Zadels 2.

Zadels, ze zijn er in vele vormen en maten.

ZadelsEen goed zadel zorgt ervoor dat de fietser comfortabel op de fiets kan zitten.
Om de benen vrij rond te kunnen draaien moeten de beenspieren vrij blijven.
Een fietszadel is daarom smal uitgevoerd.
Een fietser zit niet op zijn billen, maar op de zitbotjes van het bekken aan de binnenkant van de billen.
Het zadel moet ervoor zorgen dat de fietser zonder pijn op de zitbotjes kan zitten.

Vooral bij sportief fietsen is het van belang dat de beenspieren vrij kunnen bewegen.
Op sportieve fietsen wordt dan ook een smaller zadel gemonteerd dan op gewone fietsen.
Dat daardoor de fietser op een kleiner oppervlak zit is geen probleem.
Door de grotere kracht die de benen op de pedalen uitoefenen en door de diepere zit is de druk op het zadel een stuk lager dan bij fietsen voor dagelijks en recreatief gebruik.
Bij een sportieve fietshouding komt 20 tot 45% van het gewicht op het zadel terecht.
Bij een ontspannen houding, rechtop zittend ongeveer 75%.
Het oppervlak van een sportzadel mag daarom de helft zijn van dat van een gewoon fietszadel.
Fietszadels zijn er in twee categorieën: zadels voor dagelijks en recreatief gebruik en zadels voor sportief gebruik.
Zadels voor dagelijks gebruik zijn vrij breed om de grote zitkracht over een breed oppervlakte verdelen.
Aan de achterkant zijn ze voorzien van stalen of elastomeer veren om schokken op te vangen.
Het zadel wordt met een zadelstrop vastgeklemd op de zadelpen. Zie afb. 1.

ZadelsSportzadels zijn smaller dan gewone zadels en hebben geen vering of een stugge elastomeer vering.
Op sportzadels is vering minder gewenst, omdat door het in- en uitveren vermogen verloren gaat.
Het is ook minder nodig, omdat sportieve fietsers veel actiever op de fiets zitten en beter schokken opvangen met de benen.
Sportzadels hebben een frame met dubbele rail die in de klem van de zadelpen wordt geschoven.
Door deze constructie kan het zadel over een afstand van ongeveer 3 cm naar voren en achteren schuiven.
Afb. 2 laat een hoogwaardig leren sportzadel zien.

Het zadel heeft drie stelmogelijkheden:

  • De hoogte kan gesteld worden door de zadelpen in de zitbuis te verschuiven.
    Zadelpennen zijn voorzien van een streep die aangeeft hoe ver de zadelpen uit de zitbuis geschoven kan worden.
  • De zithoek bij sportzadels kan gesteld worden door het zadel over de rail te schuiven en/of de zadelpen te draaien. Zie afb. 3.
    Bij gewone zadels kan de zithoek alleen versteld worden door de zadelpen te draaien.
  • ZadelsDe hoek waaronder het zadel staat, kan gesteld worden door de zadelstrop of klem los te draaien en het Zadel te torderen.
    Voor de meeste mensen moet het Zadel horizontaal Staan voor een comfortabele zit.

De zadelpen van een stadsfiets is meestal van verchroomd staal, maar aluminium komt ook voor.
Op racefietsen, mountainbikes en hybrides is de zadelpen van aluminium, titanium of Carbon.
Zadelpennen worden door zijdelingse belasting en door het gewicht van de berijder op buiging belast.
Hoogwaardige zadelpennen kunnen om gewicht te besparen single-butted uitgevoerd worden.

Zadelpennen zijn er in verschillende buitendiameters.
De buiten- diameter van de zadelpen moet een goede passing hebben in de zadelpenlug.

Een zadelpen mag, om te voorkomen dat deze vast komt zitten, alleen ingesmeerd worden met zuurvrije Vaseline.

Behalve de vorm is ook het materiaal van het zadeldek erg belangrijk voor het comfort.
De klassieke leren zadels zijn zeer comfortabel. Het leer gaat naar de vorm van het lichaam staan en voert transpiratie goed af.
ZadelsLeren zadels hebben ook een aantal nadelen.
Een leren zadel moet worden ingereden.
Pas na een paar honderd kilometer neemt het zadel de vorm van het lichaam aan.
Een nieuw zadel moet aan de onderkant worden ingevet. Een leren zadel kan na verloop van tijd enigszins doorzakken.
Het moet dan voorzichtig opgespannen worden door de stelschroef 18 slag strakker te draaien.
Leren zadels mogen niet nat worden en moeten, wanneer de fiets buiten staat en er een kans op een regenbui is, afgedekt worden.
Goede kunststof zadels moeten in ieder geval een dek hebben van (kunstleer) om transpiratie af te voeren.
Zadels met een gel onder het leren zadeldek verdelen de druk gelijkmatig over het zitvlak en zitten daardoor erg comfortabel.
Afb. 6 toont een zadel met elastomeer vering en gelvulling.

Zadelpijn is een van de meest voorkomende klachten van fietsers.

De volgende vormen van zadelpijn komen bij fietsers voor:

  • ZadelsPijn aan de zitbotjes. Dit kan veroorzaakt worden door een te Smal zadel, waardoor de fietser te veel op de binnenkant van de botjes zit of door een stuur dat te ver naar voren staat.
    De fietser gaat dan te veel op het smalle deel van het zadel zitten.
    De oplossing is een breder zadel monteren of het stuur dichterbij zetten.
  • Een geïrriteerde schaamstreek of gevoelloze penis heeft dezelfde oorzaak. Door het smalle zadel zit de fietser te veel op de schaamstreek en niet op de zitbotjes.
  • Een branderig gevoel of geïrriteerde huid, doordat de huid over het zadel schuurt.
    Dit kan veroorzaakt worden door een te hoge zadelstand, door verkeerde fietskleding of door een zadel dat te veel achter- of voorover staat waardoor de fietser steeds wegglijdt.
    Bij lange fietstochten is het verstandig om een speciale fietsbroek met zeemleren kruis te dragen.
  • Pijn aan het stuitje. Dit is een klacht die vooral bij vrouwen voorkomt.
    Ook dit wordt veroorzaakt door een te smal zadel.

ZadelsUit de klachten blijkt duidelijk het belang van een juiste keuze van de zadel.
Vooral de breedte is van belang. Omdat iedereen verschillend is, zijn er geen algemene regels te geven voor de juiste keuze en afstelling van het zadel.
De zitbotjes staan bij vrouwen gemiddeld 2 cm verder uit elkaar dan bij mannen.
Vrouwen moeten voor een goede zit een iets breder Zadel hebben.

Omdat iedereen verschillend is en de kwaliteit van het zadel erg belangrijk is voor het fietscomfort, zou een goede fietsspecialist de klant de mogelijkheid moeten bieden om verschillende zadels even uit te proberen.
Op lang niet alle fietsen worden goede zadels gemonteerd en het kan verstandig zijn het zadel te vervangen door een hoogwaardig goed zittend kwaliteitszadel.

 

 

[bol_product_links block_id=”bol_57e8169660168_selected-products” products=”9200000017121982,9200000021211812,9200000020925904,9200000023961525,9200000020936957,9200000020949198″ name=”zadel 2″ sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Overige Encyclopedie

Belastingen.
Belastingen.
Er zijn vier verschillende manieren waarop men een constructie kan belasten. Trek. Druk. Buiging. Wringing. Trekbelasting. Men beschouwt trekbelasting als…
Kinderzitjes.
Kinderzitjes. Kinderzitjes zijn onmisbaar om kleine kinderen veilig en comfortabel mee te kunnen nemen op de fiets. Kleine kinderen tot…
RapidFire.
RapidFire. De Rapidfire verstellers zijn een eigen concept van Shimano en hebben de vorm van een kleine unit onder je…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.