De terugtraprem.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- fiets, fietsen, fietsrem, fietsremmen, rem, remmen, terugtraprem
Een terugtraprem is een type rem dat niet met de hand, maar met de voeten wordt bediend. Dit gebeurt door met de pedalen naar achteren te trappen, waardoor de ketting de rem activeert. In tegenstelling tot handremmen, waarbij je kracht uitoefent op een remhendel, gebruik je bij de terugtraprem je benen. Dit maakt het remmen eenvoudig en natuurlijk, vooral voor kinderen of recreatieve fietsers.
Hoe werkt de terugtraprem?
De terugtraprem is opgebouwd rondom de achternaaf van het wiel. Wanneer je achteruit trapt, drukken remmantels met kracht tegen het remvlak in de naaf, vlak bij de as van het wiel. Dit zorgt voor de benodigde remkracht. Dit type rem werkt, net als trommelremmen, schijfremmen en rollerbrakes, onafhankelijk van weersomstandigheden. Regen heeft dus geen invloed op de prestaties van de terugtraprem. Dit maakt de rem betrouwbaar, zelfs onder natte omstandigheden, wat een groot voordeel is voor fietsers die in alle weersomstandigheden willen rijden.
Een bijkomend voordeel van de terugtraprem is dat er geen extra kabels aan de fiets bevestigd hoeven te worden. Hierdoor blijft de fiets overzichtelijk en eenvoudig qua uiterlijk. Het minimalistische design van fietsen met terugtrapremmen spreekt veel mensen aan, vooral degenen die waarde hechten aan een strak en gestroomlijnd ontwerp.
Voordelen van de terugtraprem
Een van de grootste voordelen van de terugtraprem is de eenvoudige bediening. Omdat je alleen maar achteruit hoeft te trappen om te remmen, is het systeem intuïtief en eenvoudig in gebruik. Dit maakt het vooral populair bij kinderfietsen en stadsfietsen. Bovendien is de terugtraprem betrouwbaar in alle weersomstandigheden. Omdat de rem zich binnen in de naaf bevindt, is deze niet vatbaar voor regen, modder of vuil. Dit betekent dat de remkracht consistent blijft, ongeacht de omstandigheden waarin je fietst.
Daarnaast heeft de terugtraprem het voordeel dat er geen kabels nodig zijn om het remsysteem te bedienen. Dit zorgt voor een nette en opgeruimde fiets. Je hoeft je geen zorgen te maken over loshangende kabels die kunnen blijven haken of slijten. De eenvoud van het systeem zorgt er bovendien voor dat er weinig onderhoud nodig is, wat ideaal is voor wie gewoon zorgeloos wil fietsen.
Nadelen en beperkingen.
Ondanks de voordelen heeft de terugtraprem ook enkele nadelen. Een van de grootste nadelen is dat de rem alleen in de achternaaf kan worden gemonteerd. Dit betekent dat je altijd afhankelijk bent van de achterrem, wat minder controle kan bieden dan wanneer je een voor- en achterrem hebt. Daarnaast kan het wiel makkelijk blokkeren wanneer je te hard remt, vooral bij hoge snelheden. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat een geblokkeerd wiel de stabiliteit van de fiets vermindert en de kans op vallen vergroot.
Een ander nadeel is dat de bediening via de ketting trager kan zijn dan handbediende remmen. Dit komt omdat er een vertraging kan zitten tussen het moment waarop je achteruit trapt en het moment waarop de rem daadwerkelijk begint te werken. Bovendien kun je niet remmen als de ketting eraf ligt, wat een risico kan zijn als je ketting onverwachts losschiet.
Verschillende mechanismen binnen de terugtraprem
Er zijn verschillende mechanismen die worden gebruikt om de terugtraprem te activeren. In sommige naven, zoals die van Sachs, Torpedo en Sachs Favorit, worden cilindrische pallen gebruikt om de remmantel naar buiten te drukken en de remwerking te activeren. Andere systemen, zoals die van Sachs Komet, Sachs Jet, Shimano, Suntour en Histop, maken gebruik van een koppelconus op bewegingsschroefdraad. Beide systemen werken efficiënt, maar de keuze voor een specifiek systeem hangt vaak af van persoonlijke voorkeur of het type fiets.
Overige Encyclopedie
De derailleurketting.
Top-pull voorderailleur.
Het kettingblad.
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.