Hoop Op Doorstart Voor Huyser Na Faillissement
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- Amos Kroll, Chinese leverancier, corona impact, dealers, doorstart, e-bike markt, e-bikes, faillissement, financiële problemen, garantie, Huyser, internationale interesse, liquiditeitsproblemen, medewerkers vrijgesteld, Rotterdamse rechtbank, schuldeisers, schuldenlast, service, tweewieler, tweewielerindustrie, WHOA-procedure
Na het recente faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben tot nu toe acht geïnteresseerde partijen zich gemeld. In afwachting van meer duidelijkheid over een mogelijke doorstart ligt het werk bij Huyser echter stil.
Reden Voor Het Faillissement
Het faillissement van Huyser is volgens Kroll voornamelijk het gevolg van tegenvallende verkopen na de coronaperiode. “De vraag naar fietsen was een tijd geleden enorm, en wachttijden bij leveranciers liepen flink op. Om aan de vraag te voldoen, zijn veel bestellingen geplaatst. Maar toen viel de markt stil, wat leidde tot ernstige liquiditeitsproblemen,” legt Kroll uit.
Hij voegt toe: “We hebben geprobeerd het contract met de Chinese leverancier open te breken, maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Dit conflict veroorzaakte frictie, waardoor het moeilijker werd om aan fietsen en onderdelen te komen.” Naast de problemen met de Chinese leverancier, speelden er ook complicaties met een Slowaaks assemblagebedrijf. Hoewel Huyser formeel geen partij is in dit conflict, ondervond het bedrijf hier wel negatieve gevolgen van.
Financiële Situatie En Pogingen Tot Herstel
De schuldenlast van Huyser is volgens Kroll ‘substantieel’. De belangrijkste schuldeisers zijn de bank, de Belastingdienst, en de Chinese leverancier. Het bedrijf heeft een poging gedaan om de financiële situatie te stabiliseren via een Whoa-procedure. Deze poging was echter kansloos vanwege acute liquiditeitstekorten.
Internationale Belangstelling Voor Doorstart
Ondanks het faillissement is er nog hoop dat het merk Huyser niet zal verdwijnen. Acht partijen, zowel uit Nederland als internationaal, hebben interesse getoond in een doorstart. De meeste potentiële overnamekandidaten zijn actief in de tweewielerindustrie. Kroll is optimistisch over de kansen op een doorstart. “De interesse is een goed teken. Of er echt een doorstart komt, hangt af van de plannen van deze partijen. Ook moeten we kijken naar de rol van de Chinese leverancier. Is die nog nodig, en wat willen ze?” zegt Kroll. Hij verwacht dat er binnen twee à drie weken meer duidelijkheid zal zijn over de toekomst van het bedrijf.
Geen Garantie En Service Voor Dealers
Bij het faillissement had Huyser nog ongeveer zeventig dealers in Nederland en België. Deze dealers zijn inmiddels geïnformeerd en worden later opnieuw op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. Momenteel kunnen dealers geen aanspraak maken op garantie of service, aangezien de bedrijfsactiviteiten tijdelijk zijn opgeschort.
“Ik moet doen wat goed is voor de boedel,” zegt Kroll. “Het verwerken van garantieaanvragen kost geld en levert niets op. Daarom kunnen we dat nu niet faciliteren.” De zes medewerkers van Huyser zijn vrijgesteld van werk, maar kunnen indien nodig weer opgeroepen worden als de situatie verandert.
Foto: Huyer
Laatste nieuws
Minister Madlener zet in op...
Keuzehulp fietshelm kopen: Waar moet...
RAI Vereniging Introduceert Keurmerk voor...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.