Constructie Sachs Komet, Sachs Jet, Shimano, Suntour en Histop
- Manuel Gort
- [wpbread]
- constructie rem, histop, sachs, shimano, suntour, terugtraprem
Constructie Sachs Komet, Sachs Jet, Shimano, Suntour en Histop
De naaf met terugtraprem die bediend wordt met een koppelconus op bewegingsschroefdraad bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:
- De naaf met rechteren linker cup, de spaakflenzen en de binnenmantel waar zowel de remmantel op aan kan grijpen als de koppelconus van het aandrijfgedeelte.
- De remhevel met hevelconus.
- De remmantel.
- De dubbele wigvormige koppelconus. Deze wordt op het bewegingsschroefdraad van de drijfkop geschroefd. Als de drijfkop naar voren draait, beweegt de koppelconus naar rechts en drukt tegen de naaf. De drijfkop en naaf zijn dan gekoppeld. Als de drijfkop naar achteren draait, beweegt de drijfkop naar links en drukt de remmantel naar buiten.
- De drijfkop met bewegingsschroefdraad.
- De remconusveer om meedraaien van de koppelconus te voorkomen. De veer verbindt de koppelconus licht met de as. Daardoor zal de koppelconus altijd verschuiven op het schroefdraad als de drijfkop draait.
- Het kettingwiel
- De as met vaste rechter conus.
- Borgmoeren en as moeren
- Kogelringen.
De volgende drie situaties zijn te onderscheiden:
- De aandrijfstand. De drijfkop draait naar voren. De koppelconus wordt tegen meedraaien tegengehouden door de veer en draait daardoor naar rechts. Het schuine vlak van de koppelconus wordt krachtig tegen het wigvormig koppelvlak op de naafhuls gedrukt en vormt een vaste verbinding met naaf en drijfkop. De veer sleept tussen de remconus en as of hevelconus.
- De vrijloopstand. De drijfkop staat stil. De naaf blijft doordraaien en draait de koppelconus naar links. Deze komt los van de naafhuls en blijft stilstaan op de bewegingsschroefdraadtussen remmantel en koppelvlak op de naaf.
- De remstand. De drijfkop beweegt naar achteren. De koppelconus wordt door de veer tegen meedraaien tegengehouden. De koppelconus beweegt daardoor naar links en drukt met het schuine vlak tegen het schuine vlak van de remmantels. Omdat de remmantels ook met schuin vlakken op de hevelconus liggen, worden ze naar buiten tegen de naafhuls gedrukt. De remmantels worden tegen meedraaien tegengehouden door de hevelconus.
De constructie met wig en bewegingsschroefdraad heeft als voordeel dat die constructief eenvoudiger is door het ontbreken van de pallen. Net als bij de Torpedo en Favorit moeten naven met koppelconus ook gesmeerd worden met een dunne olie. Alleen de kogellagers moeten met vet gesmeerd worden. Montage geschiedt op dezelfde wijze als bij de Torpedo en Favorit
De remmantel in de naaf met terugtraprem is via de hevelconus gekoppeld aan de liggende linker achtervork van het frame.
Tijdens het remmen trekt de hevelconus op de plek waar deze bevestigd is aan de liggende achtervork.
Zorg dat de remhevel goed strak en spelingsvrij aan de vork is geklemd.
De remhevel moet recht onder de liggende achtervork gemonteerd worden.
Als die niet goed vast zit of verkeerd gemonteerd is, kan het volgende gebeuren:
- De hevelconus en eventueel borgmoer draaien tijdens het remmen ten opzichte van de as naar voren. Hierdoor wordt het lager losser gesteld.
- De as en hevelconus draaien naar voren ten opzichte van de asmoeren. De rechter asmoer komt los te zitten of de rechter conus komt losser te zitten.
- De as en remhevel verdraaien niet. De remhevel trekt niet aan de linker achtervork. Het remmoment wordt dan niet via de hevel doorgegeven maar via as en asmoeren.
Eén reactie
Prima tekening, erg nuttig. Dank