De roller-brake.

De Roller-brake

De roller-brake

De Rollerbrake achterremShimano heeft de onderdelengroep Nexus uitgerust met de Roller-brake. Deze rem bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een aluminium remtrommel die via een kerfvertanding aan de naaf is bevestigd,
  • 3 stalen remsegmenten die los en spelingsvrij in de remtrommel liggen
  • Stalen veer die om de remsegmenten is gespannen. De veer zorgt ervoor dat de remsegmenten net vrij lopen van de trommel.
  • 6 cilindrische pallen die de remsegmenten naar buiten drukken.
  • Een palhouder die de cilindrische pallen op zijn plaats houden. De palhouder haakt daarvoor in de ankerplaat.
  • Een remconus die de pallen naar buiten drukt. Aan de remconus is een plaatvormige hefboom geklonken waar de kabel aan gehaakt kan worden.
  • Een veer om de remconus terug te laten veren.
  • Een ankerplaat die de remsegmenten tegenhoudt. De ankerplaat is op dezelfde manieren aan het frame bevestigd als bij gewone trommelremmen.
  • Vet dat overvloedig in de remtrommel zit. Het vet dient om slijtage van remsegmenten en trommel te voorkomen.

De Constructie in de rem.

De constructie in de rem om de remsegmenten naar buiten te drukken is vergelijkbaar met constructie met cilindrische pallen die in naven met terugtrapremmen is te vinden. De rem moet regelmatig van nieuw vet voorzien worden. Shimano levert speciaal vet voor de Roller-brake dat via een speciale smeernippel in de rem gespoten wordt. Wanneer de remsegmenten versleten zijn moet de rem in zijn geheel vervangen worden. Als de rem droog loopt wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel veel hoger. Daardoor wordt de remwerking veel te hoog. Als dit bij de voorrem gebeurt dan kan de fiets makkelijk over de kop vliegen. Shimano levert de Roller-brake voor de voorrem met slipkoppeling. Als de remkracht te groot wordt slipt de remtrommel ten opzichte van de naaf. Daardoor wordt voorkomen dat de rem blokkeert.

Constructie rollerbrake

Ondanks dat de rem niet zichzelf bekrachtigend en de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel zeer gering is, remt de Roller-brake zeer goed. Dit is mogelijk doordat de remsegmenten spelingsvrij in de trommel liggen. Omdat ze maar over een zeer geringe afstand naar buiten gedrukt hoeven te worden kan de handkracht extreem versterkt overgebracht worden op de remsegmenten. Immers de versterking van de kracht is omgekeerd evenredig met de verplaatsing.

Als de handgreep 20 mm wordt ingedrukt en de remsegmenten daarmee 0.1 mm naar buiten worden gedrukt dan worden de remsegmenten met een kracht die 200 keer zo groot is als de handkracht tegen de trommel gedrukt. Immers de verplaatsing is 20 : 0.1 = 200 keer zo klein.

Door de goede afdichting is de warmte-ontwikkeling in de rem zeer groot. Shimano geeft aan dat de rem tot 30 minuten na gebruik beter niet aangeraakt kan worden. Voor de warmte-afvoer is de trommel voorzien van speciale koelribben. De rollerbrake wordt als complete remset geleverd.

 

Montage van de rem gaat op de volgende wijze:
  • Schuif de rem over de as in de vertanding van de naaf.
  • Zet de rem lichtjes vast met de speciale borgmoer op de as. Let op, de borgmoer mag nog niet vastgezet worden.
  • Plaats het wiel in het frame.
  • Monteer de rem-arm aan de vork.
  • Draai nu de borgmoer van de rem vast.
  • Bevestig de remkabel.
  • Stel de remkabel zo af dat de remgreep een vrije slag heeft van ongeveer 15 mm.

Overige Encyclopedie

De derailleurketting.
De derailleurketting.
De derailleurketting, een essentieel onderdeel van de moderne fiets, speelt een cruciale rol bij het soepel schakelen en efficiënt trappen.…
Bracketstel
Een bracketstel, ook wel bekend als bottom bracket (of trapas), is een integraal onderdeel van een fiets dat een cruciale…
FSA.
FSA. FSA is de afkorting van Full Speed Ahead. Dit is een Italiaanse fabrikant van delen als crankstellen, trapassen, balhoofdstellen,…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.