Het smeermiddel voor de fietsonderdelen.

Smeermiddel is heel belangrijk voor de fiets.

smeermiddelGeen voertuig is zo duurzaam als een goede fiets – het kan gemakkelijk 80 jaar en langer zijn
taken uit te voeren.
Maar dat kan alleen gebeuren als men haar slijtageonderdelen tijdig vervangt en de fiets met toewijding onderhoudt.
Hier worden verschillende middelen voor gebruikt. De fietssite heeft alles op een rijtje gezet.

Honderden individuele onderdelen maken samen een volledig fiets.
Om de mechanische wrijving en slijtage van het materiaal zo laag mogelijk te houden,
worden er verschillende smeermiddelen voor de fiets gebruikt.
Gemeenschappelijk voor alle smeermiddelen is dat ze ook moeten beschermen tegen roest
en een vuil afstotend effect hebben.

Dagelijkse bestuurders komen meestal met een Universele spray olie goed uit.
Vroeger was naaimachine-olie populair, vandaag de dag zijn er universele smeermiddel zoals “1 Step” Finish Line.
Deze producten smeren de onderdelen, maken verroeste onderdelen los,
ontbinden hardnekkig vuil en bewaren de kwaliteit van de fiets.
Hoewel Universele smeermiddelen hun naam recht doen, zijn er veel smeerpunten op moderne fietsen
die speciale zorg nodig hebben. Hiervoor zijn er andere oliën, vetten, pasta’s en wassen.
Welke dat zijn, en wat ze doen gaan we uitvoerig uitleggen.

Voortdurend belast: de Ketting

Aan welk deel van de fiets denken mensen het vaakst als het gaat om fietsonderhoud en smeren?
Dat is duidelijk, de ketting.
Bij ketting, gaat het vaak om regelmatig gebruik en ook onderhoud, zelfs na een lange rit in de regen is het verstandig om na te oliën.
Maar eigenlijk wanneer de ketting roestig wordt of begint te piepen begint men pas te merken dat de ketting onderhoud nodig had.
En roest is en blijft de doodsvijand van de ketting.
De ketting alleen al bestaat uit ten minste 450 afzonderlijke delen.
Dit geeft dus wrijving op veel plaatsen, die totaal een behoorlijke krachtsinspanning kan betekenen.
Komt de roest in dit systeem, dan wordt de efficiëntie van het fietsen behoorlijk vermindert.
Een goed geoliede ketting draagt ongeveer 98 procent van de kracht van de crank naar het wiel.
Het rendement daalt als een ketting slecht onderhouden is, en moet er veel meer kracht op het pedaal gezet worden.
Nieuwe kettingen zijn daarom ook voorzien van een zogenaamde eerste smering en zorgen daarom dus ook voor een soepel fiets gedrag.

Helaas, hebben deze taaie smeermiddelen het nadeel om vuil te trekken als een magneet.
Dit is vooral slecht voor derailleurs, omdat het vuil afgezet wordt op de tandwielen en de schakelfunctie degradeert.
Bij het gebruiken van een nieuwe ketting wordt vaak aanbevolen om de eerste smering direct te verwijderen tijdens de montage van de ketting en dan te smeren met een meer geschikte olie.
Aangezien de selectie weliswaar groot is: Naast de klassieke oliën, zijn er de zogenaamde droge smeermiddelen zoals keramiek wax smeermiddelen.
Daarin zitten vaste, nano-fijne deeltjes, die smering bevorderen.
Een dragervloeistof zorgt voor een gelijkmatige verdeling op de ketting en verdampt kort na de toepassing.
Het voordeel is dat een droog oppervlak wordt gecreëerd, waarop het vuil zich minimale kan hechten.
Echter, moeten droogsmeermiddelen vrij vaak worden toegepast.

Maakt men echter gebruik van een klassieke olie, dan moet u ervoor zorgen, dat u regelmatig, maar niet te veel van de olie gebruikt.
Het is belangrijk dat het smeermiddel wordt aangebracht op de kettingschakels en wat tijd krijgt om door te dringen.
Minder problematisch dan een derailleur ketting is de ketting van een fiets met naafversnelling.
Hier, hoeft de ketting niet lateraal flexibel te zijn, waardoor ze minder slijten.
Zo kan men kettingen van naafversnellingsfietsen ook smeren met strengere smeermiddelen, die sterker hechten aan de onderdelen van de ketting en langer beschermen.
Vuil heeft hierbij ook geen invloed op de schakel prestaties.
Een alternatief voor de conventionele ketting is tegenwoordig de drijfriem van koolstofvezels die eenvoudiger is in onderhoud.
Een beetje gebruik van siliconenspray is genoeg om hem soepel te houden.

De snelle spray uit de bus.

smeermiddelPopulaire en meest gebruikte zijn de kruipoliën uit de spuitfles.
Ze zijn snel te gebruiken, maar zijn niet geschikt als universeel smeermiddel.
Door de hoge vloeibaarheid kunnen zij doordringen in scheuren en spleten en infiltreren in water en vuil, waardoor ze ideaal zijn als bescherming tegen corrosie g.
Verroeste bouten of een zadelpen kunnen met hun hulp snel overgehaald worden om te bewegen of aangetast aluminium onderdelen weer te laten schitteren.
Voorzichtigheid wordt wel aangeraden wanneer het te smeren punt of kunststof afdichtingen moet worden behandeld met andere middelen.
Hier kunnen kruipoliën zelfs schade veroorzaken omdat ze de oorspronkelijke smering verdringen.
Ook zijn ze niet geschikt als een permanente smeermiddel voor bewegende delen zoals de zeer beladen ketting.

Altijd in beweging.

In aanvulling op de ketting zijn er andere bewegende delen op de fiets die smering vereisen.
De scharnierpunten van de remmen, die draaien op sokkels (V-Brake) of gewrichten (racefiets remklauw).
Deze bouten en scharnierpunten worden vanuit de fabriek met vet voorzien.
Hier kun je van tijd tot tijd met een paar druppels Universele smeermiddelen voldoende doen.
Tot lange ritten in de regen.
Bij groter onderhoud kan men beter alles navetten, maar zorg ervoor dat niets er van op de remvoering komt.

Versnellingskabels en remkabels

Hoewel veel fietsen nu hydraulisch remmen en ook het elektrisch schakelen in opkomst is, maar veel fietsen nog gebruik van de klassieke rem- en schakelmethode.
De stalen kabel, die gedeeltelijk open wordt uitgevoerd en deels in een druk-bestendig en flexibel omhulsel,
deze kabel werkt meestal tegen de veerkracht in de rem of derailleur.
Om de kabel licht te laten bewegen, is het omhulsel vaak gecoat aan de binnenkant.
Echter, deze laag verdwijnt met de tijd, dat is vaak de reden waarom een kabelomhulsel moet worden vervangen.
Om de een kabel te beschermen tegen verontreiniging of zelfs roest, is sporadische zorg genoeg.

Pasta voor elk doel.

smeermiddelDe gemiddelde fietser heeft minder te maken met deze smeermiddelen, maar professionele en amateur monteurs meer:
Bij de montage van fietsonderdelen spelen pasta’s een belangrijke.
Het is erg belangrijk tijdens de montage dat er geen corrosie optreedt tussen componenten.
Bij het plaatsen van een zadelpen bijvoorbeeld, is het belangrijk dat die niet kan gaan roesten.
Dit is wat er gebeurt wanneer twee verschillende metalen worden samengevoegd – het klassieke geval is de aluminium steun in het stalen frame.
Mensen denken, aluminium kan niet zo roesten, en plaatsen dus geen beschermende laag.
Zelfs met schroefdraad moet men zich de vraag stellen welke in te vetten en welke niet.
Vaak wordt er bij montage-instructies accurate informatie gegeven over welke onderwerpen moeten worden ingevet.
Zo zijn er bijvoorbeeld metaal-montage pasta’s.
Deze harde, lijm mengsels zijn speciaal ontworpen voor schroefdraad, en andere smeerpunten waar geen mechanische beweging is.
Ze beschermen verschillende metalen oppervlakken tegen elkaar en tegen vocht en corrosie.
Heeft de montage-instructies onbeantwoorde vragen, neem dan contact op met de fabrikant voor meer informatie.

Carbon.

smeermiddelEen speciaal geval van montage zijn onderdelen uit koolstof composieten en lichtgewicht, dunwandige aluminium onderdelen.
Sturen, zadelpennen en vorken van koolstof kan worden beschadigd door overmatige klemkrachten.
Daarom moet deze delen worden vastgezet met een momentsleutel.
Met het oog op het aanhaalmoment zo laag mogelijk te houden, gebruikt men voor een carbon onderdeel montagepasta.
Een voorbeeld is het product “Carbon Gripper” van Muc-Off.
Daarin worden kleine plastic deeltjes samengedrukt tussen de componenten, waardoor de wrijving toeneemt.
Zoals altijd, is hier van toepassing: Voor het monteren instructies precies bestuderen!

Het tegenovergestelde van vet: Loctite

Een speciaal geval is het met schroefdraad, die worden behandeld met schroeflijm (loctite) zodat losraken moet worden voorkomen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor schroefdraad van spaken die nog steeds graag worden behandeld met gekookte lijnolie, dat voorziet alleen voor eenvoudige montage en na verharsing van de olie voor een goede grip.
Tegenwoordig zijn er ook speciale middelen, bijvoorbeeld Loctite.
Een ander voorbeeld zijn verbindingen zoals remschijf schroeven, inbusschroeven op de V-Brake.

Tips voor de thuiswerkplaats.

Bij smering is de juiste dosering belangrijk en netheid zodat het smeermiddel niet vuil is of wordt.
Een geweldige oplossing is om vet in goedkope wegwerp spuiten van de apotheek te vullen, in plaats van een dikke borstel die het vuil verzamelt.
Daarentegen, een oude tandenborstel is de ideale tool voor het reinigen van ketting en tandwielen.
Om de ergste vuil in toom te houden, moet je eigenlijk werken met olie-afstotende handschoenen.
De werkplaats is de ideale begraafplaats voor versleten kleren, opgesplitst in beheersbare flarden.
Katoen is het beste, textiel gemaakt van waterafstotend materiaal is niet geschikt.

Onderweg smeren.

Voor meerdaagse tochten is een flesje kettingolie handig, zeker na een fikse regenbui.
Voor korte poetsbeurten nam men vroeger een oud stuk doek mee, tegenwoordig zijn er handig verpakt vochtige doekjes beschikbaar, robuust en duurzaam, gemaakt van bamboe fiber.
Hiermee maak je niet alleen het wiel schoon, maar ook de handen na een reparatie langs de weg.
Als u wilt gaan smeren en oliën langs de weg, gebruik dan het liefst een afbreekbaar, mileuvriendelijk middel.

Tot slot het smeermiddel :

  • Olie: Smeerolie met lage viscositeit, goede stroombaarheid, bijvoorbeeld in druppelvorm wordt toegepast op kettingen, vaak bevat het additieven.
  • Basisolie: ruw, verkregen uit koolstof (fossiel: steenkool, olie, gas en hernieuwbare grondstof: soja, koolzaad of palm).
  • Vet: Smeermiddel met een hoge viscositeit, vaak olie dat is verhard met een verdikkingsmiddel.
  • Kruipolie: zeer vloeibaar en vluchtig smeermiddel, (dus vaak goed voor het schoonmaken) infiltreert water en corrosie, maar ook andere smeermiddelen (waardoor soms contraproductief).
  • Viscositeit betekent kleverig, geeft informatie over de stromingseigenschappen van het smeermiddel: hoe hoger de waarde, des te taaier de olie, hoe minder vluchtig de olie.
  • Toevoegingen (additieven). De toegevoegde stoffen in de basisolie die specifieke kenmerken van het product vast stellen, zoals vloei-eigenschappen (viscositeit), adhesie / duurzaamheid / bescherming tegen weersinvloeden, hittebestendigheid.
  • Teflon: een fluor-koolstof polymeer dat wordt gebruikt vanwege de inertie, weerstand en daardoor lage wrijvingscoëfficiënt als toevoegingsmiddel in smeerolie voor kettingen.
  • Nanodeeltjes: Additieven in de kleinst denkbare vorm.
  • Droge smering: vaste deeltjes met een smerende eigenschappen, worden door snel verdampende dragervloeistof toegepast. Voordeel: wordt niet snel vuil.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: