderailleur MTB/Trekking.
Shimano Nexus 7 of 8...
Vloeistof technologie.
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.