donderdag 28 maart 2024

Niet-postmount schijfremmen.

Leestijd

4 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 100 tot € 600,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het monteren van Niet-postmount schijfremmen is een secuur werkje waarvoor je wel de tijd moet nemen.
Maak ieder onderdeel af, stel de rot klusjes niet uit en ga pas verder wanneer het vorige af en helemaal goed is.
Begin altijd met het uitzoeken en controleren van wat je nodig hebt aan onderdelen en gereedschap.
Niets is zo erg als je project te zien eindigen in een plas bijtende DOT olie doordat je iets te enthousiast bent begonnen.

Wat is niet-postmount schijfremmen.

Een niet-postmount schijfrem is een bevestigingssysteem voor schijfremmen op een fietsframe of -vork. Het is een van de twee meest voorkomende montagesystemen voor schijfremklauwen, het andere is postmount.

Bij een niet-postmount schijfrem wordt de remklauw vastgemaakt aan het frame of de vork met behulp van een adapter die aan de IS (International Standard) bevestigingspunten is bevestigd. Deze adapter zorgt voor de juiste afstand en positionering van de remklauw ten opzichte van de schijfrem.

In tegenstelling tot postmount schijfremmen, waarbij de bevestigingspunten direct op het frame of de vork zijn gelast of gefreesd, biedt het niet-postmount systeem meer flexibiliteit en compatibiliteit omdat het verschillende schijfdiameters en remklauwmaten kan ondersteunen met behulp van verschillende adapters.

Het is belangrijk om de juiste adapter te kiezen en correct te installeren om ervoor te zorgen dat de schijfrem goed functioneert en de schijf correct uitgelijnd is met de remklauw.

Ongelimiteerde mogelijkheden.

We mopperen vaak op de vele maten en standaarden op het gebied van schijfremmen, maar eigenlijk is dat onterecht.
Het meeste is compatibel, mits je de juiste onderdelen kiest.
Dat iets past, betekent echter niet dat het ook een handige combinatie is.
Superlichte aluminium remschijven kan je weggooien na een ritje als je harde ‘metal’ remblokken gebruikt.
En Magura-remklauwen vallen zo krap om zwevende Hope-schijven heen dat afstellen bijna onmogelijk is.

Alle maten leverbaar.

Remschijven zijn erin twee maatsoorten, metrisch en imperial.
Ze zijn bijna even groot, maar mogen niet verwisseld worden.
Een 7inch schijf lijkt in een 180 millimeter remklauw te passen maar kan, als hij heet wordt en uitzet, vastlopen.
Een iets te kleine schijf is minder gevaarlijk, maar de blokken kunnen schuin afslijten en blijven hangen waardoor de rem altijd aanloopt.
De metrische maten zijn 140, 160, 170, 180 en 200 millimeter.
De imperial maten zijn 6 inch (160 millimeter], 7inch (183 millimeter] en 8 (203 millimeter), al worden de laatste ook gemaakt als 185 en 205.
Er zijn twee soorten rembevestiging, IS en PM.
Het systeem met schroeven parallel aan de as heet IS, de twee schroeven loodrecht op de as heet Post Mount.
Vrijwel alle remmen zijn tegenwoordig van het PM type, de meeste vorken ook.
Voor frames worden beide standaarden gebruikt.
Met een adapter wordt de klauw aan frame of vork bevestigd, en wordt meteen de aanpassing aan de juiste schijfmaat gemaakt.
Let op, vorken zijn IS160 of PM160 terwijl frames IS140, PM140 of PM160 kunnen zijn.
Met dezelfde adapter monteer je voor dus vaak een 20 millimeter grotere schijf dan achter.
Adapters zijn er in IS – PM uitvoering om een PM klauw op een IS nok te bevestigen. Deze zijn er in +0, +20 en +40 uitvoering. PM – IS bestaat alleen als +20.
Wil je een 180 millimeterschijf gebruiken in combinatie met een PM160 voorvork, dan heb je een PM – PM +20 adapter nodig.
Combineer je een PM160 vork met een 160 millimeterschijf en metrische klauw dan heb je geen adapter nodig.

Voorbereiden en aan de slag.

Uiteraard werk je alleen aan een schone fiets, dus die poets je vooraf.
Demonteer een eventuele oude rem en maak op het stuur plaats voor de hendels. Controleer de remnokken op frame en vork.
Die moeten vlak zijn gefreesd zodat de rem stevig gemonteerd kan worden.
Als dat niet gebeurd is, ga dan langs je fietsenmaker.
Hij heeft een speciale remnokfrees.
Zelf doen met een vijl is een slecht plan.

Schroeven met schroefjes of lockring.

Voorbereiden en aan de slag

Schroefjes.
Iedere moderne 6-gats schijf past op iedere moderne 6-gatsnaaf.
De bijgeleverde schroeven hebben een platte kop zodat ze de voorvork niet kunnen raken.
Nieuwe schijfschroefjes zijn voorzien van een beetje lock-tite om te voorkomen dat ze loslopen.
Gebruikte geef je dus altijd een druppel lock-tite!
Borgplaatjes werken alleen in combinatie met 3-hoekige schroeven, buig het plaatje goed om de schroef heen!

Schroef montage

Lockring.
Een center-lock schijf monteren gaat lekker snel, maar vergeet niet de lock-ring vast te zetten met een momentsleutel.
Er zijn twee soorten lock-ring, met interne en externe vertanding.
De eerste past niet op Lefty naven en in combinatie met steekassen, de laatste past altijd.
Het gereedschap is het zelfde als voor een cassette of trapas, maar loslopen is veel erger!
Gebruik dus altijd een momentsleutel!

Centerlock montage

 

Adapters en afmaken.

Centerlock schijven worden door weinig merken gemaakt, maar centerlock naven zijn heel gewoon.
Gelukkig zijn er adapters.
Die hebben 6 pinnen waar je een 6-punts schijf op schuift.
Vervolgens zet je adapter en schijf samen vast met een lockring.
Let op, de centerlock adapter die eigenlijk bij veel wielsets hoort wordt vaak niet meegeleverd, vraag erom!

adapter

De rest.
De montage van de rest doe je in deze volgorde: remklauwen en hendels, inkorten van de leidingen, ontluchten en als laatste het afstellen van de klauwen.

 

Tips en opmerkingen – niet postmount schijfremmen:

Als je klaar bent met je remmen, probeer ze dan uit op een veilige plek.
Knijp stilstaand zo hard als je kunt, en check of er nergens olie lekt.
Controleer of alle schroeven nog vastzitten. Dan is het tijd voor een live test!