Rohloff Speedhub onderhoud en reparatie.

Rohloff speedhub onderhoud en reparatie

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 25,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

3mm inbussleutelSpuitset Rohloff

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Rohloff Speedhub onderhoud en  reparatie kunnen voor sommigen misschien intimiderend lijken, vooral omdat je niet meteen kunt zien wat er zich binnenin deze geavanceerde naaf afspeelt. Echter, met de juiste begeleiding en een Rohloff oliewisselset (beschikbaar vanaf € 16,50), kun je zelf eenvoudig en effectief het benodigde onderhoud uitvoeren.

De Rohloff-naaf staat bekend om zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid, en het goede nieuws is dat het meeste onderhoud beperkt is tot periodieke olieverversingen. In deze handleiding zullen we je stap voor stap begeleiden bij het proces om de olie in je Speedhub te vervangen. De Rohloff oliewisselset bevat alles wat je nodig hebt, inclusief olie, een spuit, een passend slangetje en een nieuwe vulschroef om ervoor te zorgen dat de naaf na het vullen weer hermetisch is afgesloten.

Dus, maak je geen zorgen als je denkt dat Rohloff Speedhub onderhoud en reparatie een mysterieus terrein is. Met deze handleiding en de juiste tools kun je de levensduur van je Rohloff-naaf maximaliseren en blijven genieten van soepele, zorgeloze ritten.

Olie verversen.

In een Rohloff-naaf draaien de tandwielen in een oliebad, dat loopt licht en beperkt de slijtage.
Die olie moet ververst worden.
Bij een nieuwe naaf na de eerste 1000 kilometer en daarna ieder jaar of na 5000 kilometer.
Samen met de oude olie verwijder je fijn metaalslijpsel, maar ook binnen gedrongen vocht en vuil, zodat de vele tandwielen schoon en gesmeerd blijven.
Hoe lang het tandwielstel meegaat is niet bekend want er is nog nooit een goed onderhouden Speedhub versleten.
Er zijn rijders die de grens van 100.000 kilometer gepasseerd zijn, en nog steeds rijden..
Olie verversen is eenvoudig. Je doet het makkelijk zelf, mits je de oliewissel set gebruikt én geen haast hebt.

Rolhoff verversingset

Schroef hem open.

Om de olie te verversen moet de naaf op zijn minst op kamertemperatuur zijn, dan is de olie dun en komt hij er makkelijk uit.
Draai de naaf zo dat de vulschroef boven aanzit.
Verwijder de vulschroef dan met een 3 millimeter inbus schroevendraaier.
Verdraai de naaf niet, anders loopt de olie op de grond!

Rohloff speedhub

Spoelolie .

Steek de slang met vulnippel op de spuit, eventueel met een druppel secondelijm. Vul hem met circa 25 milliliter spoelolie.
Draaide nippel in de naaf.
Duw rustig de spuit leeg in de naaf.
Trek de zuiger in de spuit nu een stukje terug zodat er lucht uit de naaf kan lopen, anders spettert de olie in het rond als je de nippel los schroeft.
Draai nu de oude vulschroef weer op zijn plek.

Spoelolie

 

Draaien.

Om de spoelolie zijn werk te laten doen kan je het best een paar kilometer fietsen. De smeerolie raakt dan verdund.
Schakel onder het rijden continu tussen de 3e en de 5e versnelling.
Dit zijn de verzetten waarin alle tandwielen draaien, eventueel vuil komt dan los uit alle tussen ruimtes en van alle tandwielen en lagers.
Eventueel kan dit ook als de fiets hangt.

Afzuigen.

Verwijderde vulschroef en monteerde lege spuit.
Draaide vulopening naar beneden zodat alle olie naar de spuit loopt.
Zet koffie en neem een koekje, dit duurt minstens een kwartier en langer is beter. Zuig dan langzaam alle olie uit de naaf, als het goed is, zit er nu zo’n 50 milliliter in de spuit.
Herhaal dit als je twijfelt of alle olie uit de naaf is.
Leeg de spuit in een oud flesje, het is chemisch afval.

Eruit zuigen spoelolie

Verse olie.

Vul de spuit met 25 milliliter Speedhub-olie.
Draai de vulopening naar boven en monteer de spuit.
Leeg de spuit langzaam in de naaf.
Trek de spuit terug zodat de overdruk uit de naaf verdwijnt en schroef hem uit de naaf.
Meer dan 25 milliliter olie heeft geen zin, het vermindert de slijtage niet en ook de onderhoudsinterval wordt er niet langer door.
Wél neemt de interne wrijving onnodig toe.

Olie Rohloff speedhub

Over 5000 km weer.

Draai de nieuwe vulschroef in de vulopening.
Eventueel kun je de oude hergebruiken.
Maak dan de schroefdraad vetvrij en voorzie hem van Lock-tite 511.
Dit voorkomt loslopen en lekkage.
Je naaf is nu klaar voor een jaar of 5000 kilometer, veel plezier!

Rohloff speedhub

Tandwiel vervangen.

Singlespeed tandwielen zoals die van Rohloff speedhub zijn meestal omkeerbaar.
Zo kun je beide zijden van de tanden gebruiken en er tweemaal zoveel kilometers mee rijden.
Plaats de Rohloff-tandkransafnemer op de naaf, zodat de nokjes in de naaf vallen. Zet hem vast met de snelspanner of as moer.

Singlespeed tandwiel

Draai hem om.
Gebruik een kettingzweep om de tandkrans linksom los te draaien, houd de afnemer tegen met een steeksleutelmaat 24.
Waarschijnlijk zal je veel kracht moeten zetten.
Plaats het wiel op de grond, laat de steeksleutel en de kettingzweep horizontaal wijzen en gebruik je gewicht.
Draai dan de krans helemaal los en til hem over de afnemer heen van de naaf af.

Tandkrans Rohloff speedhub

Draai hem om.
15, 16 en 17 tands Rohloff-kransjes zijn symmetrisch en kun je omdraaien om, met een nieuwe ketting opnieuw te gebruiken.
Maak de krans perfect schoon en draai hem met vet op de schroefdraad.
Vastdraaien gebeurt vanzelf bij het fietsen.
De 13 tands krans is niet omkeerbaar en zal altijd vervangen moeten worden.

15,16,en 17 tands Rohloff kransjes

Handvat vervangen.

Wie zoveel geschakeld heeft dat het draaiende handvat glad geworden is, zet er natuurlijk meteen een nieuwe op.
Daarvoor demonteer je om te beginnen de twee schakelkabels.
En als je zo bezig bent, vervang je die natuurlijk ook, het zijn standaard derailleurkabels.

Versnellingskabel eruit halen

Kabels eruit.
Gebruik de snelkoppelingen om de kabels bij de naaf los te maken.
Schroef de koppelingen los van de kabels en knip de rafelige eindes af.
Demonteer dan de kabelaanslagen bij de shifter.
Verdraai de shifter nu zodat je een kabeleinde ziet en trek de kabel eruit.
Draai nu de andere kant op en verwijderde tweede kabel.

Kabels eruit

Oud rubber eraf.
Haal het rechter handvat en eventueel bar-end van het stuur.
Verwijder nu met een platte schroevendraaier de zekeringsring.
Schuif het handvat van het stuur en trek het rubber eraf.
Maak het handvat inwendig schoon en vet het licht in zodat het straks weer soepel draait.

Rubber handvast Rohloff speedhub versteller

Nieuwe grip.
Smeer het nieuwe rubber licht in met vet om het makkelijk op het handvat te schuiven.
Vet ook de dichtingsring in met lagervet en controleer of hij recht in zijn gleuf ligt.

Vastzetten.
Schuif het handvat terug op het stuur en duw de zekeringsring weer op zijn plaats. Controleer of het handvat licht draait, het mag niet klem zitten!
Herhaal stap 2 in omgekeerde volgorde.
Draai de kabelstelschroeven helemaal in en bepaal dan de kabellengte.
Houd rekening met de uiterste standen van zowel de naaf als de hendel voor je de binnenkabels afknipt en de koppelingen vastzet.

Tips en opmerkingen Rohloff speedhub.

Hoe voor de hand liggend het afstellen van de kabels ook is, op www.rohloff.de vind je veel bruikbare tips.
Ook nuttig zijn de aanwijzingen om trend spaakspanning.
Rohloff speedhub maakt dan wel onderhoudsarme naven, maar dat is nog geen onderhoudsarm wiel dus velg en spaken blijven cruciale onderdelen.