Piepen en kraken. Vreemde geluiden op een fiets.

Naast de whoosh van de banden op de weg en het klikken van het freewheel, moet een fiets stil zijn.

Als uw fiets andere geluiden maakt, piept, kraakt of slingert dan is dat een teken van een probleem.
Veel van deze problemen kunnen gemakkelijk worden verholpen in een vroeg stadium, alleen door aanscherping van een moer of bout … maar als je de waarschuwing negeert, kan dat tot ernstige schade aan de onderdelen van uw fiets leiden, en kan je tot stilstand komen of zelfs gewond raken wanneer het probleem echt serieus wordt!
De meeste fiets geluiden hebben een soort van regelmatig herhalend patroon. Bij zo’n “patroon” is de eerste stap het lokaliseren van de bron van het probleem.

Elk tabblad hieronder geeft een beginpunt als er een geluid zich voor doet :


  • Stappenplan

Stappenplan : Piepen en kraken. Vreemde geluiden op een fiets.

  • Als een wiel een omwenteling maakt :
  • Pedaal / bottom-bracket-geluiden, per pedaalomwenteling.
  • Ketting geluiden, per ketting omwenteling (3-4 pedaalomwentelingen):
  • Rem gerelateerde geluiden :
  • Stuur gerelateerde geluiden :
  • Random geluidjes :

Als een wiel een omwenteling maakt :

Tijdens het rijden:

Als u een regelmatige wrijvend geluid hoort wanneer u fietst, stop totdat je het hebt gecheckt waar het geluid vandaan komt; als uw band ergens tegenaan komt, kunt u de band verrassend snel vernietigen!

Til beide uiteinden van de fiets op zijn beurt op, en draai elk wiel een keer rond, kijk, luister en voel, om uit te vinden waar het wiel ergens tegen aan komt.

Als de band wrijft, betekent dit dat:

Het wiel scheef geïnstalleerd is, of
Het wiel heeft een slag in de velg, of
Eén van je spatborden kan contact maken met het wiel, of
De band kan een uitstulping hebben door een beschadiging.
Een remschoen is slecht uitgelijnd zodat deze de band in plaats van de velg raakt.

Controleer de band op beschadiging . Als u deze vind, draai het wiel dan nogmaals langzaam rond en blijf de beschadiging volgen totdat u ziet waar het tegen aan komt.

Rijd nooit op een fiets, als een band ergens tegen aan komt!

rem wrijven:

Indien een rem ergens tegen aan komt wanneer de rem niet wordt gebruikt, betekent dit dat een remschoen slecht is uitgelijnd, zoals reeds vermeld, of

Het wiel is scheef geïnstalleerd, of
Het wiel heeft een slag, of een remschijf is verbogen, of
Een remklauw / cantilever is uit het midden.

Dit probleem is eenvoudig te vinden door het wiel op te tillen en rond te draaien om te zien hoe snel het vertraagt.

Dit probleem komt vaak voor na verwijdering / herinstallatie van een wiel, als het wiel scheef is terug geplaatst in het frame / voorvork. Soms wordt het wiel scheef terug geplaatst, en probeert men dan te compenseren door de rem aan te passen naar de off-center velg. Doe dit niet!

De beste manier om te controleren of het voorwiel correct is geïnstalleerd is om een ​​vinger te plaatsen tussen de band en de voorvork. Als je dezelfde vinger gebruik aan beide kanten kunt u zien of de band dichter bij een vork is dan aan de andere kant. Als de band uit het midden is, draai de quick-release of asmoeren los, re-center het wiel, en maak het opnieuw vast.

Een off-center velg kan het gevolg zijn van een slechte installatie, of kan het gevolg zijn van een gebogen as, een verbogen vork, of een niet goed gespaakt wiel. Zodra u zeker weet dat het wiel goed is gecentreerd, dan kunt u het centreren van de remmen aan passen, als het nodig is.

Als het wiel een slag heeft, is het mogelijk om deze er uit te halen door de spaken na te lopen. Of u kunt het wiel ook vervangen.

Spaak wrijven:

In sommige gevallen kunnen de spaken van een wiel hoorbaar tegen elkaar wrijven op plaatsen waar ze elkaar kruisen.
U hoort dan een wrijvend / klikkend geluid wanneer u rijdt.
Maar als u het wiel optilt en laat draaien en dan niet hoort dan heeft u waarschijnlijk te maken met losse spaken.
Je hoort dan vaak de spaken alleen als er gewicht op het wiel gezet wordt. Vaak kun je het ook in bochten voelen, als spaken erg slap staan, en de wielen wat wiebelig aanvoelen.
Controleer de spaken, door twee spaken naar elkaar toe te knijpen, of u hetzelfde geluid hoort als tijdens het fietsen. Tevens kunt u zo goed zien of er spaken zijn die te slap staan.
Losse spaken kunnen op den duur breken en velgschade veroorzaken.

Band problemen:

Een band een beschadigingen kan ook voor problemen zorgen Dit is vooral merkbaar bij lage snelheden en een glad oppervlak. Als je het wiel draait, zie je meestal een lichte welving of verschuiving van de middellijn van de band waar de vezels zijn beschadigd.

Een band heeft twee diagonale lagen van vezels loodrecht op elkaar. Als alleen de buitenste laag beschadigd is, kan de band de lucht vaak nog wel vasthouden, maar de conditie wordt steeds slechter totdat de binnenband uitpuilt en zeker lek raakt. Meestal kunt u de band beter vervangen voordat het ergste gebeurd.

Een prima band kan ook uitpuilen of een dip hebben als gevolg van een slechte zitting op de velg, dit resulteert vaak in een "bump, bump, bump" gevoel elke keer dat het wiel rond draait en in extreme gevallen, het risico van een klapband.

Een lageversnelling geluid (derailleur versnelling):

Als er een wrijvend geluid optreedt wanneer de fiets in een lage versnelling staat tijdens het rijden, dan wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de ketting die langs de kettingbeschermer wrijft.
Of als u achteruit trapt dan hoort u hetzelfde geluid.
Dit geeft meestal aan dat de kettingbeschermer is gebroken of verbogen.

Geluid waneer u aan het fietsen bent als :

Geluiden die zich alleen voordoen wanneer u fietst kunnen meestal gerelateerd zijn aan de vrijloop of Vrijloopnaaf. De vrijloop of vrijloopnaaf lagers kunnen dan los zijn of de cassette kan los op de Vrijloopnaaf zitten.

Kijk of je de tandwielen heen en weer kan wiebelen. Er moet weinig of geen zijwaartse speling zijn.

Als de vrijloop lagers los zitten, is het soms mogelijk om ze strakker aan te draaien.

Als het tandwiel cassette los op de vrijloopnaaf zit, kunt u een spacer missen.

Als de ketting in een derailleur systeem te breed is voor de afstand tussen de tandwielen, dan kan het licht een wrijvend geluid maken als u fietst, vaak ook in combinatie van bepaalde tandwielen.

Pedaal / bottom-bracket-geluiden, per pedaalomwenteling.

Pedalen Los?

Bekijk dit als eerste. Pedalen moeten stevig zijn vastgeschroefd in de cranks. Het linkerpedaal heeft een linkse ("reverse") draad.

Crank bevestigingsbouten Los?

Voor typische splitpenloze 3-delige cranks, is het zeer belangrijk dat de bevestigingsbouten (die de crank aan de trapas houden) goed worden vastgezet. Het gat waar de crank hecht aan de as kan snel vervormen. Een licht-losse crank zal luid kraken. Tegen de tijd dat het merkbaar beweegt , zal het waarschijnlijk moeten worden vervangen.

De schroefdraad van de bout (of moer) moeten bij het vastzetten wel worden gesmeerd met vet.

Een oudere, stalen crank zal merkbaar geluid maken wanneer de spie los zit. De spie moet dan worden vervangen, maar de as en crank zijn meestal goed.

Kettingbladen boutjes los?

De 4 of 5 bouten die de kettingbladen vasthouden aan de crank spin kunnen los komen.
De schroefdraad en de inbus boutkop moeten worden gesmeerd met vet of olie, maar probeer te voorkomen dat smeermiddel op de buitenkant van de moeren komt.

Trapaslagers versleten of niet goed afgesteld?

Een versleten trapas zal altijd geluid maken. En soms zelfs merkbaar zijn als er gefietst wordt.
Een cup en cone trapaslager kan nog worden aangepast, anders is vervanging toch vaak wel de beste optie.

Bottom Bracket Cups / Ring Los?

Vanwege de schroefdraad van de meeste bottombrackets, worden de cups tot een bepaald punt vaak vanzelf vaster aangedraaid. Dit leidt soms tot onzorgvuldige installatie, in het bijzonder aan de rechterkant (vaste cup) kant. Als de juiste cup iets los is, zal het niet per se zelf los komen, maar het zal ook niet echt zichzelf aandraaien. Het symptoom hiervan is af en toe een kraken meestal als de linker crank "over the top" gaat als er hard wordt getrapt.

Dit komt verrassend vaak voor, en vaak gemist, als oorzaak van ongewenste geluiden. Over het algemeen moet je de items controleren zoals hierboven aangegeven, omdat ze gemakkelijk te behandelen zijn.
Je kunt niet op betrouwbare wijze controleren of de trapas vast genoeg is gemonteerd zonder het verwijderen van de cranks, maar soms kun je de diagnose op deze manier doen:
Draai de cranks, zodat de linker crank naast de zitbuis is, wikkel beide handen rond de crank en zadelpen en knijp de crank hard in de richting van de zadelpen.

Draai de rechter crank zodat deze naast de zitbuis is en herhaal dit.
Luister naar een kraken / klik.

Pedaal Probleem?

Controleer op losheid of slechte lagers in de pedalen. Een klik kan ook in het mechanisme van een clip-pedaal zitten of door een versleten cleat. Test dit door te fietsen zonder dat de schoen is ingeklikt.

Gebogen Kettingblad?

Als een kettingblad wordt gebogen, kan wrijving met de voorderailleur ontstaan, vooral als hard wordt gefietst.

Voorzijde Derailleur raakt de rechter Crank?

Als de voorste derailleur te los zit of de derailleur niet goed op de zadelbuis gemonteerd is, kan de kooi tegen de binnenkant van de rechter crank wrijven bij het passeren. Dit kan ook een symptoom zijn van een gebogen crank, misschien als gevolg van een val. Ook kan een en oudere crank soms niet samen met een modern voorste derailleur met een breed, gevormd kooi.

Ketting wrijft op voorste derailleur?

Een ketting kan wrijven op een voorste derailleur en maakt vaak een ratelend geluid dat gewoonlijk stijgt en daalt al naar gelang hoe hard men fietst.
Dit geluid kan alleen optreden met bepaalde kettingblad-tandwiel combinaties.
Door de derailleur afstelling en kabellengte kan dit probleem worden verholpen, tenzij de derailleur moet worden verplaatst of vervangen omdat het is verbogen.
Als de ketting slijt, en vaak onder spanning, hoger op de tanden van het kettingblad gaan staan kunnen ze ook wrijven op de bovenkant van de voorste derailleur kooi, hier bij kun je vaak de derailleur enigszins hoger plaatsen om dit op te lossen.

Zadel Kraakt?

Soms is een geluid dat lijkt te komen van de trapas eigenlijk uit het zadel.
Misschien het onderstel bevestigd aan de zadelpen of vanuit het zadel bevestigd aan het onderstel. Dit geluid zal verdwijnen als je opstaat tijdens het fietsen en zo goed te herkennen.

Frame gebreken?

Een frame dat een scheur ontwikkeld is soms te herkennen aan wat kraken. U kunt dit testen door naast de fiets te gaan staan, het stuur in de ene hand vast te houden en het zadel in de andere, en te duwen op de trapas met één voet. Doe dit aan beide kanten.
Ook een losse headset kan aantonen dat het frame of de vork gebreken heeft.

Ketting geluiden, per ketting omwenteling (3-4 pedaalomwentelingen):

Dit geeft aan dat er iets mis is met uw ketting. U kunt in staat zijn om het te repareren, of u hebt een nieuwe ketting nodig.

Stijve schakels?

Als u een regelmatige, herhalende overslaan of kink in de ketting hebt om de 3 of 4 slagen van de pedalen, dan kunt u een stijve ketting schakel hebben. Dit is vaak de schakel waar de ketting is aangesloten toen het werd geïnstalleerd.

Gebogen ketting schakel?

Als uw ketting een koppeling heeft die verbogen is, kan dit een soortgelijk symptoom veroorzaken. Een noodreparatie kan soms worden uitgevoerd door de schakel recht te buigen, met een kettingpons aan één zijde van de gebogen schakel en een verstelbare moersleutel aan de andere kant van de schakel, maar zelfs als dit lukt, moet de gebogen schakel (of de gehele ketting) worden vervangen .

De eenvoudigste manier om stijve / beschadigde schakels ter plaatse te verhelpen is door de ketting te verschuiven naar de kleine / kleine versnelling. De versnelling waar je eigenlijk nooit in moet fietsen.
In deze versnelling stand staat de ketting op haar strakst, en buigt het verder dan enig ander versnelling stand. Langzaam terugtrappen en kijken naar de ketting als het door de achterste derailleur gaat, vaak kun je dan in staat zijn om de slechte koppeling te zien.

Het mengen van Nieuwe en Oude schakels?

Als er nieuwe schakels worden toegevoegd aan een versleten ketting, zal er een lichte vervorming merkbaar zijn tijdens de overgangen tussen de kortere (nieuw) en langere (oud) schakels over een tandwiel.
Dit kan zelfs gebeuren wanneer een nieuwe verbindingsschakel of pin geplaatst wordt. Wanneer een langere ketting nodig is, gebruik dan een nieuwe.

Rem gerelateerde geluiden :

Heb je een geluid of gekraak alleen wanneer u een van de remmen bedient?

Rem piepen of geratel.

Het is gebruikelijk dat velgremmen en schijfremmen piepen wanneer de remschoenen nieuw zijn. Een slecht geïnstalleerde of goedkope rem kan ook blijven piepen.
Een terugtraprem dat piept of rateld moet worden herbouwd en opnieuw gesmeerd.

Vet, olie of deposito's van remschoenrubber op de velg kan piepen veroorzaken. Vet maakt vaak niet dat een velgrem slipt: in plaats daarvan, verzacht het vaak het rubber van de remschoenen, waardoor kleverige afzettingen op de velg komt waarop de rem juist teveel grip krijgt!
Schrob de rand met schone oplosmiddel om de deposito's af te wassen, daarna met afwasmiddel schoonmaken en spoelen met schoon water.

Rem schoen schrapen.

Het zou kunnen zijn dat de remschoen zo afgesleten is dat er geen rubber meer op zit. Vervang het voordat het schade toebrengt aan de velg, remtrommel of schijf. Een Shimano Rollerbrake moet worden gesmeerd voordat het uitdroogt en begint te schrapen, of de gehele rem zal moeten worden vervangen.
Een licht schrapend geluid is normaal bij een aantal remschoenen voor velgremmen, maar schrapen kan ook het gevolg zijn van zand ingebed in de remschoenen.
Meestal is het licht vrijgeven van en het toepassen van de rem een paar keer voldoende om het zand van de remschoenen af te krijgen en te voorkomen dat overmatige slijtage de velg kan verpesten.
Je zou ook ingebedde zandkorrels uit de rem schoen kunnen halen, als dat niet werkt.

Velgen en rem pakt eenmaal per stuurwielrotatie

Als een fiets met velgremmen een herhalend geluid of trillingen maakt bij het remmen, is het waarschijnlijk door een onvolkomenheid in de remvlakken aan de zijkanten van de velg.

Als de velg een onregelmatige breedte heeft, zal het ertoe leiden dat de rem bij het vastgrijpen een beetje moeilijker (of iets minder) vertraagd als het onregelmatige deel van de velg tussen de remschoenen komt.

Bij nieuwe fietsen, (of nieuwe wielen) is een zeer geringe hoeveelheid onregelmatigheid soms het gevolg van oneffenheden van het remoppervlak op de naad waar de velg verbonden bij de productie er van. In minder ernstige gevallen, zou dit probleem weg gaan na een paar keer remmen tijdens de eerste kilometers fietsen, als onderdeel van het normale in-rem proces. Meer ernstige gevallen kan duiden op een defecte velg, en beter is dan om de velg te vervangen.

In het geval dat dit soort pulsatie zich ontwikkelt in een bestaande fiets die OK was, betekent dit vaak een velg die is beschadigd door botsing met een kuil, steen of ander gevaar weg. Soms kan dit soort beschadigingen gerepareerd worden door het oordeelkundig gebruik van een hamer, bahco of speciale tang gemaakt voor het doel. In de meeste gevallen, helaas, betekend het een nieuwe velg / wiel.

De band is bedoeld om de velg rand te beschermen tegen dit soort beschadiging. Velg schade wordt meestal veroorzaakt door verwaarlozing om de banden goed op te pompen, of door het rijden met een te smalle band voor de velg.

Let op, geluiden en effecten als net aangegeven zijn meestal alleen van invloed op een zeer kort gedeelte van de velg. Als het voorkomt op een langere "breder" deel van de velg, kan het een indicatie zijn dat de velg rand door heel veel remmen erg dun aan het worden is . Ook dan is vervanging de enige oplossing.

Rem geluiden wanneer ze voor het eerst worden gebruikt - Losse Beugel.

Als de remklauw los zit in het frame of de remklauw armen zitten los op de centrale bout, dan zal de eerste toepassing van de rem de armen naar voren wiebelen, waardoor een mild schurend geluid gehoord kan worden. Dit kan ook gebeuren bij verticale foutieve uitlijning van de remblokken als de armen naar voren schuiven, en tegen de band aankomen, ook al lijkt de rem wel goed uitgelijnd wanneer je ze niet gebruikt.

Als de headset los zit, dan zal/kan het normaal in het frame zitten met de vork naar voren. Wanneer u de voorrem gebruikt, zal de remkracht de vork naar achteren trekken met een merkbare geluid.
Met licht remmen, kan de headset heen en weer rammelen. U kunt dit waarschijnlijk voelen door het stuur.

De headset kan worden aangepast om dit te voorkomen. Het is het makkelijkst om dit te controleren als u stil staat: Knijp de voorrem in en duw de fiets naar voren en naar achteren, observeren om te zien of de headset gaat wiebelen.

Stuur gerelateerde geluiden :

Stuur gerelateerde geluiden zijn het meest voor wanneer men hard op de trappers trapt, en wanneer je meestal trekt op afwisselende zijden van het stuur om de neerwaartse kracht op de pedalen te compenseren .
Dit soort geluiden moet men niet negeren, omdat in sommige gevallen het in verband kan worden gebracht met scheuren in het stuur of stuurpen. Dergelijke scheuren kan leiden tot een breuk, met als gevolg verlies van controle.

Controleer of alle bouten goed zijn aangedraaid en het stuur niet te verdraaien is in de stuurpen.

Het is ook een goed idee om van tijd tot tijd de stuurpen uit de stuurbuis te verwijderen, en een flinke laag vet aan te brengen op de binnenzijde van de stuurbuis. De expander / wig en de bout moet ook worden gesmeerd. Vermijd het te strak aandraaien van de expander / wig bout, omdat dit de stuurbuis kan vervormen. Als u een schroefdraad headset hebt, is dit meestal niet nodig.

Het kan normaal zijn voor een stuurpen dat het enigszins kraakt. Als het stopt met kraken, dat kan het eigenlijk aangeven dat de stuurpen wordt aangetast in de stuurbuis door roestvorming.

Random geluidjes :

Een losse bout of moer? Probeer elk wiel enkele centimetersop te heffen van de grond, om het dan te laten vallen om de locatie van het lawaai te onthullen.

Versnellingskabels knerpen wanneer men van versnelling veranderd?

Droog derailleur lager? (Piept zelfs nadat u de ketting hebt gesmeerd en zal waarschijnlijk warm aanvoelen na het rijden. Demonteer en vet.)

Iets in je jaszak?

4 gedachten over “Piepen en kraken. Vreemde geluiden op een fiets.

  • Als het wiel vrij ronddraait bij op zijn kop na even trappers draaien met de handen draait het wiel goed rond zonder de zware pieppiep. (Tot dertig meter hoorbaar +-.)
    SINDS VIER DAGEN NIEUW VELG EN SPAKEN (JA OP OUDE AS MET NAAFVERSNELLING) VAN FIETSENMAKER L. BREDA.’T.

    Beantwoorden
  • Helaas. Zware piepgeluiden alleen tijdens actieve aandrijving, dus trappen met daadwerkelijk energieinput. (Dus met tegendruk van trappers) staat er niet bij.

    Beantwoorden
    • ja, die heb ik ook. Ik heb ’n klak geluid telkens als er druk op de pedalen wordt gezet. Heeft de fiets (Koga Myata trekking met 27 versnellingen) een of meerdere dagen stil gestaan dan hoor je de eerste 100den meters niets daarna begint het klak geluid eerst links of rechts om even daarna allebei van zich te laten horen. Staat de fiets op z’n kop en trap je onbelast rond dan hoor je niets. Het trapaslager heeft geen speling en loopt soepel rond. Schakelen voor en achter doet ie goed. Wie o wie weet wat dit kan zijn? Het knakken begint onder druk op trapperstand kwart voor drie of kwart over negen. Let wel ik wil dit zelf oplossen. Dus geen fiesenmaker bezoek. De fiets heeft zeker 60.000 km gereden. Vel tochten in Europa o.a. Santiago, Lourdes, Fatima, Assissi etc. Alle fietskarweien tandwielen voor en achter afstellingen, remmen en spaken maak ik zelf, maar het knakken kan ik maar niet lokaliseren..

      Beantwoorden
      • Hoi Joop,
        Zitten de Cups van de trapas goed vast en zit er hier vet (vaseline liefst) tussen cups, verbinding trapas/crankset, en crankset/Pedalen helpt meestal bij dit soort dienen ook.
        Draai deze dingen goed vast over het algemeen is het probleem dan opgelost.
        Mocht dit niet het geval zijn vervang eerst de pedalen om te kijken of de tik er dan uit is zo niet zit het dan in de trapas. Vervang in dat geval je trapas.
        Ik weet zo niet welke trapas je hebt maar let op bij een Hollotech trapas dat je het niet te vast draait de inbus boutjes aan de zijkant van het crankset.
        Ik hoop je o geholpen te hebben heb je nog meer vragen over dit laat dan even weten wat voor trapas je hebt. Anders even een foto of zo als je niet weet welke trapas je hebt.
        Met vriendelijke groet Manuel Team De Fietssite.nl

        Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: