Benodigheden
Tijd
30 Min.
Kosten
€ 15,-
Gereedschap
pedaalsleutel of 6/8mm inbussleutel
3 en 4mm inbussleutel
montagepasta
Pen of stift
scherp mes

Pedalen en plaatjes afstellen.

Door je SPD pedalen en schoen plaatjes goed af te stellen, haal je het maximale uit iedere omwenteling.
En je houdt ook nog eens je knieën heel. Dit is de juiste manier.


  • Stappenplan
  • Tips en opmerkingen?

Stappenplan : Pedalen en plaatjes afstellen.

  • Voor je begint.
  • Pedaal eraf en nieuwe invetten en erop zetten.
  • Teken omtrek positie plaatjes.
  • Bepaal positie plaatjes.
  • Plaatjes erop en nog een keer checken.
  • Kom je ergens tegenaan?
  • Montagekit en vastzetten.
  • Veer spannen.

Voor je begint.

Op de as van Shimano-pedalen staat aangegeven welke links en welke rechts gemonteerd moet worden.
Bij het monteren van pedalen is het best lastig om te zien hoe je 'm vastzet of juist losdraait.
Onthoud maar dat je hem vastzet als je 'm (van boven afgezien) in de traprichting draait.
De andere kant op gaat hij weer los.

Pedaal eraf en nieuwe invetten en erop zetten.

Als het moeilijk is om de pedalen los te krijgen, gebruik dan een pedaalsleutel om maximale kracht te kunnen zetten – of de langste inbussleutel die je in de juiste maat kunt vinden (meestal is dat 6 of 8 millimeter).
Alles beter in ieder geval dan een multi-tool.
Wees er zeker van dat de inbussleutel goed vastzit, zodat hij er niet uit slipt en zich in je hand boort.

Voor je de nieuwe pedalen monteert, maak je eerst de schroefdraad van de crank goed schoon en controleer het.
Voeg daarna licht wat vet toe, om het verwijderen de volgende keer eenvoudiger te maken.
Als je het vet aanbrengt op de pedalen, nestelt het zich vanzelf ook in de schroefdraad.

Draai de pedaal eerst zo veel mogelijk aan met de hand, zodat je zeker weet dat hij recht zit.
Gebruik vervolgens de pedaalsleutel of een 6/8 millimeterinbussleutel om hem goed vast te zetten.
Shimano modellen hebben een vergrendeling, waarbij de pedaal zichzelf vastdraait tijdens het rijden.

Teken omtrek positie plaatjes.

Als je oude schoenplaatjes gaat vervangen die al helemaal goed stonden, teken dan met een stift de omtrek van de plaatjes, zodat je de nieuwe op precies dezelfde plek kunt monteren.
SPD-plaatjes laten op plastic zolen vaak een afdruk na: die kun je ook gebruiken om de juiste positie te bepalen.
Gebruik een 4 millimeter inbussleutel om de oude plaatjes te verwijderen.

Als de bouten vast en vol troep zitten, gebruik dan de kleinste inbussleutel die je hebt.
Anders loop je het risico dat je de schroeven gaan doordraaien en moet je ze uitboren.
Als de modder extreem vastgekoekt zit, zet de plaatjes dan een nachtje in het water om ze los te weken.

Smeer de nieuwe boutjes in met montagepasta of kopervet.
Dit beperkt de invloed van modder en water beter dan normaal vet.
Zet de bouten langzaam en tegelijk vast, zodat hij niet scheef komt te zitten.

Bepaal positie plaatjes.

Als je schoenplaatjes op een nieuw paarschoenen monteert, zal je wat tijd nodig hebben om de beste plaats te bepalen.
Ga eerst met je schoenen aan - maar zonder plaatjes in de meest natuurlijke houding op je fiets zitten.
Markeer aan de buitenkant van de schoen de voor- en achterkant van de plaatjes in verhouding tot de as.
Grofweg horen de plaatjes onder de bal van je voet te zitten.

Check je voeten.

Ga op een tafel zitten, waarbij je blote benen over de rand bungelen.
Kijk naar je voeten: staan je tenen naar voren, of naar buiten of binnen?
Is er een afwijking, teken dan de omtrek van je voeten om de afwijkende hoek na te bootsen.
Dit geeft je een aardig idee over de plek waar je de schoenplaatjes moet monteren. De juiste hoek vinden voorkomt onnodige druk op de knieën.

Plaatjes erop en nog een keer checken.

Positioneer de plaatjes zo dat er nog genoeg speling naar voren en naar achteren is in verhouding tot de as.
Zet de boutjes net genoeg vast om ze stevig op hun plek te houden.
Probeer ze niet in de zool van je schoen te boren, dat maakt het finetunen een stuk lastiger- carbon zolen kunnen wel wat hebben. Nog geen vet aanbrengen.

Doe de schoenen weer aan, leun tegen de muur en klik jezelf in de pedalen.
Je benen moeten in een natuurlijke stand staan, zonder enige druk op de gewrichten. Controleer of de zijdelingse speling van de pedalen gelijk is.
Voelt iets niet lekker aan, schuif en rommel dan net zo lang met de plaatjes tot je écht lekker zit.

Kom je ergens tegenaan?

Trap naar achteren om er zeker van te zijn dat je niet tegen de cranks aan komt als je je zool in de meest naar binnen gekeerde positie hebt staan.
Is er ook maar enige wrijving, schuif dan het hele plaatje naar de binnenkant van je schoen.
Let wel op dat je niet per ongeluk de hoek verandert.

Neem je fiets mee naar buiten en maak een rustig ritje.
Let op of je wrijving voelt in je gewrichten, vooral je knieën.
Als je de pedalen ronddraait, zou het allemaal volkomen natuurlijk aan moeten voelen.
Ben je blij met de positie, leg dan gelijk met een watervaste stift de omtrek vast.
Weet je voor de volgende keer precies waar je ze moet monteren.

Montagekit en vastzetten.

Verwijder de bouten en doe er nog meer montagepasta of kopervet op.
Vergeet deze stap niet, anders loop je het risico dat de bouten gaan slijten, waardoor je ze bij het demonteren praktisch niet meer los krijgt.
Draai je de boutjes door dan zal je ze moeten uitboren. Niet leuk.

Schroefde bouten rustig en gelijktijdig vast.
Om te voorkomen dat de 4 millimeter inbussleutel van het boutje afschiet, zou je er eerst wat ontvetter op kunnen aanbrengen.
Zo heb je geen last van overvloedig vet.
Gebruik je oude bouten en ze zijn een beetje uitgesleten, vervang ze dan gelijk. Dat scheelt later een hoop gedoe.

Veer spannen.

Pas met een 3 millimeterinbussleutel de spanning aan van de veer.
Zijn dit je eerste klikpedalen, hou ze dan vrij los, tot je gewend bent.
Shimano’s zilver kleurige SH-56 pedalen zijn prima voor beginners: daarmee kom je los door hard naar boven te trekken, terwijl je jezelf ook met een zijdelingse beweging kunt bevrijden.
Stap je over naar SPD-pedalen, begin dan eerst weer vrij los.

Tips en opmerkingen

Soms zal je stukjes van de onderkant van de schoen weg moeten snijden om de zaak passend te krijgen. Gebruik hiervoor een scherp Stanley-mes. Er zijn ook pedaal fabrikanten die dunne plaatjes gebruiken om de hoogte van de schoenplaatjes te veranderen. De Shimano-plaatjes passen meestal goed.

Renners met een hoge cadans zetten hun plaatjes meestal meer naar voren. Stoempers doen het tegenovergestelde.

Als er veiligheidsringetjes bij je pedalen zitten, monteer die dan ook - met de ronde kant richting de crank. Ze beschermen het schroefdraad van de crank.

Krijg je aanhoudende pijn aan je voeten, ga dan naar je fietsenmaker. Het zou kunnen dat je aanpassingen aan je schoen nodig hebt om de druk weg te nemen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: