Speedpedelec lastig in wettelijke regels te vatten.
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 112
- bromfiets, e/bike, elektrische fiets, fiets, fiets wetgeving, fietsen, Fietsverzekering, Leichtkrafträder, rijbaan speedpedelec, S-Pedelec, snorfiets, speedpedelec, speedpedelec België, speedpedelec Duitsland, speedpedelec helm, Speedpedelec Nederland, Speedpedelec regels, speedpedelec remlicht, speedpedelec typegoedkeuring, speedpedelec verlichting, Speedpedelec wetgeving, verkeersregels, verkeersveiligheid
Speedpedelec in Nederland
In Nederland was vorig jaar 1,2 procent van de verkochte elektrische fietsen een speedpedelec. Dit is in Duitsland 2 procent. In totaal werden daar 11.000 speedpedelecs verkocht in 2015, evenveel als er elektrische auto’s verkocht werden. Ook in Duitsland worstelt men met de vraag hoe de speedpedelec is in te passen in de wetgeving.
In Nederland zal de speedpedelec – de snelle 45 km/uur fiets – in 2017 wettelijk worden bestempeld als bromfiets. Nu wordt de fiets nog gezien als een snorfiets. Dit betekent dat de speedpedelec, net als de bromfiets, in ieder geval binnen de bebouwde kom naar de rijbaan moet verhuizen. De berijder moet een helm dragen en er moet een verzekeringsplaat achterop.
Voor de precieze invulling van de wetgeving rond de speedpedelec kijkt men bij het ministerie van IenM naar de manier waarop Duitsland regels rond de snelle fiets hanteert. In Duitsland wordt de speedpedelec ingeschaald als ‘Leichtkrafträder’, en dat heeft nogal wat consequenties.
Duitse regelgeving voor speedpedelecs
Zo moeten speedpedelecs in Duitsland zijn voorzien van een achteruitkijkspiegel. De verzekeringsplaat moet bij donker verlicht zijn. Ook moet een speedpedelec zijn uitgerust met een zijstandaard die inklapt bij het wegrijden, net als bij een motorfiets.
Verder mag de eigenaar nauwelijks zelf sleutelen aan een high speed e-bike. Het voertuig moet door de typegoedkeuring en moet ook daarna aan alle voorschriften voldoen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bandenmaten (waarbij een profiel van minimaal 1 mm verplicht is). Je mag er ook niet zomaar een ander zadel of stuur opzetten.
Een groter tandwiel voor monteren mag niet (een kleinere wel). Ook een kinderzitje achterop is uit den boze. Voor een aanhanger moet je waarschijnlijk weer door de typegoedkeuring heen. Verder moeten speedpedelecs voorzien zijn van een remlicht en voorop permanente verlichting voeren, ook overdag.
Extra regels voor speedpedelecs
Berijders van high speed e-bike in Duitsland moeten er rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld eenrichtingstraten niet meer tegen de richting in mogen inrijden, zelfs niet met uitgeschakelde motor. Dit geldt ook voor landelijke weggetjes waar een verbod geldt voor auto’s, hoewel dat soms met een speciaal “E-Bikes-frei”-bord wordt omzeild.
In België zal men waarschijnlijk een extra ‘bromfietsklasse’ toevoegen in de wet, namelijk klasse S-Pedelec. Dit wordt gedaan om het mogelijk te maken dat de speedpedelec wordt toegestaan op wegen waar de gewone bromfiets niet is toegestaan. In België spreekt men dan over het rijden op bijvoorbeeld jachtpaden, wegen bestemd voor landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers en fietssnelwegen.
Nederlandse wetgeving nog onduidelijk
Over de manier waarop de speedpedelec in Nederland precies in de wet zal worden verankerd, is verder nog niet veel bekend.
De speedpedelec (high speed e-bike) is een snel en efficiënt vervoermiddel, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van wetgeving. Zowel in Nederland als in andere landen wordt gezocht naar manieren om deze snelle fietsen op een veilige en verantwoorde manier in te passen in het verkeer.