Het volgende Nederlandse e-bike-merk is failliet: Bayck

- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 612
- Amslod, Bayck, Decathlon, deelfietsen, e-bike-industrie, e-bikes, elektrische fietsen, faillissement, fietsenmarkt, fietsfabrikanten, fietsinnovatie, fietsonderdelen, financiële problemen, Impuls Zeeland, modulaire fietsen, Nederlandse e-bikes., onderhoud e-bikes, Qwic, reparaties, Stella, vanmoof
Het Zeeuwse e-bike-merk Bayck is het eerste Nederlandse merk dat in 2025 failliet is verklaard. Het bedrijf, dat sinds 2019 modulaire elektrische fietsen aanbood, heeft de deuren gesloten. Klanten kunnen nu nergens meer terecht voor reparaties of garantie, en bestelde fietsen worden niet geleverd.
Bayck: modulaire e-bikes met persoonlijke touch
Bayck uit Terneuzen bood een uniek concept aan: modulaire elektrische fietsen die je zelf kon samenstellen. Klanten konden kiezen uit verschillende kleuren, versnellingen, remmen en accessoires, waardoor er in totaal 320 unieke combinaties mogelijk waren. Dit gaf Bayck een onderscheidend karakter op de e-bike-markt.
Helaas bleek dit concept niet genoeg om het bedrijf financieel overeind te houden. De rechtbank Zeeland-West-Brabant verklaarde het bedrijf failliet vanwege een gebrek aan financiële middelen. Curator Bart van de Wijnckel liet weten dat het bedrijfspand al langer gesloten was en er geen personeel meer op de loonlijst stond.
Geen terugbetalingen en reparatiemogelijkheden
Voor klanten die recent een fiets hebben besteld, is er slecht nieuws: hun aanbetaling wordt niet terugbetaald en de fietsen worden niet geleverd. Er zijn geen garantieregelingen en ook geen locaties waar de e-bikes van Bayck kunnen worden gerepareerd.
“Het is een trieste situatie voor de eigenaren van Bayck-fietsen,” vertelt een medewerker van Halfords. “Veel onderdelen zijn merkspecifiek en niet uitwisselbaar met andere merken, waardoor reparaties bijna onmogelijk worden.”
Lange lijst van faillissementen in de e-bike-industrie
Bayck is niet het enige Nederlandse e-bike-merk dat recent failliet is gegaan. De afgelopen anderhalf jaar vielen bekende namen zoals VanMoof, Stella, QWIC, Huyser en Amslod. VanMoof, QWIC en Stella maakten een doorstart, maar de toekomst van Huyser en Amslod blijft onzeker.
De e-bike-industrie kampt sinds 2023 met dalende vraag en toenemende concurrentie. Veel bedrijven zitten hierdoor met grote voorraden onverkochte fietsen. Ook Bayck kon aan deze druk niet ontsnappen.
Investeringen en samenwerkingen
Een van de investeerders in Bayck was Impuls Zeeland, die bijna 1 miljoen euro in het fietsmerk stak. Dit bedrag lijkt grotendeels verloren te gaan. Daarnaast werkte Bayck samen met Decathlon en leverde het fietsen als deelfiets, wat het bereik van het merk vergrootte.
Reparatie-uitdagingen voor eigenaren
Net zoals bij andere failliete merken, zoals VanMoof, kampen eigenaren van Bayck-fietsen met unieke reparatie-uitdagingen. De specifieke onderdelen van Bayck-fietsen zijn niet compatibel met andere merken. Dit maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk, om onderhoud te plegen of onderdelen te vervangen.
Innovatief concept met beperkingen
Het frame van Bayck-fietsen was speciaal ontworpen om modules te ondersteunen, zoals verschillende batterijen en versnellingen. Dit innovatieve concept bood veel flexibiliteit voor de klant, maar de merkspecifieke onderdelen maakten het onderhoud lastig.
Wat nu voor de e-bike-industrie?
Met opnieuw een Nederlands e-bike-merk dat failliet gaat, rijst de vraag of de markt te verzadigd is. Terwijl sommige merken succesvol een doorstart maken, lijkt de toekomst voor andere merken minder zeker. Bayck heeft een uniek concept neergezet, maar de combinatie van financiële uitdagingen en een verzadigde markt bleek te veel.
Laatste nieuws
De meest gemaakte fouten bij...
Gazelle blijft best gewaardeerde fietsmerk...
Hoe leren kinderen fietsen?
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.