Trapaslagers monteren.

trapaslagers monteren

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 25 tot € 200,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

MomentsleutelTrapassleutelLagerpersRubberhamer

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Een vloeiende en geluidloze fietstocht begint bij een goed onderhouden crankstel, maar als je een krakend of rammelend geluid hoort, is het hoogstwaarschijnlijk tijd om je trapaslagers te vervangen. Deze cruciale componenten zijn verkrijgbaar in twee verschillende soorten: geschroefde en geperste lagers. In deze handleiding laten we je zien hoe wij trapaslagers monteren, zodat je weer probleemloos kunt genieten van je rit.

Voordat je aan de slag gaat met het monteren van nieuwe trapaslagers, moet je eerst het crankstel verwijderen. Als je externe, geschroefde lagers hebt, kun je dezelfde tools gebruiken voor demontage en montage, maar in tegenovergestelde richting. Houd er rekening mee dat het linker lager altijd tegen de klok in wordt gedraaid, terwijl het rechter lager meestal met de klok mee losgaat (BSA-type). Sommige klassieke Italiaanse racefietsen hebben echter ITA-schroefdraad, wat betekent dat ook het rechter lager tegen de klok in wordt gedraaid.

Het demonteren van geperste lagers kan wat lastiger zijn. We gebruiken vaak een balhoofduitslag of een grote slagschroevendraaier. Steek het gereedschap door het bracket en plaats het achter een rand van het lager. Tik met een rubberen hamer aan de linkerkant om het rechter lager eruit te slaan en vice versa. Zorg ervoor dat je beheerst slaat en controleer of het lager recht uit het frame komt. Pas zo nodig de positie van je gereedschap aan.

Nu je weet hoe je trapaslagers moet monteren, kun je ervoor zorgen dat je crankstel soepel draait en dat die vervelende geluiden verdwijnen. Volg onze instructies en geniet van een stille en efficiënte rit.

Schoonmaken en vlakken.

Gebruik ontvetter, een harde borstel, nog meer ontvetter en een poetsdoek om de schroefdraad schoon te maken.
Vuil in de schroefdraad veroorzaakt na verloop van tijd irritante kraakjes dus verwijder het.
Inspecteer het bracket dan goed.
Ziet de schroefdraad er gelijkmatig uit?
En zijn de zijkanten van het frame vlak, haaks en vrij van lak?
De lagers steunen af op de zijkanten van het frame, dus ook dat contactvlak moet onberispelijk zijn.

vlakken
Check je frame voor je de lagers monteert. Zit er lak op de schroefdraad op de zijkanten van het frame, dan moet het gevlakt worden. Is de schroefdraad ongelijkmatig of stuk, dan moet hij opgesneden worden. Beide vereisen speciaal, duur gereedschap dat je waarschijnlijk nooit meer gebruikt. Bovendien heb je er ervaring voor nodig; doe je het verkeerd dan kan je je frame weggooien. Hiervoor ga je dus naar de fietsenmaker.

Smeren en monteren.

Bracketlagers zijn van aluminium, de schroefdraad is dat waarschijnlijk ook.
Om te voorkomen dat de verbinding vast gaat zitten of gaat kraken is montagepasta noodzakelijk.
Smeer het overvloedig in de schroefdraad en op de zijkant van het frame, waar de lagers straks tegenaan klemmen.

Trapaslagers monteren.
Let op dat je het juiste lager aan de goede kant monteert!
De draairichting staat er waarschijnlijk op.
Het monteren doe je met de hand zodat je het voelt wanneer het lager scheef zit.
De eerste rondjes moet je met je vingers kunnen draaien, als je er gereedschap voor nodig hebt zit het lager scheef of zit er vuil of een metaalsplinter in de schroefdraad. In dat geval draai je het lager er weer uit, maak je alles schoon en begin je opnieuw.

Vastzetten.

De laatste slagen kunnen zwaar gaan, en voor het vastzetten heb je zeker gereedschap nodig.
Gebruik hier een passende dopsleutel en een momentsleutel voor.
Loopt een lager los dan kan het de schroefdraad in het frame onherstelbaar beschadigen.
Te strak zetten kan ook de schroefdraad verwoesten en bij een carbon frame kan de aluminium schroefdraad loskomen.
Gebruik dus altijd het voorgeschreven aanhaalmoment, dit staat vermeld op de lagers zelf of in hun verpakking.

Meten.

Neem nauwkeurig de interne diameter en de totale breedte van het frame op.
Veel voorkomend zijn 41 millimeter lagers, die gebruikt Shimano voor Hollowtech Il crankstellen en SRAM voor hun GXP-standaard.
42 Millimeter duidt op direct-fit BB30 en 46 millimeter is de standaard maat voor BB30-lagers met een kunststof behuizing.
Echter, bijna iedere combinatie is mogelijk dankzij lagers van diverse merken.

Poetsen en plaatsen.

Maak de lagerzitting goed schoon, vuil veroorzaakt onherroepelijk kraakjes.
42 Millimeter lagers maken direct contact met het metaal van het frame, dan luistert het schoonmaken extreem nauw.
Lagers met een kunststof bus zijn wat vergevingsgezinder.

Plaatsen
Smeer de gehele lagerzitting goed in.
Lagers met een kunststof bus monteer je met montagepasta.
Gaan de lagers zonder kunststof tussenlaag het frame in, dan gebruik je kogellager vet.

Persen of met een hamer.

De aangewezen manier om lagers in je frame te persen is met een lager pers.
Een balhoofdpers voldoet meestal prima.
Werk nauwkeurig en rustig.
Maak de pers bij twijfel los om te controleren of de lagers perfect recht het frame in gaan.
Vergeet niet aan twee kanten te controleren!
Gebruik de pers met gevoel, zodat je het merkt wanneer de lagers op hun plek zitten. Een pers kan enorm veel kracht genereren, genoeg om de lagers kapot te drukken wanneer je te ver doordraait!

Zonder pers kan je ook lagers monteren, al zullen we dat nooit aanraden aangezien de kans dat het misgaat groot is.
Zeker een carbon frame zonder aluminium bus kan kapot gaan wanneer je een lager scheef in de zitting slaat.
Doe je het toch op deze manier, controleer dan na iedere mep het resultaat.
Tik rondom zodat het lager recht het frame in gaat.
En gebruik een rubberhamer, liefst met antistuiter korrels zoals die van Birzman, daarmee kan je nauwkeurig doseren.