1816 – Draisine
- Manuel Gort
- [wpbread]
- 1785, 1816, 1817, 1841, baron, Denis Johnson, draisine, eerste fiets, engelsman, hout, ijzer, karl freiherr, karrenwielen, loopfiets, pedalen, primitief, uitvinding
De Visionaire Geest van Baron Karl Freiherr Drais von Sauerbronn. In het jaar 1816 introduceerde Baron Karl Freiherr Drais von Sauerbronn een creatie die de geschiedenis van mobiliteit voor altijd zou veranderen: de Draisine. Deze loopfiets, gemaakt van hout en ijzer, markeert het prille begin van wat we nu kennen als de fiets. Baron Drais von Sauerbronn, geboren in 1785 en levend tot 1841, wordt terecht beschouwd als de vader van alle fietsen.
De Geboorte van de Loopfiets
De Draisine, voltooid in 1816, was een eenvoudige maar revolutionaire creatie. Met houten wielen voorzien van een ijzeren beslag, bood het voertuig een manier van voortbewegen waarbij men de voeten tegen de grond moest afzetten. In deze primitieve vorm ontbraken pedalen, een kenmerk dat pas later in de evolutie van de fiets zou worden toegevoegd. De Draisine was de eerste stap in de richting van zelfaangedreven mobiliteit, en het ontwerp vormde de blauwdruk voor toekomstige fietsinnovaties.
Eenvoud en Primitieve Doeltreffendheid
De Draisine mag dan eenvoudig zijn geweest, maar het ontbrak niet aan doeltreffendheid. In een tijd waarin versnellingen en geavanceerde remmen nog onontdekte concepten waren, bood de Draisine een eenvoudige, doch gouden uitvinding. Het voertuig maakte gebruik van een primitieve rem bestaande uit een ijzeren schelpje dat tegen het achterwiel werd gedrukt door een aangespannen riempje. Hoewel primitief naar moderne maatstaven, was dit een revolutionaire stap in mobiliteit voor de 19e eeuw.
Het Pad naar Patent en Verbeteringen
In 1817 verkreeg Baron Drais von Sauerbronn het patent voor zijn baanbrekende uitvinding. Hij deelde zijn kennis met onder anderen Denis Johnson, een Engelsman uit Londen, die het patent in 1818 verkreeg en het voertuig omdoopte tot de “hobby horse”. Net als Drais von Sauerbronn streefde Johnson naar verbeteringen en verfijningen van de Draisine.
Een Gouden Tijdperk voor Mobiliteit
In 1820 presenteerde Drais von Sauerbronn een verbeterde versie van de loopfiets. Dit markeerde het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit. Het concept van de Draisine legde de basis voor de ontwikkeling van de moderne fiets zoals we die vandaag kennen. De eenvoud van het ontwerp en de primitieve doeltreffendheid openden de deur naar een gouden tijdperk voor zelfaangedreven mobiliteit.
Erfgoed van de Draisine
De Draisine is meer dan een historische voetnoot; het is de pionier van de fietsrevolutie. Baron Drais von Sauerbronn’s visionaire geest en zijn creatie hebben een erfgoed achtergelaten dat nog steeds voortleeft in de trappen en wielen van moderne fietsen. De Draisine was de eerste, maar zeker niet de laatste, stap in de voortdurende evolutie van mobiliteit.