Postmount schijfremmen.

Leestijd

3 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 10,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Tie-wrapsBahcoplatkopschroevendraaier5mm inbussleutel

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Postmount remklauw centrerenLees hier hoe je postmount schijfremmen goed monteert en afstelt, voor een veilige en optimale remwerking. Kilometer na kilometer, piepvrij en aanloopvrij.

Schijfremmen komen in twee hoofdsoorten: met de International Standard (IS) aansluiting en met de postmount (PM) aansluiting.
Het zijn twee manieren om de rem aan het frame of de vork te bevestigen.
Tegenwoordig worden er bijna alleen maar PM remmen gemaakt, en frames en vorken met IS aansluiting komen steeds minder voor.
Met de hulp van adapters is bijna iedere combinatie mogelijk.

Kies de juiste adapter.

Bijna altijd kan je adapters van verschillende merken door elkaar gebruiken maar soms loopt de rem dan net aan, of heb je niet genoeg stel bereik.
Kies daarom voor originele combinaties.
De benodigde adapter hangt af van het rem type, de plaats (voor of achter), de schijfdiameter en het frame of de vork.

Adapter voorvork postmount

Goed begin.

Iedere remklauw loopt aan als hij scheef zit, dus dat moet je voorkomen.
Ook wanneer de rem in nieuwstaat wel vrij lijkt te lopen kan het nodig zijn het frame te vlakken.
Anders worden de zuigertjes scheef belast waardoor ze vastlopen en de blokken na verloop van tijd alsnog aanlopen.
Vooral IS frames en vorken zijn niet altijd vlak en haaks, vaak zit er lak op de nokken. Die lak moet ook voor de veiligheid weg, het systeem is zo ontworpen dat de rem een deel van zijn hitte afvoert via het frame.
Lak verhindert die afvoer waarmee de kans op oververhitting toeneemt.
Met een remnokfrees is daar wat aan te doen, maar dat stuk gereedschap is duur en je hebt het zelden nodig.
Hiervoor ga je dus langs je fietsenmaker.
PM nokken zijn over het algemeen een stuk rechter, maar het gereedschap om ze te vlakken is veel minder courant.
Met een vijl de nokken na bewerken is niet aan te bevelen, je vijlt het oppervlak altijd iets rond waardoor de remklauw niet stijf gemonteerd zit.

Remklauw

Monteren.

Bij een IS frame of vork monteer je eerst de juiste adapters op het frame.
Daarna schroef je de remklauwen op de adapters.
Deze schroeven draai je vast, en vervolgens een kwartslag los zodat de remklauw met slotgaten heen-en-weer kan schuiven.
De leidingen monteer je langs het frame en de hendels aan het stuur.
Leidingen inkorten doe je als alles op zijn plaats zit.

Remklauw gemonteerd op achterbrug frame

Zet de hendel vast.

Gebruik een tie-wrap of elastiekje om de hendel ingedrukt te houden.
Zo drukken de zuigers in de remklauw de remblokken tegen de schijf.
De zuigers zouden een gelijke afstand moeten bewegen, zodat de remblokken gelijkmatig en stevig tegen de remschijf duwen.

Remklauw centreren.

Aangezien de remklauw nog zijdelings kan bewegen zou hij zich exact boven de schijf moeten centreren.
Draai de schroeven nu net vast zodat de klauw niet meer beweegt.
Maak de hendel weer los en draai het wiel rond.
Luister of de schijf nog aanloopt, en kijk door de remklauw heen aan welke kant de schijf de blokken raakt.

Postmount remklauw centreren

Remklauw weer vast.

Draai de schroeven een fractie los en duw de remklauw een halve millimeter naar links of rechts tot de schijf vrijloopt en de remblokken niet meer raakt.
Zet dan de klauw weer vast, eerst licht en dan strak.
Controleer gedurende het vastzetten of de klauw niet verschuift en houd hem tegen met je hand.

Is de remschijf recht?

Controleer of de rem goed gecentreerd is, vergelijk het invallend licht tussen beide remblokken.
Loopt de remschijf eens per rondje van het achterwiel aan dan is hij krom.
Een beetje krom is best te verhelpen met een remschijfrichter of een bahco.
Gebruik weinig kracht bij het terug buigen en controleer continu of je nog wel de goede kant op buigt.

Remschijf

Wijsheid.

Als je controleert of de rem goed gecentreerd is, helpt het om een wit papiertje onder de remklauw te houden.
Zo kun je invallend licht beter zien, waardoor je sneller ziet of de rem precies in het midden zit.