Jongeren met glaasje op pakken vaker de fiets.

Jongeren met glaasje op pakken vaker de fiets

Het alcoholgebruik tijdens weekendnachten onder automobilisten is sinds 2002 met twee derde gedaald: 98 procent rijdt tegenwoordig nuchter. Dit is een positieve ontwikkeling die bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Helaas geldt dit niet voor jongeren op de fiets. Het aantal fietsers onder invloed van alcohol neemt juist toe naarmate de nacht vordert, en dit brengt grote risico’s met zich mee. Dit blijkt uit twee onderzoeken van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, die het alcoholgebruik onder jongere automobilisten en fietsers in Groningen en Den Haag onderzochten.

Toenemend alcoholgebruik onder fietsers

Uit de onderzoeken blijkt dat 68 procent van de jongere fietsers onder invloed van alcohol rijdt. Dit percentage loopt zelfs op tot 80 procent naarmate de nacht vordert. Dit is een verontrustende trend, vooral gezien de risico’s die hiermee gepaard gaan. Het gemiddelde bloed-alcoholgehalte (BAG) van deze fietsers bedraagt 1,0 g/l, wat betekent dat hun kans op een ongeval met letsel ongeveer vijf keer zo hoog is als die van een nuchtere fietser.

De combinatie van alcohol en fietsen wordt vaak onderschat. Veel jongeren zien fietsen als een veilig alternatief voor autorijden na een avondje stappen. Hoewel het inderdaad beter is om niet met de auto te rijden na alcoholgebruik, brengt fietsen onder invloed ook aanzienlijke risico’s met zich mee. De coördinatie en reactietijd worden aangetast door alcohol, wat de kans op vallen of ongelukken vergroot.

TeamAlert: Aandacht voor alcohol in het verkeer

TeamAlert, een organisatie die gespecialiseerd is in jongerencommunicatie en gedragsverandering, maakt zich zorgen over het hoge alcoholgebruik onder jongeren in het verkeer. Hoewel het aantal jongere automobilisten dat onder invloed rijdt is gedaald, blijft het probleem bestaan bij fietsers. Daarom richt TeamAlert zich op het vergroten van het bewustzijn onder jongeren over de gevaren van alcohol in het verkeer, niet alleen als bestuurder, maar ook als fietser.

TeamAlert gaat actief naar uitgaansgelegenheden om met jonge bestuurders en hun passagiers in gesprek te gaan over de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer. Het doel is om jongeren te informeren en te motiveren om verantwoorde keuzes te maken, zoals het gebruik van een BOB (Bewust Onbeschonken Bestuurder), het nemen van een taxi, of het kiezen voor nuchtere fietsopties na een avondje uit.

Gevaren van alcohol op de fiets

Fietsen onder invloed van alcohol brengt een reeks gevaren met zich mee. Alcohol vermindert het vermogen om snel en adequaat te reageren op onverwachte situaties, wat vooral op de fiets gevaarlijk is. Fietsers hebben vaak te maken met complexe verkeerssituaties waarbij snel handelen vereist is, zoals het ontwijken van voetgangers, andere fietsers, of plotselinge obstakels.

Daarnaast kan alcohol de balans verstoren, wat kan leiden tot vallen en letsel. Dit risico wordt groter naarmate het alcoholpromillage stijgt. Met een gemiddelde BAG van 1,0 g/l hebben jongeren een aanzienlijk verhoogd risico op ernstige ongevallen, vooral in de late uren wanneer het verkeer minder voorspelbaar kan zijn.

Verkeersveiligheid en gedragsverandering

De bevindingen van SWOV en de Rijksuniversiteit Groningen onderstrepen de noodzaak van een bredere bewustwordingscampagne gericht op jongeren en het gebruik van alcohol in het verkeer. Het is belangrijk dat jongeren zich bewust worden van de gevaren, niet alleen als automobilist, maar ook als fietser.

Het werk van TeamAlert en andere organisaties die zich inzetten voor verkeersveiligheid is hierbij cruciaal. Door het voeren van gesprekken en het organiseren van voorlichtingscampagnes kan de houding ten opzichte van alcohol en verkeer veranderen. Het is daarbij belangrijk om niet alleen op de gevaren te wijzen, maar ook om jongeren alternatieven te bieden en hen te ondersteunen bij het maken van veilige keuzes.

Veilig fietsen na alcoholgebruik

Hoewel het aantal automobilisten dat onder invloed rijdt, de afgelopen jaren sterk is gedaald, blijft het alcoholgebruik onder fietsers een probleem. Vooral jongeren lijken vaker onder invloed de fiets te pakken, met alle risico’s van dien. Het is essentieel dat hier meer aandacht voor komt, zodat ook op de fiets verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. Initiatieven zoals die van TeamAlert zijn een stap in de goede richting, maar er is nog veel werk te doen om de risico’s van alcohol op de fiets te verminderen.