Hardtail mountainbike.

hardtailEen hardtail mountainbike heeft vaak een standaard frame met geen achtervering.
De fiets heeft vaak wel voorvering, maar kan ook helemaal geen vering hebben.

 

 

 

Voordelen van Hardtail bikes

  • Ze zijn verreweg het goedkoopste. De enige optie met een prijskaartje van minder dan 1000 euro. Er zijn natuurlijk ook dure modellen met frames van carbon of titanium en met top uitrusting waar je rustig 5000 euro voor betaalt. Maar je kunt al een goede HT bike vinden tussen de 300 en 600 euro.
  • Ze hebben een simpele constructie zonder de gecompliceerde verbindingen van de andere modellen, wat ze betrouwbaarder maakt en goedkoper in onderhoud (De versnelling is praktisch het enige verbruiksartikel van een HT).
  • Ze leveren grotere stijfheid bij het fietsen en hebben daardoor een efficiëntere transmissie van trapkracht, hoewel er andere modellen zijn waarbij je de vering kunt vergrendelen, waardoor het een HT wordt. Maar vaak is een Full Suspension bike waarvan de vering op slot staat niet zo stijf als een HT.
  • Het gewicht van een HT frame is lager dan dat van een FS in dezelfde prijsklasse.
  • De hardtail bikes bieden een vaste geometrie, waardoor de positie van het lichaam en bepaalde afstanden, zoals de kettinglijn of de afstand van het zadel niet veranderen. Het trappen en remmen is meer ‘stabiel’. Over het algemeen hebben FS frames zulke veranderingen wel, hoewel verschillende soorten geometrie dat zoveel mogelijk proberen te elimineren.
  • Er kan een bagagedrager achter op het frame geïnstalleerd worden.

Nadelen van Hardtail bikes

  • Het grootste nadeel van HT bikes ten opzichte van de FS is, natuurlijk, dat elke schok die veroorzaakt wordt door over een oneven terrein te rijden bijna helemaal terecht komt bij de berijder. Dat is niet alleen vervelend en pijnlijk door de flinke schokken, maar op hoge snelheid bij een afdaling kan het leiden tot destabilisatie van het achterste deel van de bike. Ook als je over grote obstakels heenrijdt kunnen HT bikes de grip verliezen, die beter is bij FS bikes.
  • Dit alles heeft tot resultaat dat de snelheid verminderd wordt als je over ruw terrein rijdt. De schokken worden niet 100% doorgegeven, een gedeelte wordt opgevangen door de banden. Ten slotte, afhankelijk van het materiaal waar de HT van gemaakt is, kan dat ook een gedeelte van de schok absorberen.
  • Vanuit dit standpunt gezien is aluminium stijver dan staal. Carbon is een materiaal wat gebruikt kan worden om bepaalde gedeelten van het frame de gewenste stijfheid te geven. Er zijn frames waarvan het achterstuk expres meer flexibel gebouwd is om wat van de schok te absorberen.