Remblokken.

Remblokken

RemblokkenGoed werkende remblokken of remschoenen zijn essentieel voor de werking van de rem. De wrijvingscoëfficiënt van het materiaal van het remblokje met het materiaal van het rem vlak is bepalend voor de remkwaliteit van het remblokje. De keuze van het juiste remblokje moet dus altijd gemaakt worden in relatie met het materiaal waar op geremd wordt. Ook de wrijvingscoëfficiënt bij nat weer moet meegenomen worden. Een hoge wrijvingscoëfficiënt bij droog weer betekent niet automatisch dat bij regen de wrijvingscoëfficiënt hetzelfde blijft.

Andere factoren hebben geen invloed op de primaire remwerking. Een groter oppervlak van het remblokje heeft geen betere remwerking tot gevolg. De wrijvingskracht is immers alleen maar afhankelijk van de kracht waarmee het remblokje tegen het remmateriaal drukt en de wrijvingscoëfficiënt tussen de materialen. Met een groter oppervlak wordt de drukkracht niet verhoogd. Een groter oppervlak geeft wel een betere koeling van de rem en de remblokjes slijten langzamer door het grotere oppervlakte. Hierdoor hoeven ze minder snel vervangen te worden en hoeft de rem minder vaak bijgesteld te worden. Remblokjes zijn voorzien van profiel. Dit verhoogt de primaire remwerking niet. Wel voert het profiel het regenwater beter van de velg af en koelt het de remblokjes. Remblokjes van zij-optrekremmen zijn voorzien van inwendige schroefdraad en worden direct met een bout aan de hoeven van de rem bevestigd. Remblokjes voor cantilever remmen zijn voorzien van een cilindrische as die via een klem aan de armen van de rem worden bevestigd.

RemblokkenBij naafremmen hoeft de fietsspecialist geen keuze te maken voor de montage van de remblokken. Naafremmen worden als complete systemen geleverd. Velgremmen worden meestal ook met remblokjes geleverd. Wel heeft het hier zin om een keuze te maken voor de te monteren remblokjes. Door slijtage zullen remblokken af en toe vervangen moeten worden. Ook dan is het zinvol om goede remblokjes te monteren. De diepte van het profiel in de remblokjes is een goede indicatie van de slijtage.

Voor stalen en aluminium velgen met keramische remflanken is het verstandig om verschillende remblokjes te gebruiken. Fabrikanten met een breed assortiment geven wel aan welke remblokjes bij welk velgmateriaal passen. Zo levert Magura zwarte remblokjes voor aluminium velgen, grijs en groene remblokjes voor RVS, keramische of zwart geanodiseerde velgen en koolstof remblokjes voor alle onbehandelde velgen. Het is toch wel lastig om de kwaliteit tussen remblokjes van fabrikanten onderling te vergelijken. Af en toe wordt er een vergelijkend onderzoek gepubliceerd in vakbladen. Remschoenen zijn meestal van een synthetisch rubber gemaakt, maar ook leer en kunststof worden toegepast.

De remblokjes moeten vrij van de velg lopen. Gangbaar is een afstand tussen velg en remblok van ongeveer 2 mm. Bij V-brakes staan de remblokjes ongeveer 1 mm van de velg. Nadeel van het zeer dichtbij de velg zetten van de remblokjes is dat daardoor de velg direct gaat aanlopen bij een kleine slag in het wiel.

RemblokkenRemblokken moeten met toespoor gemonteerd worden. Dit betekent dat ze in de rijrichting dichter bij de velg staan. Als dit andersom is dan bestaat het risico dat op het moment dat de remblokjes de velg raken, deze meegenomen worden en de rem gaat piepen, trillen of zelfs blokkeren. Remblokjes gemonteerd zonder toespoor zullen ook sneller slijten. Op de meeste remblokjes zo geconstrueerd dat ze automatisch met toespoor gemonteerd worden. Is dit niet het geval dan kan tijdens de montage van de remblokjes bij de achterkant een stukje karton van ongeveer 1 mm tussen het remblokje en de velg gelegd worden.

De remblokjes mogen tijdens het remmen niet tegen de band of onderkant van de velg komen. Ze moeten zo gemonteerd worden dat ze goed in het midden van het rem vlak aangrijpen. Cantilever remblokjes zullen door slijtage steeds iets lager op de velg aangrijpen. Remblokjes van zij-optrekremmen zullen door slijtage juist steeds iets hoger aangrijpen. Remblokjes van cantilever remmen kunnen dan ook iets hoger gemonteerd worden. Remblokjes van zij-optrekremmen juist iets lager.

Bij het vast draaien van de remblokjes voor de zij-optrekremmen moet er goed opgelet worden dat ze niet verdraaien. Het beste kunnen de remblokjes gemonteerd worden door ze los te draaien zodat ze met wat kracht kunnen schuiven. Vervolgens moeten de remblokjes tegen de velg aan geknepen worden om ze goed te positioneren. Vervolgens worden de remblokjes vastgedraaid waarbij ze eventueel met een tang vastgehouden worden. Een velg die slingert of niet vlak is, is ongeschikt om op te remmen. Als de velg slingert moet het wiel gericht worden. Een niet vlakke velg moet vervangen worden.

Remblokjes zijn soms voorzien van een pijltje om de rijrichting aan te geven. Het pijltje dient er voor te zorgen dat het remblokje in de goede richting wordt gemonteerd. Dit is nodig voor een goede regen afvoer van het profiel en een juiste toespoor bij de montage. Het pijltje moet bij montage naar voren wijzen.

Let bij montage en controle van de remblokjes dus op de volgende punten:

  • De afstand van de remblokjes ten opzichte van de velg
  • de toespoor van de remblokjes
  • de combinatie velg-remblokjes
  • de slijtage van de remblokjes
  • de kwaliteit van de velg.

[bol_product_links block_id=”bol_57e6b98c3ef13_selected-products” products=”9200000036268860,9200000020910769,9200000043767626,9200000058955483″ name=”remblokken” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”100%” show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 Comments

  1. De remblokjes van onze fietsen geven zwart af, onze kleren en schoenen zijn zelfs vuil.
    We hebben Bikkel fietsen met aan de voorkant remblokjes
    Weet u een oplossing hiervoor ?

    • Hoi Iw de Jonge, Sorry voor het late beantwoorden, Over het algemeen geven alle remblokken slijpsel af tijden het remmen en daar valt niet heel veel aan te doen. U kunt het wel minder maken. Ik zelf gebruik de Remvoering van Shimano Deze remschoenen hebben een iets andere remvoering component erin zitten waardoor de remschoen minder slijpsel geeft. Zelf gebruik ik Shimano M70R2 remblokken. Waar ik zeer te spreken over ben.
      Dit is volgens mij ook de goede voor uw remmen. ze zijn wel iets duurder dan standaard remblokken maar volgens mij de moeite waard.
      Ik hoor graag van u of u het heeft gedaan en hoe uw ervaring ermee is. Met vriendelijke Groet Manuel Team De Fietssite.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *