Goed wegdek voor fietser belangrijker dan kortste route.

Goed wegdek voor fietser belangrijker dan kortste route

Fietsers hechten meer waarde aan de kwaliteit van het wegdek dan aan de kortste route. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Royal HaskoningDHV en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Dit onderzoek, uitgevoerd in het kader van een masterstudie door TU/e-student Rens van Overdijk. Biedt nieuwe inzichten in de factoren die van invloed zijn op de routekeuze van fietsers en hun beslissing om überhaupt de fiets te nemen.

Het belang van wegdekkwaliteit

Het onderzoek waarbij 728 deelnemers betrokken waren, toont aan dat het type fietspad. De kwaliteit van het wegdek en het vermijden van hellingen op de route meer invloed hebben op de routekeuze van fietsers dan de reistijdverkorting. Deelnemers moesten kiezen tussen verschillende fietsroutes die beschreven werden op basis van reistijd en aspecten van routecomfort, zoals wegdek en hellingen.

Een van de opvallende resultaten van het onderzoek is dat fietsers bereid zijn om een langere route te nemen als deze een beter wegdek heeft. Dit resultaat benadrukt het belang van een vlak en goed onderhouden wegdek voor het comfort en de veiligheid van fietsers. Vooral op langere ritten blijkt de kwaliteit van het wegdek een cruciale factor te zijn in de routekeuze.

Verschil tussen E-fietsers en gewone fietsers

Het onderzoek wijst ook uit dat de aanwezigheid van fietsvoorzieningen. Zoals aparte fietspaden, veel belangrijker wordt gevonden door gebruikers van elektrische fietsen (e-fietsers) dan door gewone fietsers. Dit kan worden verklaard door het feit dat e-fietsers vaak hogere snelheden halen en daarom meer baat hebben bij veilige en goed uitgeruste fietspaden.

Bovendien bleek dat de invloed van wegdekkwaliteit toeneemt naarmate de afstand van de rit groter wordt. Dit suggereert dat fietsers die langere afstanden afleggen. Meer waarde hechten aan comfort en veiligheid, aspecten die direct samenhangen met de kwaliteit van het wegdek.

Invloed op woon-werkverkeer en recreatief fietsen

De studie toont verder aan dat de invloed van reistijdverkorting groter is bij woon-werkverkeer dan bij recreatieve fietsdoelen. Voor fietsers die dagelijks naar hun werk fietsen. Blijft tijd een belangrijke factor, maar zelfs dan wordt de kwaliteit van het wegdek niet onderschat. Voor recreatieve fietsers daarentegen, spelen comfort en de kwaliteit van de route een nog grotere rol.

Daarnaast laat het onderzoek zien dat routecomfort een positieve invloed heeft op de keuze om te gaan fietsen. Dit betekent dat een comfortabeler en veiliger fietsnetwerk niet alleen invloed heeft op de routekeuze. Maar ook op de beslissing om überhaupt de fiets te nemen in plaats van een andere vorm van vervoer.

Implicaties voor verkeersmodellen

De onderzoekers concluderen dat verkeersmodellen, waarin de fiets tot nu toe slechts een bescheiden rol speelde, moeten worden aangepast om beter rekening te houden met de comfortaspecten van fietsroutes. De huidige modellen baseren de modal split – de verdeling van vervoermiddelen zoals fiets, auto, en openbaar vervoer – vaak op statische verhoudingen zonder rekening te houden met de kwaliteit van de infrastructuur en de aanwezigheid van faciliteiten.

Volgens het onderzoek zou de modal split in verkeersmodellen daarom niet langer statisch moeten zijn, maar dynamisch moeten worden gerelateerd aan de kwaliteit van de beschikbare fietsinfrastructuur. Dit betekent dat beleidsmakers en stadsplanners meer aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van fietspaden en de wegdekken, aangezien deze een directe invloed hebben op de keuzes die fietsers maken.

Kwaliteit van het wegdek boven korte afstand

Dit onderzoek onderstreept het belang van hoogwaardige fietsinfrastructuur voor het bevorderen van fietsgebruik. Fietsers, vooral degenen die langere afstanden afleggen, hechten meer waarde aan een goed wegdek dan aan een korte reistijd. Voor beleidsmakers betekent dit dat investeringen in de kwaliteit van fietspaden niet alleen de veiligheid en het comfort van fietsers verbeteren, maar ook het fietsgebruik kunnen stimuleren, wat uiteindelijk bijdraagt aan duurzamer stedelijk vervoer.

Bron : Gazelle

Laatste nieuws

Hoe VAUDE voorop loopt met netto nul doelstelling in 2040
Hoe VAUDE voorop loopt met...
VAUDE verlaagt de uitstoot consequent – Op weg naar VAUDE netto nul 2040 Tettnang, 24 september 2024 – VAUDE, een…
Toertje Bedrijven: Stimuleer jouw team met fietsen en vitaliteit
Toertje Bedrijven: Stimuleer jouw team...
Amsterdam, 3 oktober 2024 – Tijdens de Dutch Cycling Week lanceert Toertje, de innovatieve fiets-app die gebruikers stimuleert om meer…
Schwalbe promoot circulaire economie met Green Marathon en fair rubber
Schwalbe promoot circulaire economie met...
“We Are Recyclists” – Schwalbe publiceert derde CSR-rapport Schwalbe een toonaangevende producent van fietsbanden, heeft zijn derde Corporate Social Responsibility…