Nederland fietsland: De toekomst van fietsen in ons land
- Manuel Gort
- 4 minuuten
- 138
- cargo-bikes, e-bikes, elektrische fietsen, fiets, fietsbeleid, fietscultuur, fietsen, fietsen in Nederland, fietsgebruik, fietsinfrastructuur, fietsinnovatie, fietskwaliteit, fietsland, fietsmarketing, fietsnetwerk, fietspaden, fietspromotie, fietsrecreatie, fietstoerisme, fietsveiligheid, fietsvervoer, fietsvoorzieningen, nederland, Nederland fietsland
De fiets vormt een onmisbaar onderdeel in ons dagelijks leven en heeft grote invloed op de aanblik van ons land. Maar is deze unieke cultuur wel toekomstbestendig? Het wordt drukker in onze steden en het aantal fietsverplaatsingen, zowel in de stad als in de regio, neemt toe. Nederland zal stappen moeten zetten om de fiets te blijven faciliteren en om in te kunnen spelen op komende ontwikkelingen. Welke rol gaat de fiets in de toekomst spelen en hoe richten wij onze steden en regio’s daarvoor in? Welke plek gaan e-bikes en cargo-bikes hierin innemen? Hoe kan de bestaande ruimtelijke kwaliteit worden behouden of versterkt? Kortom, wat hebben we als Nederland nodig om voorop te blijven lopen als fietsland?
Feiten en cijfers
- Een Nederlander fietst gemiddeld 2,9 km per dag.
- 25% van de fietsritten gaat van en naar het werk.
- In 2014 waren er al 1,4 miljoen elektrische fietsen.
- De totale lengte aan fietspaden in Nederland bedraagt 35.000 km.
- 240.000 mensen doen in Nederland aan wielrennen.
- Het gemiddelde bedrag voor de aankoop van een nieuwe fiets is de afgelopen jaren gedaald, maar het aantal nieuw verkochte fietsen stijgt.
- Nederland telde in 2015 ongeveer 2.655 fietswinkels. Dat zijn 16 winkels per 100.000 inwoners.
- Nederland voert steeds meer fietsen in, de uitvoer van fietsen blijft de afgelopen jaren gelijk.
- 98% van de uitgevoerde fietsen gaat naar Europa.
- 40% van de ingevoerde fietsen komt uit Azië.
Fietsinfrastructuur en recreatie
Duizenden kilometers aan paden en wegen, waarvan 30.000 km vrijliggende fietspaden, ontsluiten de Nederlandse natuur voor de fietser. Een uniek landsdekkend routenetwerk is hierover uitgerold. Het publiek kan hiermee het afwisselende landschap optimaal ontdekken en beleven; met de Landelijke Fietsroutes (LF-routes) voor de lange-afstandtochten en aansluitende knooppuntroutes voor dagtochten. Duizenden overnachtingsaccommodaties, restaurants en cafés, maar ook musea en attracties zorgen ervoor dat behalve op- ook volop kan worden afgestapt. Nederland fietsland. Toeren op de fiets in Nederland betekent actief genieten van de natuur. We doen het massaal: vorig jaar werden er in eigen land 200 miljoen fietstochten voor het plezier gemaakt waarbij onderweg voor € 450 miljoen werd uitgegeven.
Uitdagingen en kansen
Tot zover weinig nieuws. Heel vanzelfsprekend allemaal. Het is bijna te vanzelfsprekend dat we Nederland fietsland vinden. Waar andere, minder gekende fietslanden fietsen omarmen in hun toeristische marketing en hier extra in investeren, dreigt in Nederland versnippering. Versnippering van het aanbod met een dreigende achteruitgang in kwaliteit. Ook versnippering in voorlichting en promotie. Iedere regio of provincie noemt zich dé fietsregio of -provincie. Het is prima om elkaar daarmee scherp te houden. Maar tegelijkertijd zien weinig mensen in dat we meerwaarde kunnen halen uit het feit dat we samen een uniek fietsland zijn. We laten daarmee promotiekansen liggen, voor binnenlands, maar zeker ook voor inkomend toerisme. Onze buren, Duitsers en Belgen, hebben massaal het fietsen ontdekt.
De toekomst van de fiets in Nederland
Om ervoor te zorgen dat Nederland haar status als fietsland behoudt en zelfs versterkt, moeten we een aantal belangrijke stappen zetten:
- Verbeterde infrastructuur. Hoewel we al een uitgebreid netwerk van fietspaden hebben, is er altijd ruimte voor verbetering. Dit betekent bredere fietspaden, betere verlichting en veiligere oversteekplaatsen.
- Stimuleren van e-bikes en cargo-bikes. Elektrische fietsen en bakfietsen worden steeds populairder. Het is belangrijk om deze trend te faciliteren door voldoende laadstations en speciale parkeermogelijkheden te bieden.
- Onderhoud en kwaliteit. Regelmatig onderhoud van fietspaden en voorzieningen is cruciaal. Dit voorkomt achteruitgang en zorgt ervoor dat fietsen aantrekkelijk blijft.
- Gezamenlijke promotie. Samenwerken op nationaal niveau om Nederland als fietsland te promoten. Dit kan door middel van campagnes die zowel binnenlands als internationaal gericht zijn.
- Educatie en bewustwording. Mensen bewust maken van de voordelen van fietsen, zowel voor hun gezondheid als voor het milieu. Dit kan door middel van voorlichtingscampagnes en educatieve programma’s.
- Innovatie. Investeren in nieuwe technologieën en innovaties die het fietsen nog aantrekkelijker en veiliger maken. Denk aan slimme fietspaden, geavanceerde fietssloten en apps die fietsers helpen de beste routes te vinden.
Nederland heeft de potentie om haar status als fietsland nog verder te versterken. Door te investeren in infrastructuur, innovatie en promotie kunnen we ervoor zorgen dat de fiets een nog belangrijkere rol gaat spelen in ons dagelijks leven en in het toerisme.
Een art impressie van een dagelijkse middag op de fiets.
Advertentie 2
Laatste nieuws
Huyser e-bikes maakt doorstart: Nieuwe...
Giant Group Verwelkomt Nieuwe Voorzitter...
Het volgende Nederlandse e-bike-merk is...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.