High Speed E-bike helm plicht

High speed e-bike helm

Vanaf 1 januari 2017 heeft de Nederlandse overheid de regelgeving voor het dragen van helmen op high-speed e-bikes, ook wel bekend als speed-pedelecs of S-EPAC’s, aangepast. Berijders van deze snelle elektrische fietsen mogen nu een High speed e-bike helm dragen die voldoet aan de NTA 8776 norm, als alternatief voor de bromfietshelm (ECE R22). Deze verandering komt voort uit de behoefte aan betere bescherming bij hogere snelheden en biedt meer flexibiliteit voor gebruikers.

Ontwikkeling van de NTA 8776 Norm

De NTA 8776 norm is ontwikkeld door het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) op initiatief van de RAI Vereniging. Deze norm is specifiek ontworpen voor high-speed e-bike helmen en houdt rekening met de hogere snelheden en risico’s die gepaard gaan met het gebruik van speed-pedelecs. Het doel was om een helm te creëren die niet alleen de gebruikelijke bescherming biedt, maar ook extra bescherming voor de slapen en de achterkant van het hoofd.

De ontwikkeling van de NTA 8776 norm vond plaats door een internationale projectgroep bestaande uit diverse partijen uit de fietsindustrie. Deze norm is nu beschikbaar voor fabrikanten, die hiermee veilige helmen kunnen ontwikkelen die voldoen aan de eisen van de nieuwe wetgeving.

Kenmerken van de NTA 8776 High speed e-bike helm

Een helm die voldoet aan de NTA 8776 norm lijkt uiterlijk op een standaard fietshelm, maar biedt extra bescherming door de verbeterde ontwerpkenmerken:

  • Hogere valsnelheid: Ontworpen om bescherming te bieden bij hogere valsnelheden.
  • Extra bescherming: Bedekt een groter deel van het hoofd, waaronder de slapen en de achterkant.
  • Certificering: Helmen worden getest en gecertificeerd volgens strikte eisen om aan de norm te voldoen.

Deze norm is een belangrijke stap richting het verhogen van de veiligheid voor gebruikers van high-speed e-bikes. De verwachting is dat deze norm binnen drie jaar een Europese standaard zal worden, waardoor de veiligheidsvoordelen breder toepasbaar zijn.

BBB High speed e-bike helm

Beschikbaarheid en Vooruitzichten

De eerste helmen die voldoen aan de NTA 8776 norm zullen naar verwachting enkele maanden na de introductie van de norm beschikbaar zijn. Fabrikanten moeten deze helmen nog ontwikkelen en laten keuren voordat ze in de winkels kunnen liggen. Merken zoals Cratoni, Kali, ABUS, en BBB Cycling zijn al begonnen met de ontwikkeling van dergelijke helmen.

Cratoni Vigor: Deze hybride helm combineert de lichtheid en ventilatie van een fietshelm met de veiligheid van een motorhelm. De adviesprijs is € 249,95.

Kali JAVA: Geschikt voor gebruik op speed e-bikes en voldoet aan de huidige bromfietsnorm. Prijs: € 169,-.

ABUS Pedelec +: Deze helm voldoet aan de NTA 8776 norm en biedt extra functies zoals een LED-achterlicht en regenhoes. Prijs: € 139,95.

BBB Cycling Indra: Deze helm is in ontwikkeling en zal een verlaagde achterkant en zijkanten bieden voor extra veiligheid.

Cratoni C-94: Een nieuwe helm met een afstandsbediening en geïntegreerde verlichting die kan functioneren als verlichting, knipperlicht of remlicht.

Regelgeving en Wetgeving

De Nederlandse regelgeving is aangepast om deze nieuwe helmoptie te ondersteunen. Voorheen was het verplicht een R22 helm te dragen voor high-speed e-bikes, maar met de introductie van de NTA 8776 norm is er nu een alternatief beschikbaar. Deze verandering in de wetgeving maakt deel uit van een bredere inspanning om de verkeersveiligheid te verbeteren en de gebruikers van high-speed e-bikes beter te beschermen.

Conclusie – High speed e-bike helm

De introductie van de High speed e-bike helm NTA 8776 norm biedt een belangrijke nieuwe optie voor berijders van high-speed e-bikes. Met verbeterde bescherming en veiligheidskenmerken biedt deze norm een veiliger alternatief voor de traditionele bromfietshelm. Hoewel de beschikbaarheid van deze helmen nog in ontwikkeling is, kunnen gebruikers binnenkort profiteren van de extra bescherming die ze bieden.