V-Brakes onderhoud en afstellen.

V-brake onderhoud en afstellen.

Leestijd

[wpbread-techniek]

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 30,- tot € 50,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

RemblokkenBinnenkabel rem2, 3, 5mm inbussleutelKruiskopschroevendraaierTangOntvetterDoekenSmeermiddel

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Hoewel schijfremmen de norm zijn geworden op de meeste mountainbikes, geven sommige fietsers nog steeds de voorkeur aan V-brakes vanwege hun lage gewicht en hun vermogen om goed te presteren in modderige of zanderige omstandigheden. Als jij een van die fietsers bent die vasthoudt aan V-brakes, wil je er zeker van zijn dat je ze optimaal benut.

In dit artikel ontdek je essentiële tips en technieken om je V-brakes te onderhouden en af te stellen, zodat je kunt genieten van maximale remprestaties en controle tijdens je ritten. Van het aanpassen van de remblokken tot het behouden van een soepele kabelspanning, we behandelen alle aspecten van V-brake onderhoud.

Leer hoe je het meeste uit je V-brakes kunt halen en profiteer van de voordelen van deze klassieke remmen, zelfs in uitdagende omstandigheden.

 

Verwijder oude blokken en smeer de kabels.

Onthoud de volgorde en positie van de vlakstelringen en ringen, dat scheelt een hoop gepuzzel bij het monteren van nieuwe remblokken.
Controleer de remkabel op rafelen, roesten of knikken.
Als je een dergelijke beschadiging tegenkomt, moet je de binnenkabel meteen vervangen.
Dit komt de rem prestaties ten goede, omdat een nieuwe kabel de frictie vermindert.

Als je een nieuwe binnenkabel moet monteren, verwijder je eerst de oude buitenkabel.
Nu kun je wat smeermiddel in de kabel spuiten, voor je de binnenkabel plaatst.
Wat je ook nog moet doen voor montage, is de kabelversteller op de remhendel compleet indraaien.
Deze versteller gebruik je in de toekomst om de slijtage van de remblokken te compenseren.

Nieuwe remblokken en velg schoonmaken.

Om de nieuwe remblokken te monteren, duw je ze in de remarmen met de vlakstelringen en platte ringen op de juiste volgorde.
Draai nu de inbusbout vast, maar laat hem los genoeg zodat je later de blokken kunt afstellen.

Geef de velg een grondige schoonmaakbeurt met doek en ontvetter, of met een ander geschikt schoonmaakmiddel.
Het middel mag in ieder geval geen glad laagje op de rem rand achter laten, anders heb je nauwelijks remkracht.
Nu de velg schoon is, kun je hem inspecteren op slijtage en scheurtjes.
Als je twijfelt of vervanging nodig is, moet je de fietsenmaker er naar laten kijken.

Kabel vastzetten en blokken uitlijnen.

Trek de remkabel door de klem op de remarm tot de remblokken dicht bij de velg staan.
Het inkorten van de remkabel en hem van een eindkapje voorzien volgt later nog.

Remblokken uitlijnen.
Houd rem arm en remblok in één hand, en de inbussleutel in de andere hand.
Stel het remblok zo af dat hij de velg gelijkmatig raakt wanneer je aan de remhendel trekt.
De band of spaken mogen niet geraakt worden door de blokken.

Richten en bouten controleren.

Voor je de bout van het remblok helemaal vast draait, is het verstandig om hem een beetje naar binnen te richten (dit heet toe-in).
Hierbij raakt de voorkant van het blok de velg iets eerder dan de achterkant. Zo voorkom je piepgeluiden.

Check nu of de bouten van de remarmen en remblokken goed vast zitten.
Als je de remblokken vastdraait, moet je opletten dat de blokken hierbij niet verdraaien.
Als dit wel gebeurt, gebruik je je hand om het draaien tegen te houden.

Remkabel spannen en armen centreren.

Draai de kabelbout weer los, en span de kabel met een tang tot je tevreden bent over de afstand van de blokken.
Draai de bout nu goed vast.
Een goede richtlijn is dat je de hendel één derde moet inknijpen om volledig te remmen.

Armen centreren.
Tot slot gebruik je de centreerboutjes aan de zijkant van de remarmen om de rem te centreren.

De blokken moeten de velg gelijktijdig raken. Heb je dit gedaan, dan ben je klaar.
Je V-brakes zouden nu perfect moeten remmen!

Maak een testrit.

Na een complete check in de werkplaats is het tijd voor een testrit.
Bouw geleidelijk snelheid op, en voel steeds hoe de rem reageert.
Als je tevreden bent met de afstelling, kun je lekker gaan toeren.
Of deelnemen aan een race…